بيم و اميدها به تلاش‌هاى ترکيه و قطر در پرونده لبنان

۲۹ دی ۱۳۸۹ | ۲۲:۴۶ کد : ۱۰۰۶۳ اخبار اصلی
تحرکات ترکيه و قطر آخرين فرصت براى لبنان براى رهايى از بحران محسوب مى‌شود به گونه‌اى که جريان اپوزسيون نيز پذيرفته است که در نوع شروطش براى طرف‌هاى درگير در لبنان تغييراتى قائل شود.
بيم و اميدها به تلاش‌هاى ترکيه و قطر در پرونده لبنان

ديپلماسى ايرانى: پس از سپرى شدن موقعيت سين – سين که منتصب به تلاش‌هاى سوريه و عربستان بود، لبنان با صدور راى نهايى دادگاه، اگرچه محتواى آن اعلام نشده ولى وارد مرحله تازه‌اى شده است. در اين ميان ايالات متحده نيز تلاش مى‌کند از بيمار لبنانى نهايت استفاده را ببرد و براى رسيدن به اهدافش، دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى و راى صادر شده توسط آن را بهترين وسيله مى‌داند.

به گزارش روزنامه لبنانى السفير، تحرکات تازه‌اى که نيروهاى حزب الله در برخى از نقاط پايتخت لبنان انجام دادند و با سفر وزير امور خارجه قطر و ترکيه هم‌زمان شده بود، پيامى به فضاى داخلى و خارجى لبنان بود تا نسبت به صدور راى نهايى دادگاه هشدار دهد و بگويد که ميان رسيدن به اهداف غرب با اهداف لبنانى تنها باريک‌تر از مو فاصله است.

منابع آگاه مى‌گويند که تحرکات ديروز نيروهاى حزب الله در خيابان‌هاى بيروت بى‌سابقه بوده و بسيارى از طرف‌هاى سياسى لبنان را شوکه کرده است. اکنون ديگر همه درک کرده‌اند که دقيقا از زمانى که راى نهايى دانيل بلمار، رئيس دادگاه به دانيل فرانسين ارسال شد لبنان وارد فاز جديدى از تنش‌هاى سياسى شده است. به گفته اين منابع معارضه از روزهاى آينده مجموعه تازه‌اى از راهکارها را در عرصه سياسى لبنان اجرا خواهد کرد و طبيعتا اين راهکارها نامکشوف باقى مى‌ماند تا ابتکار عمل دست حزب الله باقى بماند.

در اين رابطه گفته مى‌شود تحرکات ترکيه و قطر آخرين فرصت براى لبنان براى رهايى از بحران محسوب مى‌شود به گونه‌اى که جريان اپوزسيون نيز پذيرفته است که در نوع شروطش براى طرف‌هاى درگير در لبنان تغييراتى قائل شود.

در حالى که لبنانى‌ها از عواقب صدور راى نهايى دادگاه ترور رفيق حريرى به شدت نگرانند ايالات متحده امريکا و اسرائيل از به وجود آمدن بحران جارى در لبنان ابراز رضايت کرده‌اند. به گونه‌اى که باراک اوباما، رئيس جمهورى امريکا صدور راى را گامى تازه براى تحقق عدالت براى ملت لبنان دانست و از طرف‌هاى لبنانى خواست که خويشتندارى کرده و آرامش را حفظ کنند. اسرائيل نيز مدعى شد که صدور راى نهايى دادگاه "نه" به سيد حسن نصرالله، دبير کل حزب الله بوده است.

در همين رابطه سه‌شنبه شب شيخ حمد بن جاسم، وزير امور خارجه قطر و احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه با ميشل سليمان، رئيس جمهورى لبنان، نبيه برى، رئيس پارلمان و سعد حريرى، نخست‌وزير در بيروت ديدار کردند و درباره بحران لبنان مذاکرات مفصلى را انجام دادند. داوود اغلو و شيخ حمد بن جاسم همچنين قرار است به زودى با ميشل عون، رئيس جريان ميهنى آزاد و يکى از رهبران مسيحى 8 مارس و نمايندگان حزب الله نيز ديدار کنند.

در همين رابطه منابع آگاه مى‌گويند که وليد جنبلاط، شب گذشته به دليل طولانى شدن ديدار وزراى امور خارجه ترکيه و قطر با سعد حريرى هتل "فينيسيا" را ترک کرد و نتوانست با اين دو ديدار کند.

يکى از نزديکان داوود اغلو، وزير امور خارجه ترکيه در اين باره گفت: «طرح عربستان – سوريه به شکل سابق‌ آن ديگر شکست خورده محسوب مى‌شود و اکنون مذاکرات حول اين محور مى‌چرخد که يک راه معتدلى که شامل بخشى از بندهاى طرح عربستان شود و از سويى به نوعى پاسخگوى خواست‌هاى دادگاه باشد، يافت شود.»

اين منبع تاکيد کرد، پيشنهادمان را با جمهورى اسلامى ايران مطرح کرده‌ايم و ايران نيز حمايت خود را از تحرکات ما ابراز داشته است.

با اين حال منابع آگاه به روزنامه السفير گفته‌اند که تلاش‌هاى ترکيه و قطر بعيد است به نتيجه‌اى برسد چرا که سوريه و عربستان که نفوذ بسيارى بيشترى از اين دو کشور در لبنان داشتند نتوانستند پرونده لبنان را به نتيجه‌اى برسانند حال ترکيه و قطر که کشورهاى درجه سه تاثير گذار در لبنان محسوب مى‌شوند، چگونه مى‌خواهند بحران پيچيده لبنان را حل و فصل کنند.

نبيه برى، رئيس پارلمان لبنان در اين باره مى‌گويد: «ترکيه و قطر مى‌خواهند طرح سوريه و عربستان را ادامه دهند، غافل از آن که پس از صدور راى دادگاه مطالبات معارضه نيز تغيير کرده و ديگر آن چيزى نيست که پيش از اين بر سر آن بنا بود توافق شود. دو وزير خارجه تلاش مى‌کنند، بحران را حل کنند ولى هدف بايد بر اين استوار باشد که هر توافقى اگر قرار است حاصل شود بايد تا پايان اين هفته باشد.»

قرار است وزراى امور خارجه ترکيه و قطر پس از پايان مذاکراتشان در لبنان به شرم الشيخ سفر کنند تا در نشست اقتصادى مصر شرکت کنند. آنها در آنجا نيز قصد دارند به رايزنى‌هاى خود براى حل بحران لبنان ادامه دهند.


نظر شما :