اردوغان: ديگر پشت در اتحاديه اروپا منتظر نمى‌مانيم

۲۸ دی ۱۳۸۹ | ۲۱:۳۶ کد : ۱۰۰۲۳ سرخط اخبار
اردوغان: ديگر پشت در اتحاديه اروپا منتظر نمى‌مانيم

نخست وزير ترکيه گفت، ترکيه با توجه به رشد اقتصادى چشم‌گير، ثبات سياسى و نقش روز افزون در سياست هاى جهان، قادر است قدرت و بنيه مورد نياز اتحاديه اروپا را تامين کند، اما با اين حال اقدام آنکارا براى پيوستن به اين اتحاديه با مخالفت‌هاى بى دليل از سوى برخى اعضا مواجه است.

به گزارش ايسنا در مقاله‌اى که در آخرين شماره نيوز ويک منتشر شد، رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه نوشت: تقاضاى ترکيه براى دسترسى به اتحاديه اروپا در حال تبديل شدن به نوعى دسيسه سياسى است که تاکنون هيچ کشورى آنرا تجربه نکرده است. وى به رهبران مخالف اروپايى هشدار داد که ترکيه تا ابد به طور ساکت پشت درهاى اتحاديه اروپا به انتظار نخواهد نشست.

وى خاطرنشان کرد: دوستان اروپايى ما بايد متوجه اين موضوع باشند که روابط ترکيه و اتحاديه اروپا در حال رسيدن به يک نقطه بازگشت است.

اردوغان در مقاله‌ى خود با عنوان"کشور قاطع اروپا" در مقابل "کشور بيمار اروپا" که پيش از اين يک بار براى توصيف امپراطورى عثمانى در زمان فروپاشى‌اش به کار برده شده بود، ‌استفاده کرد.

وى گفت: در موج جديد توسعه، اتحاديه اروپا به آسانى از حضور کشورهاى نسبتا کوچک و داراى اقتصادى ضعيف جهت بهبود اوضاع اقتصادى و گسترش دموکراسى و تامين امنيت اين کشورها حمايت کرده است. عدم صدور اجازه براى ورود اين کشورها به اتحاديه به معناى رها کردن اين کشورها و ايجاد احتمال درگيرى‌هاى سياسى در منطقه است. اما در خصوص ترکيه تاکنون چنين تدبيرى اتخاذ نشده است.

اردوغان افزود: برخلاف اين کشورها ترکيه داراى يک نقش منطقه‌اى و محلى مهم است و داراى اقتصادى چشم گير و قدرت نفوذ فراوان است.

اردوغان خاطرنشان کرد: گاها برايم اين پرسش مطرح است که آيا قدرت ترکيه براى دسترسى به اتحاديه اروپا کافى نيست؟ اگر چنين باشد محاسبات استراتژيک اروپا بايد زير سوال قرار گيرد.

ترکيه براى ورود به اتحاديه اروپا مذاکرات خود را در سال 2005 آغاز کرد اما روند پيشرفت‌ها تاکنون به شدت کند بوده است.

تقسيم قبرس يکى از موانع سياسى در پيشرفت‌ها است و کشورهايى نظير آلمان و فرانسه به دليل اختلافات فرهنگى در ترکيه با حضور اين کشور در اتحاديه اروپا مخالفت مى‌کند.

اردوغان در مقاله خود آورده است: بيش از نيم قرن از زمانى که ترکيه براى نخستين بار پشت در اتحاديه اروپا اقدام به دق الباب نمود مى‌گذرد و ترکيه از آن زمان تغييرات بسيارى داشته است. ما ديگر کشورى نيستيم که پشت در اين اتحاديه به انتظار بنشينيم.

تب انتفاضه اين بار در عمان

در اقدامى بى‌سابقه در عمان شهروندان اين کشور نيز در اعتراض به گرانى در مسقط تظاهرات کردند.

به گزارش ايسنا، به نقل از سايت اينترنتى فلسطين اليوم، 200 شهروند عمانى با در دست داشتن پلاکاردى که روى آن نوشته بودند "افزايش قيمت‌ها روياهاى قشرمتوسط را نابود مى کند" در برابر ساختمان وزارت مسکن عمان در مسقط دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان عليه گرانى و فساد اقتصادى در اين شعار سر دادند و نيروهاى پليس بدون مداخله تنها منطقه را محاصره کردند.

تظاهرکنندگان افزايش دستمزدها و مشخص کردن قيمت مواد غذايى را که طى سال‌هاى اخير با افزايش روبه‌رو بود، خواستار شدند.

