ایران؛ قهرمان ماجرای هسته‌ای

۳۰ دی ۱۳۸۷ | ۱۸:۴۰ کد : ۱۱۲۴۳ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: علی بیگدلی
گفتاری از دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر روابط بین‌الملل برای دیپلماسی ایرانی
ایران؛ قهرمان ماجرای هسته‌ای
نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز جمعه در نشست سالانه سياست خارجی در پاريس  گفت که سال ۲۰۰۹ برای برنامه هسته ای ايران تعيين کننده خواهد بود و تهران باید درباره رویارویی یا مذاکره با جامعه بین المللی تصمیم بگیرد. نکته قابل توجه و متفاوت در این اظهار نظر، بیان صریح این مطلب بود که اهداف برنامه هسته ای ایران نظامی است.
   گفتاری از دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل گر روابط بین الملل برای دیپلماسی ایرانی:
 حوادثی چون انتخابات امریکا و درگیری های غزه که اخیرا در صحنه جهانی رخ داد و جلوه های گسترده ای پیدا کرد، تا حدودی زیادی موضوع هسته ای ایران را در سایه قرار داد، بر این اساس شاید اظهارات جدید آقای سارکوزی به این معناست که امریکاییان این بار خواسته اند از رئیس جمهور فرانسه استفاده کرده و موضوع در سایه قرار گرفته برنامه هسته ای ایران را مجددا نو و تازه کنند.  به نظر می رسد که تلاش غرب این بود که با اظهارات آقای سارکوزی علاوه بر از سایه درآمدن موضوع هسته ای ایران، تا حدودی نیز بر مسائل و رخدادهای غزه پرده کشیده شود، به این ترتیب اظهارات سارکوزی یک اقدام تاکتیکی و یا مانوری سیاسی بود.
 اظهار نظر در مورد اینکه غرب در آینده با روی کار آمدن آقای اوباما پیرامون موضوع هسته ای ایران چه تصمیماتی خواهد گرفت، زود هنگام است، با این وجود نباید این اولتیماتوم جدید غرب از زبان فرانسه را چندان جدی گرفت چراکه هدف این بود که هم موضوع ایران از حاشیه خارج شود و هم پرده ای بروی اوضاع غزه کشیده شود. طرح صریح این موضوع که اهداف برنامه هسته ای ایران غیر نظامی نیست به این دلیل صورت گرفت که پژواک وسیع تری به اقدام تبلیغاتی غرب در خصوص موضوع هسته ای ایران داده شود، از نگاه طرف های غربی اظهار نظرهای مقامات ایران در خصوص اهداف برنامه هسته ای کشورشان تاکنون قابل قبول نبوده و بنابرین اصل بر نظامی بودن این برنامه گذاشته می شود، به این ترتیب غرب تلاش دارد که از این پس با تکیه بر همین اصل رویکرد خود را در برابر ایران تنظیم کند. با این وجود رویکردهای اروپا و امریکا در خصوص موضوع هسته ای ایران تاحدود زیادی بستگی به برخورد اوباما نسبت به تهران دارد، اما این مهم است که غرب به نقطه انتهایی در مسئله هسته ای ایران رسیده و تلاش دارد بار این موضوع را تازه کند.
   دیگر مشکلات ایران با جهان

ایران غیر از موضوع هسته ای خود با دنیای غرب مشکلات دیگری نیز دارد، درست یا نادرست، ایران را مسئول بسیاری از حوادثی که در غزه روی داد می دانند، بسیار مطلوب بود اگر یکی از مسئولین کشور در نشستی می توانست مشکلات ایران را با امریکا مطرح کند- آقای اوباما نیز به این موضوع اشاره داشت- جهان امروز دچار سرگیجه نسبت به مسائل ایران با دیگر کشورها شده است، مسئله فعلی تهران تنها موضوع هسته ای نیست و این موضوع بیش از سایر مسائل برجسته شده است. تصور می کنم که غرب به دنبال برنامه های دیگری در ارتباط با تهران است اما باید یادآور شد که مسئله هسته ای ایران اکنون با گذشت زمان باید جدی تر از سوی غربی ها پیگیری شود.     

در برابر اظهارات طرف های غربی پیرامون موضوع هسته ای ایران، مقامات کشور عکس العملی منفی داشته اند و بر این باورند که تاکنون غرب نتوانسته است در مسیر مذاکره و حل و فصل این موضوع گامی جدی بردارد، در نگاه مقامات ایران آقای بوش با وجود خشونت های سیاسی و مذهبی خود نتوانست کاری در موضوع هسته ای تهران پیش ببرد و اسرائیل نیز در صحنه غزه نشان داد که ناموفق است، بنابراین جنجال های غرب هیچ کدام اثری نخواهد داشت.
نگاه ایران به ماجرا
  به نظر می رسد که ایران در ماجرای هسته ای تبدیل به قهرمان شده است و شاید بخواهد این قهرمانی را ادامه دهد اما مهم این است که تاکنون تهران به پیروزی رسیده و اینکه در آینده چه رخ خواهد داد، چندان قابل پیش بینی نیست اما مسلم است از این پس برنامه هسته ای ایران و دیگر مسائل ایران در صدر موضوعات قرار خواهد گرفت و اطمینان دارم که در آینده نزدیک یک گردهمایی مجدد ویژه ای در ارتباط با مساله هسته ای ایران شکل خواهد گرفت.  
علی بیگدلی

نویسنده خبر


نظر شما :