گزارش درباره برنامه هسته اى ايران ؛ عقب نشینی آمریکا؟

۱۴ آذر ۱۳۸۶ | ۰۲:۳۹ کد : ۱۱۵۴ آمریکا
گزارش جديدى که از سوى سازمان‌هاى اطلاعاتى آمريکا منتشر شده ادعا مى کند که ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و خواهد توانست طى هشت سال آینده سلاح هسته‌ای تولید کند، اما دليلى براى ساخت سلاح هسته‌ اى به دست نيامده است.
گزارش درباره برنامه هسته اى ايران ؛ عقب نشینی آمریکا؟
گزارش جديدى که از سوى سازمان‌هاى اطلاعاتى آمريکا منتشر شده ادعا می کند که ايران برنامه تسليحات اتمى خود را در سال 2003 به حالت تعليق درآورده است و اين برنامه به احتمال زياد همچنان در حالت تعليق قرار دارد.
 
اين گزارش در تناقض با گزارش 2 سال پيش سازمان‌هاى اطلاعاتى آمريکا قرار دارد که در آن ادعا شده بود ايران براى دستيابى به سلاح اتمى بى‌وقفه تلاش مى‌کند.
 
نتيجه‌گيرى‌هاى اين گزارش جديد احتمالاً تاثير زيادى در سياستگذارى‌هاى سال آخر رياست‌جمهورى جرج بوش که توقف برنامه هسته‌اى ايران را به يکى از اولويت‌هاى سياست خارجى خود تبديل کرده است، باقى خواهد گذاشت.
 
دراين گزارش که با اجماع 16 سازمان اطلاعاتى و جاسوسى آمريکا تهيه شده، همچنين آمده است که ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و در صورت تمايل خواهد توانست طى هشت سال آینده، سلاح هسته‌ای تولید کند، اما درعين حال آمده است که دليلى بر وجود تمايل براى ساخت سلاح هسته‌اى به دست نيامده است.
 
براساس این گزارش، ایران در سال 2007 «پیشرفت چشمگیری» در تزریق گاز به سانتریفوژها به قصد غنی سازی اورانیوم داشته است.
 
اما نویسندگان گزارش با اطمینان نسبی ادعا کرده‌اند که ایران در استفاده از تجهیزات جدیدش هنوزبا مشکلات فنى قابل توجهی روبرو است.
 
نویسندگان گزارش در پايان نتيجه‌گيرى کرده‌اند که ایران تا دوره زمانی 2010 تا 2015 به اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.
انتشار اين گزارش براى نخستين بار ارزيابى آمريکا در مورد برنامه هسته‌اى ايران را به ارزيابى سازمان‌هاى بين‌المللى نزديک مى‌کند.
 
لحن اين گزارش نيز بسيار علمى و متفاوت با حال و هواى جنگ‌طلبانه سخنرانى‌هاى اخير جرج بوش و ديک چنى است که پيش از اين هشدار داده بودند ادامه مسير فعلى براى ايران پيامدهاى جدى خواهد داشت.
 
انتشار اين گزارش که به درخواست کنگره آمريکا تهيه شده است با درخواست اکثريت دموکرات مجلس نمايندگان آمريکا مواجه شده است و حزب مخالف دولت پيشنهاد بازنگرى در سياست‌هاى آمريکا نسبت به ايران در سايه اين گزارش را مطرح کرده‌ است.
 
سناتورهرى ريد نماينده ايالت نوادا و رهبر اکثريت دموکرات کنگره، در واکنش به انتشار اين گزارش گفت: " لحن اين گزارش در تقابل کامل با سخنان جنگ‌طلبانه و هشداردهنده مقامات دولت بوش در مورد خطر برنامه هسته‌اى ايران طى ماه‌هاى اخير قرار دارد."
 
سناتوررید همچنين درسخنان خود پیشنهاد کرده است که دولت آمریکا در برقراری تماس‌های دیپلماتیک با ایران از سیاست رونالد ریگان، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در گسترش تماس با اتحاد جماهير شوروی در دهه 1980 الگوبردارى کند.
 
