اتحاد جمهورى خواهان و صهيونيست‌ها عليه ايران

۳۰ آبان ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۵ کد : ۱۱۵۸۷ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید محمد صادق خرازی
يادداشتى از سيد محمد صادق خرازى
اتحاد جمهورى خواهان و صهيونيست‌ها عليه ايران
هفته گذشته روزنامه نيويورک تايمز گزارش داد که به دنبال پيروزى جمهورى خواهان در انتخابات اخير کنگره در آمريکا، اين حزب در حال افزايش فشار بر دولت اوباماست تا مواضع سخت‌ترى را نسبت به جمهورى اسلامى‌ايران اتخاذ کند. حتى جمهورى خواهان اعلام آمادگى کرده‌اند تا در زمينه موضوعات مختلف سياست خارجى از جمله در خصوص افغانستان و تصويب معاهده استارت با اوباما تا حد ممکن همکارى کنند به شرط اين که اوباما با ايران تهديدآميز برخورد کند و تاکيد بيشترى بر استفاده از گزينه نظامى‌عليه ايران کند.
 
اکنون سوال اين است که به چه دليل جمهورى خواهان سرمست از پيروزى تمام تلاش خود را به کار مى‌گيرند تا سياست آمريکا را نسبت به ايران خصمانه‌تر کنند. دليل اصلى چيزى نيست جز سرسختى سنتى جمهورى خواهان که دنيا را فقط تا نوک بينى خود مى‌بينند و از هر وسيله‌اى براى پيشبرد سياست‌هاى خود بهره مى‌گيرند. چندى پيش در کنفرانس امنيتى در شهر‌هاليفکس کانادا موضوع ايران يکى از موضوعات اصلى بود که در آن سخنرانان با گرايشات مختلف نسبت به ايران نظرات خود را در زمينه چگونگى برخورد با برنامه هسته‌اى ايران بيان کردند که طبيعتا اکثرا خواهان برخورد شديد با ايران بودند.
 
در اين کنفرانس سناتور گراهام ضمن حمايت از برخورد تمام و کمال نظامى ‌با ايران در صورت دستيابى ايران به سلاح اتمى‌ گفت اگر اوباما تصميم بگيرد که فراتر از تحريم‌هاى جارى با ايران سخت بگيرد، تعداد زيادى از جمهورى خواهان از اين سياست که ما به ايران اجازه نخواهيم داد که به سلاح هسته‌اى مجهز شود حمايت خواهند کرد. وى سپس به طور ضمنى از بده و بستان با دولت اوباما سخن گفت و تاکيد کرد که جمهورى خواهان آماده اند با اوباما در زمينه خروج از افغانستان در تابستان آينده در صورت ادامه حضور آمريکا تا سال 2014 و همچنين تصويب معاهده استارت در صورت سرمايه گذارى جدى در زيرساخت هسته‌اى آمريکا همکارى کنند. دليل دوم، مقابله با حضور انزواگرايان دو جناح چپ و راست در نظام سياسى آمريکا در کنگره است که بعد از ده‌ها سال دوباره حضور خود را در صحنه سياسى آن کشور به رخ سنت گرايان از دو حزب مى‌کشند.
 
اين دو جناح که اتحادى نانوشته دارند دخالت بدون توجيه آمريکا در معادلات جهانى را برنمى‌تابند و معتقدند که آمريکا بايد بيشتر به مسائل داخلى خود بپردازد تا اينکه در هر موضوع جهانى دخالت کند. ظهور جنبش تى پارتى در اين دوره ازانتخابات کنگره آمريکا و پيروزى حدود يک سوم از نامزدهاى آن در اين انتخابات از ديد برخى از دمکرات‌ها و جمهورى خواهان سنتى زنگ خطرى براى ورود آمريکا به دوره انزواگرايى در سياست خارجى قلمداد مى‌شود.
 
