امريکا به فکر گزينه نظامى عليه معمر قذافى

۱۰ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۳:۲۷ کد : ۱۰۵۰۸ سرخط اخبار
امريکا به فکر گزينه نظامى عليه معمر قذافى

 

يک مقام ارشد آمريکايى اعلام کرد واشنگتن در حال گفت‌وگو با شرکاى ناتوى و ديگر همپيمانان خود درباره گزينه‌هاى نظامى در برخورد با معمر قذافى ديکتاتور ليبى است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى رويترز، "سوزان رايس " نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل ديروز دوشنبه پس از ملاقات "باراک اوباما " رئيس جمهورى آمريکا با "بان کى‌مون " دبير کل سازمان ملل گفت آمريکا در حال گفت‌وگو با شرکاى ناتو و ديگر همپيمانان خود درباره گزينه‌هاى نظامى در برخورد با معمر قذافى است.

رايس همچنين گفت موج تحريم‌هاى تحميلى عليه ليبى بايد اعضاى دولت قذافى را به اين فکر وادارد که درباره عواقب اعمال خود بيانديشند.

پنتاگون نيز ديروز اعلام کرد ارتش آمريکا در حال استفرار مجدد نيروى دريايى و هوايى خود در اطراف ليبى است.

سرهنگ "ديويد لاپان " سخنگوى وزارت دفاع آمريکا گفت: ما برنامه ريزانى داريم که در حال کار بر روى طرح‌هاى احتمالى مختلف هستند و تصور مى‌کنم درست است که بگويم به عنوان بخشى از آن طرح‌ها ما نيروهاى خود را به منظور داشتن انعطاف پذيرى در زمان اتخاذ تصميمات، مجددا مستقر کرده‌ايم تا قادر باشند از عهده گزينه‌هاى مختلف بر آيند و انعطاف پذيرى داشته باشند.

هيلارى کلينتون وزير امور خارجه آمريکا که براى شرکت در نشست شوراى حقوق بشر به ژنو سوئيس سفر کرده است از تبعيد قذافى به عنوان يکى از گزينه‌هاى احتمالى برخورد با وى ياد کرد.

با توجه به آنکه دو هفته از اعتراضات گستره مردم ليبى عليه ديکتاتور اين کشور مى‌گذرد و صدها نفر توسط نيروهاى قذافى کشته و زخمى شده‌اند اما وى تصميم به کناره گيرى ندارد و اعلام کرده است در ليبى خواهد ماند.


 

تانک‌هاى عربستان به دولت بحرين کمک مى‌کنند

گزارش ها حاکی از آن است که عربستان در حال ارسال 30 دستگاه تانک به بحرین برای کمک به حاکم این کشور برای سرکوب ملت است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه المصری الیوم، شاهدان در گذرگاه فهد که شاهد عبور تانک ها از عربستان به بحرین بودند می گویند که ریاض این تانک ها را بر اساس توافقی که روز دوشنبه بین دو کشور به امضا رسید به منامه داده است.

همچنین شاهدان اعلام کرده اند که گذرگاه ملک فهد با عبور این تانک ها مسدود شده است.

در پی اوج گیری قیام های مردمی در خاورمیانه و سقوط رژیم های تونس و مصر، مردم بحرین نیز در یکی دو هفته گذشته خواستار رفع تبعیض و دیکتاتوری از این کشور شدند.

آنها با تظاهرات و تجمعات خود در میدان لؤلؤ منامه بر ادامه اعتراض ها علیه آل خلیفه تا برآورده شدن خواست های خود تاکید دارند.


مذاکرات صالحی - اشتون آغاز شد

مذاکرات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پیش در ژنو آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به ژنو، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در دو اجلاس بین المللی به ژنو سوئیس سفر کرده است دقایقی پیش با کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.

صالحی پیشتر با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در ژنو گفتگو کرده بود.


مبارک ممنوع الخروج شد

فارس- دادستان کل مصر با صدور حکمی سفر مبارک و افراد خانواده وی را ممنوع اعلام کرد.

تلویزیون الجزیره قطر لحظاتی پیش در خبری فوری از ممنوع الخروج شدن حسنی مبارک رئیس جمهور سابق مصر خبر داد و افزود: دادستان کل مصر با صدور حکمی سفر مبارک و افراد خانواده‌اش را ممنوع کرد.

از طرفی عبدالفتاح فاید مدیر دفتر الجزیره در مصر گفت: دقایقی پیش دادگاه جنایی قاهره حکمی مبنی بر توقیف اموال و دارایی‌های تعدادی زیادی از دولتمردان رژیم حسنی مبارک را صادر کرد که افرادی از جمله رئیس رادیو و تلویزیون، وزیر بازرگانی و... در صدر لیست مذکور به چشم می‌خورند.

وی احکام صادره فوق را پاسخی به شعار اخیر تظاهرات کنندگان مبنی بر "ملت پاکسازی کشور را خواستار است " در میدان التحریر قاهره دانست.

گفته می‌شود که حسنی مبارک هم اکنون در شرم الشیخ مصر به سر می‌برد.