اين در حالى است که در پى فراگير شدن اعتراضات در کشورهاى عربى و شيوع تب خودسوزى بين معترضان، سومين شهروند مصرى نيز که بيکار و از نظر ذهنى دچار مشکل بوده خود را در شهر اسکندريه به آتش کشيد.

صالحی عازم سنگال شد

سرپرست وزارت خارجه صبح امروز برای رایزنی با مقامات سنگال، ترکیه را به مقصد این کشور ترک کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی دیشب برای دیدار با مقامات ترکیه عازم آنکارا شده و بعد از دیدار با وزیرامور خارجه این کشور صبح امروز عازم سنگال شد.
صالحی قرار است در داکار با وزیر خارجه و رئیس جمهور سنگال دیدار و گفتگو کند.
هدف از این سفر مرور روابط و رایزنی در جهت توسعه مناسبات دو کشور است.

البرادعى: مبارک به سرنوشت \"بن ‌على \" دچار مى‌شود

مدير کل سابق آژانس بين‌المللى انرژى اتمى به رئيس‌جمهور مصر گفت که با کناره‌گيرى مسالمت‌آميز از قدرت مى‌تواند از دچار شدن به سرنوشتى مشابه همتاى تونسى خود رهايى يابد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرامنطقه‌اى "القدس العربى "، "محمد البرادعى " رئيس انجمن ملى تغيير و نامزد احتمالى انتخابات رياست‌جمهورى مصر از رژيم "حسنى مبارک " خواست تا بطور مسالمت‌آميز حکومت را انتقال دهد تا با اين اقدام مانع تکرار تنشها و بحرانهايى مشابه تونس در مصر شود.

وى در نامه‌اى که در صفحه خود در شبکه اجتماعى "توييتر " قرار داده است نوشت: خشونت کنونى در تونس به دليل انقلاب مردم بوجود نيامده است، بلکه واکنش مردم به سرکوب است.

برداعى تصريح کرد: رژيم ‍[کنونى] مصر بايد بفهمد که تغيير مسالمت‌آميز تنها راهکار موجود براى پرهيز از تبعات احتمالى همانند آنچه در تونس رخ داد، است.

گزارشهاى خبرى موجود بيانگر اين موضوع است که رژيم مبارک مجموعه اقدامات پيشگيرانه‌اى را براى جلوگيرى از تاثيرپذيرى ملت مصر از تونس انجام داده است.

از سوى ديگر "احمد ابوالغيط " احتمال سرايت دامنه انتفاضه مردمى تونس به مصر و ساير کشورهاى عربى را بعيد دانسته و آن را سخنى بيهوده و گزافه توصيف کرده‌است.

لبنان سفير آمريکا را احضار کرد

وزير خارجه دولت موقت لبنان در اعتراض به ديدار سفير آمريکا در لبنان با يکى از نمايندگان پارلمان اين کشور سفير آمريکا را فرا خواند.

به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه الحيات، على الشامى، وزير خارجه دولت موقت لبنان مورا کانلى، سفير آمريکا در لبنان را به دليل سفر وى به منطقه زحله فرا خواند.

الشامى عنوان داشت: چنين سفرها و تماس‌هايى به مثابه مداخله در امور داخلى لبنان به شمار مى‌آيد.

وى در ادامه افزود: اين مساله هم‌چنين با وظايف ديپلماتيک مسئولان که در قوانين ملى و بين‌المللى بر آن تاکيد شده در تضاد است.

کانلى نيز بدون هيچ توضيحى وزارت خارجه لبنان را ترک کرد.

کانلى در سفر خود به منطقه زحله با يکى از نمايندگان پارلمان لبنان ديدار کرد. اين ديدار در حالى صورت مى‌گيرد که لبنان شاهد درگيرى‌هاى سياسى براى معرفى نخست وزير دولت جديد اين کشور است.

تحویل ادعانامه دادگاه ترورحریری

 دادستان دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری ادعانامه مربوط به مظنونان دست داشتن در ترور نخست وزیر پیشین لبنان را تسلیم قاضی موقت کرد .
          
به گزارش شبکه خبر هرمان فان هبل ، منشی دادگاه ویژه لبنان با صدور بیانیه ای اعلام کرد :  دانیل بلمار، دادستان دادگاه بین المللی ویژه لبنان،  یک کیفر خواست همراه با اسناد توجیهی را ، به دانیل فرانسن بلژیکی، قاضی مقدماتی که مسئولیت بررسی و تایید آن را به عهده دارد، ارائه کرده است.

محتوای کیفر خواست تا این لحظه محرمانه باقی مانده است.