کاخ سفید دراولین واکنش خود اعلام کرد این گزارش خبر خوبی است، اما درعین حال نشان می‌دهد که خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای کماکان «مشکلی جدی» است.
 
واکنش نامزدهاى رياست‌جمهورى در حزب دموکرات نيز نسبت به اين گزارش نيز تا حد زيادى بازتاب گفته‌هاى هرى ريد در کنگره بود، اما درعين حال نامزدهاى رياست‌جمهورى نسبت به تمايلات بلندمدت ايران ابراز نگرانى کردند.
 
درعين حال گروهى از مقامات کاخ سفيد نيز درمصاحبه‌هاى خود زبان به انتقاد از محتواى اين گزارش گشودند و نسبت به نتيجه‌ گيرى اين گزارش اظهار ترديد کردند.
 
مقامات دولت بوش همچنين گفتند که انتشار اين گزارش موجب کاهش نگرانى‌ها در مورد چشم‌انداز دستيابى ايران به سلاح‌هاى هسته‌اى نخواهد شد.
 
اين گروه از مقامات دولت آمريکا مى گويند همين که ايران به غنى‌سازى اورانيوم ادامه مى‌دهد و در اين مورد به لحاظ فنى دانش لازم را به دست مى‌آورد، به معناى آن است که اين کشور در آينده مى‌تواند با از سرگيرى برنامه تسليحاتى خود طى مدت کوتاهى به بمب اتم دست پيدا کند.
استیون هادلی، مشاور امنیت ملی آمریکا، مى‌گويد یافته‌هایاين گزارش تایید می‌کند که آمریکا حق دارد نسبت به جاه طلبی‌های اتمی ایراننگران باشد و استراتژی جورج بوش درست بوده است.
 
اوتاکید کرده است که جامعه جهانی باید فشار بر ایران را افزایش دهد و دراین راه از انزواى دیپلماتیک، تحریم‌های سازمان ملل و دیگر اهرم‌های اقتصادی علیه ایران استفاده کند. 
 
در قسمتى ديگر از گزارش سازمان‌هاى اطلاعاتى و امنيتى آمريکا آمده است که ايران کشورى خودسر و غيرمنطقى نيست و تصميم‌هاى اين کشور در مورد پيگيرى برنامه اتمى خود متکى بر منطق سود و هزينه است و ايران حاضر نيست به رغم هزينه‌هاى سنگين اقتصادى، سياسى و نظامى در راه دستيابى به تسليحات اتمى پافشارى کند.
 
در بخشى ديگر از اين گزارش آمده است که ايران در صورت از سرگيرى برنامه تسليحاتى اتمى خود لااقل به دو سال زمان براى توليد اورانيوم غنى شده کافى نياز دارد، اما به خاطر مشکلات فنى و عملى، احتمال دستيابى ايران به سلاح هسته‌اى پيش از سال 2013 بسيار بعيد خواهد بود.
 
بخش‌هايى از اين گزارش که به توقف برنامه تسليحات اتمى ايران در سال 2003 و تحت فشارهاى بين‌المللى اشاره مى‌کند، موجب خشنودى طرفداران راه‌حل‌هاى ديپلماتيک در مورد بحران اتمى ايران شده است.
 
اين گروه از تحليلگران با اشاره به اين بند از گزارش، ادامه تحريم‌ها و ادامه چانه‌زنى بين‌المللى با ايران را بهترين راه‌حل کسب اطمينان در مورد اهداف صلحآميز برنامه هسته‌اى ايران مى‌دانند.  
 
انتشار اين گزارش جديد در مورد توقف برنامه تسليحات اتمى ايران در سال 2003 در حالى است که ایران برنامه‌های هسته‌ای خود را تنها در جهت اهداف صلح‌آمیز دنبال می‌کند و در صدد دستیابی به اسلحه اتمی نیست. تهران همچنین همکاری های مفیدی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته که در گزارش جدید مدیر کل آزانس نیز به آن اشاراتی مفصلی شده است.

نظر شما :