احتمال پناهندگى قذافى به اسرائيل

يک مجله عبرى اعلام کرد: قذافى به دليل اصليت يهودى خود مى‌تواند به اسراييل پناهنده شود.

به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه اينترنتى فلسطين‌اليوم، مجله عبرى "اسراييل امروز" با اشاره به ادعاى يک پيرزن يهودى و نوه‌اش مبنى بر اين که معمر قذافى، رهبر ليبى در اصل يهودى است اعلام کرد که وى مى‌تواند به سرزمين‌هاى اشغالى پناهنده شود.

اين مجله اعلام کرد: با وجود اين که مادر قذافى هنگام ازدواج با يک ليبيايى مسلمان، دين اسلام را پذيرفته اما بر اساس قانون اساسى اسراييل، همچنان يهودى است.

اين در حالى است که هفته گذشته يک دختر يهودى به همراه مادربزرگش در يک برنامه تلويزيونى که از کانال دو رژيم صهيونيستى پخش شد، اعلام کرده بود که قذافى خواهرزاده مادر بزرگش هست و پدرش نيز يهودى بوده اما توسط همسر دوم مادرش که مسلمان است، بزرگ شده است.

6 کشته در تظاهرات عمان عليه پادشاهى اين کشور

منابع پزشکى در عمان اعلام کردند که شش نفر در تظاهرات روز گذشته مردم اين کشور عليه دولت جان خود را از دست دادند.

به گزارش فارس، منابع بيمارستانى در عمان اعلام کردند که در تظاهرات ديروز مردم عليه دولت پادشاهى اين کشور شش عمانى جان خود را از دست دادند.
شاهدان عينى به خبرنگار رويترز اعلام کردند که مردم معترض راه‌هاى منتهى به منطقه صنعتى صحار در عمان را که يک پالايشگاه و يک کارخانه آلومينيوم وجود دارد، بستند.
خبرگزارى رويترز با بيان اينکه مردم تظاهرات کننده خواستار اصلاحات سياسى در پادشاهى عمان شدند، تاکيد کرد که شش نفر به گلوله‌هاى پلاستيکى پليس عمان کشته شدند.
در همين ارتباط، مقامات عمانى براى کاستن از خشم مردم اعلام کردند که 41 نفر از کسانى را که در تظاهرات شرکت‌ کرده بودند، آزاد کردند.

ديويد کامرون: قذافى بايد برود

در ادامه فشارهاى بين المللى بر معمر قذافى نخست وزير انگليس نيز خواهان کناره گيرى رهبر ليبى شد.

به گزارش ايسنا، به نقل از شبکه خبرى بي.بي.سى،‌ ديويد کامرون‌، نخست وزير انگليس از رهبر ليبى خواست که هم اکنون از قدرت کناره گيرى کند چراکه در آينده کشور ليبى جايى براى وى جود ندارد.

انگليس دارايى‌هاى معمر قذافى و خانواده‌اش را مسدود کرده و مصونيت ديپلماتيک وى را لغو کرده است.

روز يکشنبه چند هواپيماى نيروى هوايى سلطنتى انگليس چندين کارگر بخش نفت را که حداقل 20 تن از آنها انگليسى بودند از صحراى ليبى خارج کرد.

ديويد کامرون گفت:‌ ما اکنون با جديت به حکومت ليبى فشار وارد مى‌کنيم. ما دارايى‌هاى قذافى را مسدود کرده و ممنوعيت سفر خارجى را بر وى اعمال کرده‌ايم و فکر مى‌کنم همه اين تدابير پيام روشنى را به حکومت ليبى بدهد؛ اکنون وقت آن است که سرهنگ قذافى از قدرت کنار برود. ليبى هيچ آينده‌اى با وجود وى ندارد .

ديويد کامرون اظهار داشت که اين تدابير به همراه توافق شوراى امنيت سازمان ملل براى اعمال تحريم‌ها تنها نشان مى‌دهند که حکومت ليبى چقدر منزوى است.

مسدود ساختن دارايى‌هاى خانواده‌هاى حاکم بر کشورهاى ديگر از سوى انگليس در حالى که همچنان آنها حکومت را در اختيار دارند مساله جديدى نيست با وجود آن که انگليس اين اقدام را عليه حکومت برمه ‌، حکومت صدام در عراق و اسلوبودان ميلوسوويچ در يوگسلاوى نيز انجام داده بود‌، اما باز هم اين حکومت‌ها به کار خود ادامه دادند.

به مجرد اين که همه انگليسى‌ها از ليبى خارج شوند و سازمان ملل مجوز قانونى را براى مسدود کردن دارايى‌ها صادر کند اين دستور از امشب اجرا مى‌شود.

اگرچه ارزش دقيق دارايى‌هاى حکومت ليبى در انگليس مشخص نيست اما با اطمينان مى‌توان تخمين زد که اين دارايى‌ها حداقل صدها ميليون دلار ارزش دارند.

وينس کيبل، وزير بازرگانى انگليس دستور منع صادرات اوراق بهادار ليبى را که در انگليس چاپ شده‌اند به اين کشور صادر کرده است.

