قرار بود نامه آقای احمدی نژاد محرمانه بماند

۰۵ آذر ۱۳۸۶ | ۱۶:۵۳ کد : ۱۰۹۱ گفتگو
گفت و گوى روزنامه لوموند با عباس عراقچى معاون امور بین المللی وزارت خارجه ایران
قرار بود نامه آقای احمدی نژاد محرمانه بماند
 
درباره‌ گزارش اخير آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در خصوص ايران چطور فکر مى‌کنيد؟
 
اين يک موفقيت است. برخى نکات ما را دلسرد کرد، اما اکنون مشخص شده است که آژانس مى‌تواند مانند يک واسطه عمل کند و ديگر نيازى به دخالت ديگران مانند شوراى امنيت سازمان ملل ندارد. ما فهميدم که پرسش‌هايى باقى مانده است که بايد روشن شود. ما متعهد مى‌شويم که گزارش بعدى مثبت‌تر باشد.
 
از ملاقاتى که براى 30 نوامبر ميان خاوير سولانا، رييس سياست خارجى اتحاديه اروپا و سعيد جليلى، مذاکره کننده‌ى ايران پيش بينى شده است چه انتظارى داريد؟
 
ما اميدواريم سولانا با ايده‌هايى جديد و رويکردى متفاوت پيش بيايد تا راه را به سوى مذاکراتى موفقيت‌آميز بگشايد. يعنى بدون‌پيش شرط براى ايران. تاکيد مى‌کنم کشور من چيزى به جز حقوقش در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح هاى هسته‌يى نمى‌خواهد. ما به وظايف‌مان عمل مى‌کنيم. در عوض حقوق‌مان را مطالبه مى‌کنيم. سپس مى‌پذيريم با کسى که مى‌خواهد مذاکره کنيم. اگر برخى ترديدهايى نسبت به نيات ما دارند. مى‌تواند به سادگى رفع شود. اين امر مستلزم يک بافت سلامت است.
  
آقاى جليلى در خصوص مساله‌ هسته‌يى از على لاريجانى تندروتر است ...
 
ايران درباره‌ سياست هسته‌يى‌اش مطابق با منافع ملى‌اش تصميم‌گيرى مى‌کند. اين تصميمات با افراد عوض نمى‌شود. اگر همه‌ اين پيش شرط‌هاى احمقانه‌اى که براى ايران مطرح شد، مطرح نمى‌شد مساله هسته‌يى ايران دو سال پيش حل شده بود. در آن زمان ما چند سانتريفيوژ در آزمايشگاه داشتيم. امروز 3000 سانتريفيوژ در سايت‌هاى هسته‌يى داريم. اين ايران نيست که به دنبال به دست آوردن زمان است بلکه اين شوراى امنيت است که آن را از دست مى‌دهد.
 
درباره‌ درخواست‌هاى فرانسه براى تحريم عليه ايران خارج از چارچوب سازمان ملل چطور قضاوت مى‌کنيد؟
 
ديپلماسى فرانسه ما را متحير کرد. به نظر مى‌رسد که (ديپلماسى فرانسه) هنوز به خوبى تعريف نشده است و همچنان به ويژه درباره‌ خاورميانه نامشخص است. ما براى قضاوت درباره‌ى آن در انتظار رويکردى ملموس‌تر درباره‌ آمريکا، لبنان و عراق هستيم. ما سعى مى‌کنيم درک کنيم که آيا فرانسه از چسبيدن به پشت واگن (آمريکا) راضى مى‌شود يا از پرواز کردن با بال‌هاى خودش.
  
احمدى نژاد نامه‌اى براى سارکوزى فرستاد ...
 
قرار بود اين نامه محرمانه باشد. اما عجيب آن است که بخشى از آن را علنى کرد. اين (نامه) به تهديد ربطى نداشت که درخواست براى تقويت تماس‌ها بود. فرانسه و ايران اکنون در خصوص لبنان يک گفت‌وگوى حقيقى انجام مى دهند. ديدارهاى ژان کلود کوسران از تهران اجازه داد تا به ديدگاه‌هاى نزديکى برسيم. از کانال‌هاى ديگرى نظير تماس‌ها در حاشيه‌ى مجمع عمومى سازمان ملل در نيويورک و در استانبول در حاشيه‌ى کنفرانس عراق ميان برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه و منوچهر متکى، وزير امور خارجه ايران استفاده شده که مثبت بوده است.
  
ايران که کنترل حزب‌الله لبنان را در دست دارد به لبنان در خصوص آنچه به امنيت کلاه آبى‌ها اروپايى مربوط مى‌شود اعمال فشار مى‌کند.
 
برعکس اين حزب‌الله است که امنيت نيروهاى سازمان ملل در لبنان را تضمين مى کند.
 
در برابر چه کسى؟
 
در برابر اسراييل. از آنجا که حافظان صلح در بطن اين بحران هستند هر اتفاقى ممکن است رخ دهد؛ چه کار حزب‌الله باشد يا گروه‌هاى سنى مسلح يا اسراييل. موقعيت آنها بسيار خطرناک است. لبنان به جنگ داخلى بسيار نزديک است. اگر لبنانى‌ها به سرعت در خصوص انتخاب رييس جمهور ‌آينده‌شان توافق نکنند من انتظار يک فاجعه را دارم.
 

نظر شما :