نظر هندى‌ها به مکانيزم معاملات نفتى ايران تبديل شد

۱۹ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۰۶۲۸ اقتصاد و انرژی
مکانیزم فروش نفت ایران به‌طور کامل تغییر می‌کند. اين خبر را مدیر بین الملل شرکت ملی نفت ایران پس از کشمکش هاى مربوط به نحوه پرداخت بهاى انرژى خريدارى شده توسط هند اعلام کرده است.

ديپلماسى ايرانى: مکانیزم فروش نفت ایران به‌طور کامل تغییر می‌کند. اين خبر را مدیر بین الملل شرکت ملی نفت ایران پس از کشمکش هاى مربوط به نحوه پرداخت بهاى انرژى خريدارى شده توسط هند اعلام کرده است که نشان مى دهد سازوکارهاى جديدى به دليل تحريم هاى بين المللى عليه صنايع نفت و گاز ايران از سوى وزارت نفت تبيين شده است.

اين مقام نفتى ايران اعلام کرده است که مکانیزم پرداخت بهای نفت صادراتی ایران به طور کامل از دلار به یورو و ین تغییر پیدا می‌کند. اما به نظر مى رسد معامله با يورو نيز براى ايران مقدور نيست و درهم جايگزين آن خواهد شد. علی عرشی که با خبرگزارى مهر گفتگو مى کرد، اين تصميم را راهى براى مقابله با اعمال تحریم های غرب در حوزه صنعت نفت دانسته و افزوده است: "ایران برای هرگونه اقدام محدوده کننده راه حلی مناسب و همسو با منافع خود می یابد." پيشتر مقام هاى وزارت نفت تاکيد کرده بودند که تغييرى در روند فروش انرژى ايجاد نمى کنند و حاضر به تعويض دلار با يورو و ين نيستند.

مدیر بین الملل شرکت ملی نفت در تشریح سیاست های صادراتی اين شرکت، از برنامه ريزى درباره روش های جديد بازاریابی و نفوذ به بازارهای نوظهور چون چین و هند که از رشد فزاینده تقاضا برخوردارند، سخن گفته و تاکيد کرده است که اين روش هاى جديد مکانيزم معاملات نفتى کشورمان را تغيير مى دهد.

اين تصميم بعد از آن گرفته شده است که مشکل بانکى ميان ايران هند بر سر معامله نفت عميق شد و مقام هاى دو کشور مذاکراتى را انجام دادند و در حالى که ايران بر تداوم روش پيشين - فروش براساس دلار - اصرار مى ورزيد، هند راه حل هايى غير از اين را طلب مى کرد تا از موانع تحريمى که در معاملات با تهران اعمال شده است، فرار کند.

آن زمان بانک مرکزى هند اعلام کرد که قادر به ارائه تسهيلات بانکى از جمله گشايش اعتبارنامه و تامين ضمانت ارزى براى خريداران نفت خام از ايران نيست. مقام هاى بانک مرکزى هند گفتند که از اين پس تسويه مبادلات ارزى مربوط به واردات نفت ايران توسط هند در چارچوب «اتحاديه پاياپاى آسيا» صورت نمى‌گيرد. اين اتحاديه مرکز تسويه مبادلات ارزى بين بانک‌هاى مرکزى ايران، هند، بنگلادش، مالديو، پاکستان، بوتان، نپال و سريلانکا بوده و تسويه پرداخت‌هاى مربوط به حدود 12 ميليارد دلار واردات سالانه نفتى هند از ايران را برعهده داشته است. هند اعلام کرد که حاضر است هزينه واردات نفت از ايران را با واحد پولى ين يا درهم بپردازد، اما ايران مخالفت کرد و تصميم گيرى درباره آن را منوط به مذاکرات و تصميم گيرى هاى درون دولت اعلام کرد.

رفت و آمدهاى هيات هاى دو طرف تا هفته جارى ادامه داشت تا اينکه سرانجام همزمان با سفر مشاور امنيت ملى هند به تهران، خبر تغيير مکانيزم فروش نفت ايران نيز اعلام شد تا اين مقام هندى با خيالى آسوده و دستى پر به دهلى بازگردد.

وزارت دارايى هند ابتدا گفته بود که هر روشى که دلار امريکا در آن نباشد از سوى دولت کشورش مورد قبول است. ايران نيز در پاسخ تاکيد کرد که حتى حاضر به پذيرش هزينه نفت بر مبناى يورو هم نيست. اما اکنون ناگزير تن به تغييراتى داده است که ين و درهم را هم مى پذيرد. اين مکانيزم در زمره پيشنهادهاى طرف هندى بود که بحث هاى دو طرف را طولانى کرد و سرآخر تهران با ارزيابى جوانب اوضاع، آن را پذيرفت و به اصول جديد خود در نحوه فروش انرژى تبديل کرد.

تا سال 2008 کليه مبادلات نفتى ايران و هند بر مبناى دلار بود ولى پس از اعمال تحريم هاى امريکا اين مبادلات با يورو انجام شده است. سپس بانک مرکزى اروپا نيز از هند خواست تا کليه مبادلات تجارى اش را بر مبناى يورو با ايران متوقف کند. با اين وصف به نظر مى رسد واحد پولى ين مبناى معاملات نفت و گاز ايران با هند شده باشد.

يک مقام آگاه و نزديک به مذاکرات بانک‌هاى مرکزى ايران و هند پيشتر در اين‌باره گفته بود: "هنوز برخى کشورها وجود دارند که زير فشارهاى تحريمى امريکا عليه ايران قرار ندارند و مى‌توان پول نفت وارداتى ايران را از طريق بانک‌هاى ژاپن و چين پرداخت کرد." احمد خالدى معاون بين‌الملل وزارت نفت ايران هم خبر داد: "ايران تصميم گرفته است به جاى دو ارز دلار و يورو از ارزهاى ديگر مانند ين ژاپن، درهم امارات يا ديگر واحدهاى پولى در معاملات خود با هند استفاده کند."

اکنون براساس اعمال فشارهاى امريکا و غرب بر صنايع نفت و گاز ايران که نحوه معاملات و تبادلات ارزى را نيز تغيير داده، دلار که ارز رايج معاملات بين المللى محسوب مى شود از چرخه معاملات انرژى ايران حذف مى شود و جاى خود را به ين و درهم و يورو مى دهد. البته معامله يورويى با ايران نيز از سوى بانک مرکزى اروپا تحديد شده و تهران ناگزير از تبيين سياست هاى جديد فروش است. حال بايد ديد براى مشکلات بر سر تبديل ارزهاى دريافتى و چه راهکارهايى انديشيده خواهد شد.


نظر شما :