اوباما مبارک را به شدت سرزنش کرد

۳۰ دی ۱۳۸۹ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۰۰۶۵ اخبار اصلی
اوباما به مبارک گفت: چنانچه انقلابى در مصر به وجود آيد، واشنگتن در کنار ملت مصر خواهد بود.
اوباما مبارک را به شدت سرزنش کرد

منابع آگاه امريکايى تاکيد کردند که باراک اوباما در تماس تلفنى خود با حسنى مبارک نسبت به گسترش انقلاب تونس و درگرفتن انقلابى مردمى در مصر هشدار داده و وى را به دليل عدم مبارزه با فساد سرزنش کرد.

به گزارش ايسنا، منابع امريکايى آگاه در گفت‌وگو با روزنامه الوطن اعلام کردند که برخلاف بيانيه منتشر شده از سوى کاخ سفيد در خصوص تماس تلفنى باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا با حسنى مبارک، رئيس جمهور مصر و رايزنى در خصوص مسائل مربوط به تونس، اوباما در اين تماس مبارک را سرزنش کرده است.

اين منابع هم‌چنين تاکيد کردند: اوباما در اين تماس تلفنى مبارک را به دليل دست کشيدن از روند اصلاحات در مصر و گسترش فساد، توبيخ و سرزنش کرده است.

اين منابع آگاه امريکايى هم‌چنين عنوان داشتند: کاخ سفيد از نزديک، اوضاع داخلى مصر را بررسى مى‌کند چرا که مصر هم‌پيمان بزرگ امريکا به شمار مى‌آيد.

اين منابع افزودند:‌ واشنگتن نسبت به آينده بعضى از هم‌پيمانانش در منطقه بعد از انقلاب تونس و سرنگونى رئيس جمهور اين کشور بسيار نگران است.

منابع آگاه امريکايى در ادامه عنوان داشتند: لحن باراک اوباما در اين تماس تلفنى با حسنى مبارک بسيار جدى و تند بوده است.

اوباما در اين تماس تلفنى تاکيد کرده است که واشنگتن به هيچ وجه تضمين نمى‌کند که انقلاب تونس به مصر انتقال نيابد چرا که اين کشور بيش از هر زمان ديگرى آماده براى وقوع يک انقلاب است.

اوباما هم‌چنين از مبارک خواست تا در خصوص نتايج انتخابات مجلس شعب‌ (مردم)، مبارزه با فساد و هم‌چنين موضع خود در قبال نامزدى در انتخابات رياست جمهورى بازنگرى کند.

وى هم‌چنين به مبارک تاکيد کرد: چنانچه انقلابى در مصر به وجود آيد، واشنگتن در کنار ملت مصر خواهد بود.

رئيس جمهور آمريکا نسبت به استفاده از خشونت عليه تظاهرکنندگان و يا گروه‌هاى مخالف هشدار داد.

هم‌چنين اخبار منتشر شده بيانگر آن است که در تماس تلفنى اوباما و مبارک در خصوص تحولات لبنان رايزنى شده است.

اوباما در اين تماس تلفنى نسبت به حمايت مبارک از دادگاه ويژه بين‌المللى بررسى ترور رفيق الحريرى، نخست وزير اسبق لبنان ابراز خشنودى کرد.

دو طرف هم‌چنين در خصوص راه‌کارهاى پيشبرد روند صلح بين رژيم صهيونيستى و فلسطينى‌ها بحث و تبادل نظر کردند.

اين در حالى است که تنش در مصر در پى خودسوزى چهار تن از شهروندان مصرى طى دو روز گذشته و درخواست نيروهاى مخالف مبنى بر برگزارى تظاهرات و برکنارى مبارک شدت گرفته است.


نظر شما :