نگاه امریکا به تغییر در ایران

۲۲ دی ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۱۳۷۳ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: حسین سلیمى
نگاه امریکا به تغییر در ایران
مقامات ارشد امریکایی مدعی شدند که اوباما در پی تغییر حکومت به عنوان یک خط مشی در ایران نیست، بلکه واشنگتن نسبت به رویکرد مسیر دو طرفه متعهد است؛ یعنی تعقیب گفت و گو با هدف خاتمه دادن به برنامه هسته‌ای ایران در حالیکه فشارهای مالی فزاینده در صورت شکست گفت و گوها نیز دنبال می‌شود.
 
 در همین حال بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که تحریم‌های مورد نظر امریکا در مورد ایران نیز با دو کارکرد تاثیر بر شرایط داخلی ایران و تعیین تکلیف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور دنبال می‌شود.
 
گفتاری از دکتر حسین سلیمی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل ایران و امریکا:
 
تحریم در هر شرایطی در ساختار جدید زندگی بین المللی ابزار کاملا کارآمدی برای تغییر رفتار کشورها نیست. این ابزار در مورد کشورهایی مانند ایران که دورانی از اقتصادهای درون گرا را تجربه کرده و در مقایسه با کشورهای دیگر، رگ‌های حیاتی اقتصادشان به اقتصاد جهانی وابسته نیست ناکارآمدتر می‌شود.
 
به نظر می رسد که تحریم گرچه می‌تواند بر یک کشور فشار آورد اما نمی‌تواند رفتار کشورها را در شرایط فعلی تغییر دهد.
 
 نکته دیگری که باید مورد توجه قرار داد و در گفته‌های تصمیم گیران امریکایی دیده می‌شود این است که آنها قصد ندارند از تحریم در مورد ایران با هدف تغییر رفتارهای داخلی استفاده کنند چراکه آنها درک کرده‌اند اگر از هر ابزاری برای ایجاد تحول در داخل ایران بهره بگیرند عملا این مساله به بهانه‌ای برای برخی رفتارهای اجتماعی بدل می‌شود.
 
در واقع امریکاییان به درستی درک کرده‌اند که در گفتمان حاکم بر جمهوری اسلامی، ارتباط با خارجی و استفاده از اهرم‌های خارجی، یک امر یا ارزش منفی تلقی می‌شود و چنانچه خارجی بخواهد خود را بانی یک تحول اجتماعی معرفی کند، این تحول اجتماعی به انزوا خواهد رفت و به عنوان یک امر منفی در جامعه ایران تلقی خواهد شد.
 
به نظر می‌رسد که این نکته در بخشی از جامعه تصمیم‌گیری امریکا مورد توجه قرار گرفته و وجود این تلقی سبب خواهد شد که امریکاییان گرایش سنتی خود مبنی بر استفاده از ابزارهای مختلف برای ایجاد تحول سیاسی در داخل ایران را حداقل به صورت آشکار کنار بگذارند.
حسین سلیمى

نویسنده خبر

استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی

اطلاعات بیشتر


نظر شما :