گفته می‌شود بررسی و تایید حکم مورد نظر بین شش تا 10 هفته به طول خواهد انجامید و پس از آن اسامی متهمان اعلام و قرار بازداشت صادر خواهد شد.

این خبر در حالی اعلام می شود اغلب مردم لبنان و گروههای اسلامی و مسیحی این کشور معتقدند دادگاه حریری یک توطئه آمریکایی صهیونیستی برای فتنه افکنی در لبنان است .

به گفته نبیه بری رییس مجلس لبنان، واشنگتن به طور پنهانی و آشکار تلاش می‌کند با برخی چهره‌های سیاسی تاثیرگذار در معادلات سیاسی لبنان رایزنی کند.

کارشناسان نیز معتقدند که آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می کنند با استفاده از دادگاه بین المللی ویژه ترور رفیق حریری شرایط را در (لبنان ) بحرانی و متشنج سازند .

در همین حال نشست سه جانبه سران سوریه ، ترکیه و قطر با هدف بررسی تحولات لبنان در سوریه برگزار شد.

بشار اسد، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی و رجب طیب اردوغان در این نشست بر ضرورت حل بحران لبنان بر اساس تلاش های عربستان و سوریه برای دستیابی به توافق میان لبنانی ها و جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع لبنان تاکید کردند.

مقامات بلندپایه سه کشور همچنین از به تعویق افتادن رایزنی های پارلمانی در لبنان تا زمانی که تلاش های سیاسی برای کمک به لبنانی ها برای دستیابی به راه حلی در راستای منافع ملت لبنان و ثبات این کشور به نتیجه برسد، استقبال کردند.

رئیس جمهور لبنان پس از بررسی مواضع احزاب مختلف در لبنان تصمیم گرفت رایزنی های پارلمانی درباره انتخاب نخست وزیر جدید را که قرار بود بین رئیس جمهور و گروه های پارلمانی از دیروز آغاز شود ، به روزهای چهارم و پنجم بهمن موکول کند.

امروز نیز رایزنی های فشرده دیپلماتیک در بیروت برای حل بحران کنونی لبنان ادامه خواهد یافت.

قرار است امروز وزرای خارجه ترکیه و قطر در همین باره در بیروت با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند.


معاون ليبرمن: ایران امسال به بمب نحواهد رسید

معاون وزير امور خارجه رژيم صهيونيستى در ادعايى جديد که به حدس وگمان شبيه است در راستاى نظامى جلوه دادن برنامه هسته‌اى ايران و در آستانه مذاکرات استانبول اعلام کرد که جمهورى اسلامى در سال جارى به بمب دست نخواهد يافت.

به گزارش فارس، "دانى آيالون " در گفت‌وگو با روزنامه صهيونيستى "جروزالم پست " گفت: زمان دقيق دستيابى ايران به تسليحات هسته‌اى يک هدف متحرک است و تمام آنچه ما مى‌دانيم اين است که سال جارى ميلادى آنها [ايران] سلاح هسته‌اى نخواهد داشت.

به نظر مى‌رسد گمانه‌زنى بى‌پايه و اساس مقامات صهيونيست که يکى پس از ديگرى صورت مى‌گيرد در آستانه مذاکرات ايران و 1+5 با هدف منحرف کردن افکار عمومى جهان و با نيت تاثيرگذارى در اعضاى 1+5 صورت مى‌گيرد.

اين مقام صهيونيست که به زعم ديگر مقامات اسرائيلى مى‌داند فشار و تحريم‌ها عليه ايران ثمرى نداشته است، همچنين گفت که ما نبايد فعاليت عليه ايران را متوقف کنيم و بايد آن را ادامه دهيم.

لازم به ذکر است، "مئير داگان " رئيس سابق موساد هفته گذشته در سخنرانى خداحافظى خود مدعى شده بود که ايران تا سال 2015 نمى‌تواند به بمب هسته‌اى دست يابد.

زمزمه‌هاى اعتراض در ليبى

سايت الجزيره از زمزمه‌هاى اعتراض و تظاهرات در ليبى به علت گرانى مسکن خبر داد.

به گزارش ايسنا، به نقل از اين سايت شبکه تلويزيونى، دهها تن از مردم ليبى در برابر بنگاه‌هاى معاملات املاک در شهر درنه تظاهرات کردند و سپس به سوى مرکز مديريت امنيت اين شهر در شمال شرق ليبى حرکت کردند و شعارهايى عليه شرايط امنيتى کشور سر دادند.

در راستاى کاهش بحران در ليبى اداره‌ى بنگاه‌هاى املاک اعلام کردند که به شهروندان انواع وام‌هاى مسکن ارئه خواهد شد.