اگرچه تى پارتى تاکنون بيشتر در مسائل داخلى آمريکا مانند بزرگ بودن دولت، کاهش ماليات و سيستم بهداشت عمومى‌ تکيه کرده و مواضع‌اش در زمينه سياست خارجى به تفصيل بيان نشده است، در حاکمان واشنگتن از دو حزب اين نگرانى به وجود آمده که اين جنبش به مرور زمان قدرت يافته و با همکارى انزواگرايان دموکرات نقش آمريکا را در موضوعات جهانى کمرنگ کند. بر اين اساس جمهورى خواهان سنتى که از نظر مسائل داخلى آمريکا نظرات نزديکى به تى پارتى دارند در تلاشند تا مواضع خارجى اين جنبش را تعديل کنند. در کنفرانس ‌هاليفکس سناتور جان مک کين از سياست دولت اوباما نسبت به ايران شديدا انتقاد کرد و در عين حال گفت که جمهورى خواهان طرفدار دخيل بودن آمريکا در مسائل بين المللى تلاش مى‌کنند بر تازه واردين به کنگره تاثير بگذارند.
 
اين بدان معناست که سنت گرايان از دو حزب آماده‌اند تا در زمينه سياست خارجى همکارى کنند تا نقش آمريکا در صحنه بين المللى کاهش نيابد. بر اين اساس است که پيش بينى مى‌شود در صورت تشديد موضع اوباما عليه ايران، جمهورى خواهان با سياست‌هاى دولت اوباما در اکثر مسائل خارجى همراهى کنند. سوال مقدر در اين برهه اين است که نقش لابى صهيونيستى در تشديد مواضع آمريکا عليه ايران چه است؟ جاى هيچ شک و شبهه‌اى نيست که پيروزى اوباما در انتخابات سال 2008 تاحدودى حاکمان ر‍ژيم اسراييل را نگران کرد و در طول دو سال گذشته دولت اسراييل با لطايف الحيل تلاش‌هاى اوباما را براى پيشبرد مذاکرات صلح خنثى کرده است. مقامات اين ر‍‍ژيم براى پيشبرد مقاصد خود حتى از برخورد شخصى با مقامات آمريکا دريغ نداشته‌اند.
 
 اعلام ساخت شهرک‌هاى صهيونيست‌نشين همزمان با حضور جو بايدن معاون اوباما در اسراييل در اوايل سال جارى ميلادى نشان داد که اين رژيم از تحقير دولت آمريکا نيز ابايى ندارد، کارى که بعد از انتخابات ميان‌دوره‌اى آمريکا تکرار کردند و در پاسخ پيشنهاد دريافت جنگنده‌هاى پيشرفته از آمريکا و موافقت آن کشور را با ادامه شهرک سازى در بيت المقدس شرقى دريافت کردند.
 
به دنبال پيروزى اخير جمهورى خواهان که در مسائل بين المللى نظراتى شبيه به دولت فعلى رژيم صهيونيستى دارند، مقامات اين رژيم نفس راحتى کشيدند و مطمئن شدند که در طول دو سال باقيمانده از رياست جمهورى‌اش، اوباما اگر هم بخواهد توان تحميل نظراتش را بر اين رژيم نخواهد داشت زيرا وى هم اکنون ضعيف‌تر از گذشته شده و بايد نقش لابى صهيونيستى در طول دو سال آينده به ويژه در آستانه انتخابات رياست جمهورى سال 2012 را جدى‌تر بگيرد. در چنين شرايطى آيا اوباما در قبال ايران تغيير رويه مى‌دهد و مانند دولت بوش مواضع خصمانه‌ترى را عليه ايران اتخاذ خواهد کرد. پاسخ به اين سوال چندان آسان نيست. تا کنون دولت اوباما در ارتباط با ايران بر سياست هويج و چماق تاکيد داشته و همزمان با پيگيرى گفتگو‌ها با ايران سياست‌هاى دو جانبه و چند جانبه تحريمى ‌عليه کشورمان را دنبال کرده است. از ابتداى سال آينده ميلادى که کنگره جديد آمريکا آغاز به کار خواهد کرد، جمهورى خواهان با حمايت لابى صهيونيستى بر اوباما فشار وارد خواهند کرد که بيشتر بر چماق تکيه کند تا هويج.
 