مقام‌هاى طرابلس خواستار ارسال 900 ميليون يورو از اين دارايى‌ها به ليبى شده بودند.

ديويد کامرون همچنين شجاعت نيروهاى عمليات ويژه انگليس را که اقدام به نجات چند تن از کارکنان نفتى از صحرايى ليبى کرده بودند، ستود.

سه هواپيماى مدل هرکولس از نيروى هوايى سلطنتى انگليس 150 نفر را که در صحراى ليبى گرفتار شده بودند‌، در عمليات ويژه‌اى نجات دادند.

نخست وزير انگليس گفت:‌ سه هواپيماى هرکولس به منطقه صحراى شرقى رفته و علاوه بر انگليسى‌ها تعداد زيادى از تبعه‌هاى کشورهاى ديگر را نيز با خود آوردند و اين واقعا ماموريت آسانى نبود.

وزير دفاع انگليس نيز گفت:‌ ما مى‌توانيم تائيد کنيم که در جريان اين عمليات يکى از اين هواپيماهاى هرکولس براثر برخورد گلوله مسلسل‌هاى کوچک به آن دچار آسيب‌هاى جزئى شده است.

وى افزود:‌ به مسافران و کارکنان اين هواپيما آسيبى وارد نيامده است و آنها به سلامت به کشور بازگشته‌اند.

ديدار محمود عباس با بلر


رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين، شهرک‌سازى‌ها را مانع اصلى ازسرگيرى مذاکرات مستقيم خواند.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزارى وفاى فلسطين، محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در ديدار با تونى بلر، نماينده کميته‌ى چهار جانبه صلح در رام‌الله در خصوص آخرين تحولات فرايند صلح و بن‌بست به وجود آمده در اين روند به دليل ادامه يافتن شهرک‌سازى‌هاى رژيم صهيونيستى رايزنى کرد.

محمود عباس در اين ديدار تاکيد کرد که شهرک‌سازى‌ها در عرصه بين‌المللى محکوم بوده و مانع اصلى ازسرگيرى مذاکرات مستقيم به شمار مى‌رود.

وى در ادامه افزود: روند آماده‌سازى نهادهاى کشور فلسطين در ماه سپتامبر به عنوان مقدمه‌اى براى تشکيل کشور فلسطين به پايان مى‌رسد.

پيشنهاد عربستان براى خريد فيس‌بوک

يک پايگاه خبرى آمريکايى فاش کرد که شاه سعودى براى جلوگيرى از بروز انقلاب‌هاى مردمى در کشورهاى عربى و انتشار اخبار و فراخوان‌هاى آن در پايگاه اينترنتى اجتماعى "فيس بوک "، به موسس اين پايگاه پيشنهادى 150 ميليارد دلارى براى خريد کامل آن را داده است.

به گزارش فارس، پايگاه آمريکايى "داون وايرز " در گزارشى نوشت: "عبدالله بن عبدالعزيز " شاه عربستان به "مارک زوکربرگ " موسس پايگاه فيس بوک 150 ميليارد دلار براى خريد کامل آن پيشنهاد کرده است.
اين گزارش افزود: شاه عربستان بعد از آن تصميم به ارايه اين پيشنهاد داد که ناراحتى شديد خود را از تظاهرات‌هاى [مردمى در جهان عرب عليه حکام] و همچنين نارضايتى خود را از اجازه انتشار فراخوان در فيس بوک براى انقلاب در منطقه ابراز داشت.
پايگاه آمريکايى داون وايرز پيشنهاد شاه عربستان را اغوا کننده دانسته است اما هيچ گزارشى درباره واکنش زوکربرگ به اين پيشنهاد در اين پايگاه منتشر نشده است.
اين درحالى است که يک منبع سعودى که خواسته نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرگزارى "يونايتدپرس " خبرهاى منتشر شده درباره پيشنهاد عربستان براى خريد پايگاه فيس بوک را نادرست خوانده و گفته است: اين مبلغ بسيار بالا است و همين امر تاييد مى‌کند که خبر ياد شده دروغ بوده و درست نيست. وى افزود: مبلغ ياد شده [150 ميليارد دلار] به اندازه بودجه عربستان است.
برپايه اين گزارش، فيس بوک پايگاه مهمى براى مردم عربستان شده است به گونه‌اى که از طريق اين پايگاه بسيارى از جنبش‌هاى اجتماعى در اين کشور به راه افتاده که برجسته ترين آن صفحه موسوم به "آزادى براى فواد " است که اين صفحه را روى فيس بوک "هديل محمد الحضيف " نويسنده و قصه پرداز سعودى براى درخواست جهت آزادى يک وبلاگ‌نويس بازداشت شده در عربستان، ايجاد کرد.
فعالان عربستان با الهام از انقلاب‌هاى تونس، مصر و ليبى طى فراخوانى در صفحه اجتماعى فيس‌بوک روز 13مارس را "روز خشم و اعلام انزجار مردم " از حکام سعودى اعلام و تاکيد کردند در اين روز تظاهرات گسترده و سراسرى برگزار مى‌کنند.


نظر شما :