هم چنين شهر بنغازى نيز روز يکشنبه شاهد تظاهراتى اعتراض آميز در برابر مقر دادگاه در شمال بنغازى در اعتراض به آشوب و غارت و چپاول طرح‌هاى در حال احداث منازل مسکونى و ساختمان‌هاى عمومى بود. تظاهر کنندگان موضع‌گيرى نيروهاى امنيتى را در قبال اين وقايع محکوم کردند.

اما بنگاه‌هاى معاملات املاک به درخواست‌ها تظاهر کنندگان پاسخ ندادند.

اين اعتراض‌ها پس از سخنرانى معمر القذافى، رهبر ليبى در شهر سبها و موافقتش با تصاحب خانه‌هاى احداث شده از سوى جوانان بازگشته از نيجر شدت گرفته است. اين جوانان که خانه‌اى در ليبى ندارند به خانه‌هاى شهروندان ليبى حمله کرده و به غارت اين منازل مى‌پردازند و آنها را تصاحب مى‌کنند.

القذافى يکى از معاونان ارشدش را مسئول حل اين بحران در منطقه‌ى شرق ليبى کرده است.

از سوى ديگر امين منفور، مسئول امور مشاغل در ليبى گفته است مردم با مشکل بيکارى روبرو نيستند و دولت در ايجاد فرصت شغلى موفق عمل کرده است.



پاسخ صالحی به غیبت 5+1 در تور هسته ای


سرپرست وزارت امور خارجه گفت: گذشت زمان در مذاکرات با گروه1+5 به نفع ما و به ضرر غربى هاست.

به گزارش واحد مرکزى خبر ، على اکبر صالحى در جمع خبرنگاران افزود: از آنجا که آنها مى دانند اقدامات ما بر حقانيت ما مى افزايد ، هر قدمى که جمهورى اسلامى ايران براى اعتمادسازى و شفاف سازى در فعاليت هاى هسته اى بر مى دارد طرف مقابل به جاى تشويق مى خواهد به شکلى گام مثبت ما را تخطئه کند.

وى ادامه داد: البته آنها با نيامدنشان ، خود را تخطئه کردند.

سرپرست وزارت امور خارجه گفت: وجدان هاى بيدار مردم جهان هر روز از اينکه ايران بر اساس باور و اعتمادى که به خود دارد به راحتى از ديگران براى بازديد از تأسيسات هسته اى اش دعوت مى کند روشن تر مى شود.

صالحى افزود: هيچ کشورى تأسيسات هسته اى اش را در معرض ديد ديگران قرار نمى دهد اما ما به علت آنکه از صلح آميز بودن فعاليت هايمان اطمينان داريم از کشورهاى ديگر براى بازديد از اين تأسيسات دعوت کرديم.

وى افزود: حاضريم يافته هاى هسته اى خود را در چارچوب ان پى تى و آژانس بين المللى انرژى اتمى در اختيار کشورهايى که در اين زمينه نيازمندند قرار دهيم.

سرپرست وزارت امورخارجه با اشاره به روند مذاکرات با گروه1+5 گفت: درباره اين مذاکرات خوشبين هستيم و هر چه زمان بگذرد به نفع ماست و آن ها هستند که از گذشت زمان متضرر خواهند شد.

صالحى افزود: درخواست قبلى ما از آنها غنى سازي20 درصدى اورانيوم بود اما آنها پاسخ معقول و منصفانه اى ندادند و ما مجبور شديم غنى سازي20 درصدى را آغاز کنيم.

رييس سازمان انرژى اتمى کشورمان تاکيد کرد : اعلام مى کنم ظرف10 ماه آينده تا شهريور اميدواريم نخستين مجتمع سوخت هسته اى خودمان را وارد رآکتور کنيم.

وى افزود: اگر چند ماه بگذرد بحث تبادل سوخت از حيز انتفاع ساقط مى شود و فرصت پيش آمده براى غرب براى برون رفت آبرومندانه از اين مسأله از دست مى رود.

رييس سازمان انرژى اتمى گفت: ما صبوريم ، مشکلى نداريم و فعاليت هاى هسته اى خود را با قوت و قدرت به پيش مى بريم و روز به روز يافته هاى تازه اى در فناورى هسته اى خواهيم داشت و بر اين اساس در آينده خبرهاى خوبى اعلام خواهيم کرد.

صالحى گفت: همه اظهار نظر مقامات ايرانى بر اساس حق و واقعيت بوده است و هيچ حرفى را به گزاف و غلو نگفته ايم و در اين مدت نيز ملت شريف ايران متوجه اين موضوع شده اند.

نظر شما :