به گفته سناتور جمهورى خواه گراهام، در اين مقطع زمانى اوباما لازم است روشن‌تر در باره امکان به کارگيرى از نيروى نظامى‌ عليه ايران صحبت کند. تاکنون اوباما در اين زمينه سکوت کرده و ترجيح داده است که در عين مطرح بودن انتخاب نظامى‌ از تهديد آن کمتر بهره بگيرد و بيشتر بر همکارى بين المللى بر تشديد تحريم‌ها تکيه کند. گزارش اخير دو موسسه آمريکايى در واشنگتن مبنى بر اينکه حمله آمريکا عليه ايران در صورتى که هيچ دليل قانع کننده‌اى براى حمله فورى ايران عليه شرکاى آمريکا وجود نداشته باشد کل خاورميانه را بى‌ثبات خواهد کرد اهرم جديدى در دستان اوباما خواهد بود که به سياست جارى خود در قبال ايران ادامه دهد.
 
گزارش اخير موسسه صلح آمريکا و مرکز استيمسون مى‌گويد که دولت اوباما بايد سياست تعامل راهبردى (strategic engagement) با ايران را دنبال و به ايران انگيزه‌هاى جذاب‌ترى را پيشنهاد کند تا آن کشور برنامه هسته‌اى خود را محدودتر کند. در همين راستا يکى از ايده‌هايى که در کنفرانس ‌هاليفکس مطرح شد اين بود که آمريکا مى‌تواند درجه‌اى از غنى سازى اورانيم در ايران را بپذيرد در عين اين که بر ادامه مخالفت با پيشرفت ايران به سوى تسليحات هسته‌اى تاکيد مى‌کند.
 
اين ايده‌ها در تقابل شديد با طرح‌هاى جمهورى خواهان و صهيونيست‌هاست که خواهان برخورد شديدتر با ايران از جمله حمله نظامى ‌هستند. آينده نشان خواهد داد که آيا اوباما وارد بده و بستان با رهبران جمهورى خواه کنگره خواهد شد و پيچ‌ها را عليه تهران محکم‌تر خواهد کرد و يا به سياست جارى خود ادامه خواهد داد. گفتگوهاى آينده ايران و 1+5 که براى اولين بار بعد از پيروزى جمهورى خواهان بر کنگره برگزار خواهد شد براى دولت اوباما از اهميت خاصى برخوردار خواهد بود.
 
 اوباما نياز دارد که نشان دهد در اين دور از مذاکرات پيشرفت حاصل شده و جمهورى خواهان و صهيونيست‌ها مى‌خواهند اين مذاکرات هيچ گونه پيشرفتى نداشته باشد. آنها حتى از هم اکنون اعلام کرده‌اند که گفتگو با ايران بى‌نتيجه است و بايد راه‌هاى ديگرى را براى مقابله با برنامه هسته‌اى ايران به کار گيرند. در چنين شرايطى ما بايد بسيار هوشمندانه عمل کنيم. ما بايد علنى و در صورت نياز در گفتگوهاى با 1+5 صراحتا اعلام کنيم که در عين اينکه اهل گفتگو هستيم ولى با تهديد نظامى‌ کنار نمى‌رويم.
 
 تجربه 8 سال جنگ تحميلى به همه ثابت کرد که مردم ايران در مقابل تجاوز مقاوم و به مواضع اصولى خود پايبندند. از طرف ديگر هيات مذاکره کننده ايرانى بايد با جديت وارد مذاکره شده و به طرف مقابل اين واقعيت را منتقل کند که آماده است در فضايى به دور از تهديد وارد مذاکره پاياپاى شود.
 
 گفتگوهاى آتى فرصت مغتنمى ‌است براى هر دو طرف که فارغ از هياهو و جنجال وارد مذاکره واقعى شده و گفتگوها را تا نتيجه نهايى که همان دستيابى ايران به حق هسته‌اى خود در چارچوب مقررات بين المللى و رفع تحريم‌هاى ناصواب است ادامه دهند. در غير اين صورت تنها جنگ طلبان و آنهايى که به دنبال ايجاد آشوب و بلوا براى پيگيرى مقاصد شوم خود هستند از اين وضعيت بهره‌مند خواهند شد.
سید محمد صادق خرازی

نویسنده خبر

سید محمد صادق خرازی سفیر ایران در سازمان ملل متحد (۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵) و کشور فرانسه (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶) و مشاور ارشد

اطلاعات بیشتر


نظر شما :