پیشنهاد معرفی اجرای هدفمندی یارانه‌ها به سایر کشورها

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۷ کد : ۱۲۲۵۷ اقتصاد و انرژی
دولت ایران روزهای سختی را پشت سر می گذارد. البته مردم نیز حال و روزی بهتر از دولت ندارند و در سالی که رئیس کل بانک مرکزی آن را "سال پرچالش" خوانده است، ماه اول فصل بهار را به دشواری سپری کرده و نگران وضعیت آینده اند
پیشنهاد معرفی اجرای هدفمندی یارانه‌ها به سایر کشورها

دیپلماسی ایرانی: گویی نه درآمدهای نفت و گاز برای رتق و فتق امور دولت کافی به نظر می رسد و نه درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها و صرفه جویی های عمومی. در این شرایط تحولاتی هم در دولت رخ داده و اتفاقات بعدی نیز در شرف وقوع است که اگر حرکت اداره کشور را کندتر کند، هر یک ضربه ای بر پیکر لاغر جامعه وارد خواهد کرد.

روز سه شنبه محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی به دانشکده علوم اقتصادی رفت و در کمال تعجب خبر از برگزاری یک رفراندوم داد. البته باید دید رفراندوم از منظر بهمنی و یارانش چه تعریفی دارد. او گفته است قصد دارد موضوع حذف صفرها را از پول ملی کشور به رفراندوم بگذارد. به هر حال موضوع حذف صفرها با انتقادها و نقایصی همراه بوده که بهمنی را به فکر رفراندوم انداخته است.

این مقام پولی کشورمان، سال 90 را سالی پرچالش برای اقتصاد ایران خوانده و اعلام کرده است که باید کمربندهای خود را محکم ببندیم تا امسال را پشت سر بگذاریم. منظور او کاملا روشن است. یعنی اگر کمربندی سفت بسته نشود تضمینی برای پشت سر گذاشتن امسال وجود نخواهد داشت. البته منوط به اینکه کمربندی در میان باشد...

او توضیحاتی درباره وضعیت نرخ طلا و سکه و پیش بینی های بانک مرکزی که خوشبختانه یا متاسفانه درست از کار درآمده است، ارائه داده و گفته است: پیش از این پیش بینی نیاز به چند صد تن طلا در کشور صورت گرفته بود که این ذخیره سازی انجام شد. در همان زمان 500 تن طلا با میان نرخ خرید هر اونس 654 دلار خریداری شد که امروز با این کار متجاوز از 10 میلیارد دلار به ذخایر کشور افزوده شده است.

بهمنی همچنین به اصلاح وضعیت ذخایر ارزی و تغییر سبد ارزی کشور اشاره کرده و افزوده است: پیش از این نیاز ارزی کشور مانند طلا تامین شد، این در حالی بود که ما در تغییر ترکیب سبد ارزی به نسبت قیمت دلار به یورو و سایر ارزها توجه کردیم. در آن زمان که تصمیم گیری به تغییر ترکیب سبد ارزی گرفته شد، 79 درصد این سبد دلار بود که هم اکنون عکس این حالت اتفاق افتاده است، زیرا می دانستیم که نرخ دلار در بازارهای جهانی افزایش نخواهد یافت بنابراین نرخ آن هم اکنون 1110 و کمی کمتر یا بیشتر از آن معامله می شود اما چندین میلیارد دلار از این تغییر و مابه التفاوت سود بردیم.

بخش دیگری از اظهارات بهمنی به مشکل مالی اخیر میان ایران و هند بر سر نحوه پرداخت بهای انرژی توسط طرف هندی اختصاص داشت. او گفت مشکل مربوطه رفع شده است اما نگفت که پول نفت به دلار تحویل ایران می شود یا دینار.

وی تنها به رفع مشکلات نقل و انتقال پول نفت ایران پس از چانه‌زنی با بانک جهانی و صندوق بین المللی پول اشاره کرد و در یک کلی گویی شفاف گفت: در اجلاس اخیر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول پس از 30 سال جلسه مشترکی با مدیرعامل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در مورد نفت ایران برگزار و اعتراض هایی را مطرح کردیم. همچنین عنوان کردیم که این گونه تحریم ها تاثیر زیادی بر روی قیمت انرژی جهانی خواهد گذاشت و نرخ آن را بالا خواهد برد؛ بنابراین واردکنندگان نفت از این بابت صدمه خواهند دید.

وی با اشاره به اینکه یکی از آثار منفی تحریم ایران نصیب آنها خواهد شد، گفت: در این حالت در آینده شاهد افزایش قیمت نفت به 150 دلار خواهیم بود.

به گفته بهمنی، در جلسه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول مقرر شد کمیته ای فنی برای بررسی این موضوع تشکیل شود. بنابراین بلافاصله پس از بازگشت از اجلاس به ایران اعلام کردند که مشکل نقل و انتقال پولی کشورمان را حل کرده اند و مشکلات ایجاد شده برای دریافت پول نفت که از طریق کشور هند ایجاد شده بود، رفع شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نقل و انتقال پول بر مسائل اقتصادی تاثیرگذار است، افزود: اقتصاد ایران در شرایط تحریم قرار دارد و این حالت می تواند یک کشور را از پا بیندازد اما در این شرایط ما هدفمندی یارانه ها را هم اجرایی کردیم. در اجلاس اخیر به ایران پیشنهاد شد که اجلاسی برای معرفی نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها برای سایر کشورها برگزار کند.

بخش دیگری از صحبت های بهمنی به تشریح میزان واردات و صادرات کشور اختصاص پیدا کرد. او گفت که واردات کشور در حدود 58 تا 60 میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی 25 میلیارد دلار بوده است، یعنی یک سوم واردات کشور صادرات داشته ایم.

محمود بهمنی همچنین از تزریق بیش از یک میلیارد دلار به بازار به صورت هفتگی خبر داد و گفت: سال گذشته درآمد ارزی کشور بالغ بر 60 میلیارد دلار بود که باید به فروش می رفت و پول آن برای بودجه به دولت ارائه می شد. در زمانی که در بازار ارز به هم ریختگی ایجاد شده بود، تصمیم گرفتیم که به جای تزریق چهار تا پنج میلیارد دلار در یک ماه، یکباره ارز را به میزان مذکور برای تعادل بخشی وارد بازار کنیم.

این توضیحات و تمهیدات را بهمنی در پایان ماه اول از سال پرچالش اقتصاد ایران بر زبان آورده است. باید منتظر روزها و ماه های آینده ماند و دید چه راهکارهایی برای مهار بحران ها و چالش های احتمالی اندیشیده می شود. البته با کمربندهای کاملا بسته.



نظر شما :