بى ثباتى اقتصاد پاکستان به دنبال ترور بوتو

۰۹ دی ۱۳۸۶ | ۱۹:۲۶ کد : ۱۲۷۲ اقتصاد و انرژی
ترور بى نظير بوتو رهبر ۵۴ ساله بزرگترين حزب اپوزيسيون پاکستان شرايط ويژه اى را در اين کشور ايجاد کرد. بى ثباتى سياسى و اقتصادى ناشى از اين ترور عليرغم تلاشهاى مشرف براى سرکوب کردن معترضان همچنان ادامه دارد.
بى ثباتى اقتصاد پاکستان به دنبال ترور بوتو
 
در سالهای اخیر پاکستان همواره شاهد تحولات سیاسی و اجتماعی مختلفی بوده است. بسیاری بر این باورند که تنشهای سیاسی که به دنبال خود موجب تزلزل اقتصادی نیز شد، سبب شود تا اقتصاد این کشور پر جمعیت آسیایی ثبات لازم برای جذب سرمایه گذاران خارجی و حتی سرمایه داران بخش خصوصی پاکستان را نداشته باشد.
 
این تنشها در روزهای اخیر به دلیل نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری پاکستان بیشتر شد و با ترور رهبر اپوزیسیون پاکستان بالا گرفت.
 
بی نظیر بوتو، بانوی 54 ساله پاکستانی که بسیاری او را عاملی برای ایجاد و بقای دموکراسی و عادی سازی فضای سیاسی پاکستان می دانستند رهبر بزرگترین حزب سیاسی پاکستان بود و بعد از پدرش در عرصه سیاسی این کشور خود نمایی می کرد.
 
این رهبر مقتدر پاکستانی که طرفداران زیادی در ایالتهای مختلف پاکستان داشت برای برقراری رابطه مسالمت آمیز بین پاکستان و هند و از بین بردن اختلافات بین این دو کشور همسایه تلاش زیادی کرده بود.
 
بسیاری بر این باورند با ترور این رهبر حزب اپوزیسیون، عادی سازی روابط دو جانبه هند و پاکستان تا مدتهای طولانی امکان پذیر نخواهد بود.
 
ترور بی نظیر بوتو تمام امیدهای اقتصادی سرمایه داران پاکستانی را در هم ریخت. ترور رهبر اپوزیسیون پاکستان سبب شد تا نمایه های بی ثباتی در این کشور بیشتر از پیش مشخص شود و اقتصاد این سرزمین پر تنش دوباره وارد عرصه بی ثباتی گردد.
 
یکی از تحلیل گران مرکز مطالعات آسیا در واشنگتن در این مورد می گوید:" در اثر این ترور سیاسی اوضاع اقتصادی پاکستان بی ثبات تر خواهد شد. در این شرایط حضور سرمایه دارانی که به دنبال فضایی امن برای سرمایه گذاری هستند در کشور پاکستان کمتر می شود و اقتصاد این سرزمین که بعد از پشت سر گذاردن دورانهای پر تنش اندکی با ثبات تر شده بود دوباره غیر قابل اعتماد شد."
 
به محض ترور بوتو بورس پاکستان سقوط کرد. این تنها بورس پاکستان نبود که در اثر تنش سیاسی این کشور سقوط کرد اثرات روانی آن موجب شد تا بورس دیگر کشورهای آسیایی نیز سقوط کند.
 
اقتصاد دانان دلیل این سقوط را فروش سهام شرکتهای پاکستانی در بورس می دانند که سبب شد تقاضا برای آنها و به دنبال آن ارزش آنها کمتر شود.
 
با انتشار خبر ترور بوتو در شبکه های خبری جهان قیمت نفت به یکباره افزایش یافت. به گزارش تحلیل گران بازار انرژی جهان اثرات روانی تنش در همسایگی کشورهای نفت خاورمیانه خیز سبب شد که قیمت این منبع عظیم انرژی برای بار دوم طی سال 2007 میلادی به مرز 100 دلار برسد.
 
دیوید مور، استراتژیست بازار کالا در بانک Commonwealth استرالیا، در این مورد می گوید:" ترور بی نظیر بوتو در پاکستان سبب تشدید بی ثباتی ها در منطقه شد و همین مساله به رشد قیمت نفت و کالاهای سرمایه ای دامن زد.
 
البته این مساله نشان دهنده آسیب پذیری بالای بازار نفت نیز هست زیرا پاکستان کشوری است که نقشی در تولید نفت ندارد و به همین دلیل نباید تحولات داخلی آن روی قیمت نفت و فراورده های نفتی تاثیر بگذارد.
 
نرخ بالای آسیب پذیری بازار نفت سبب شد تا هر گونه تحول منفی در کشورهای جهان به دلیل ایجاد اثرات روانی مخرب سبب رشد قیمت نفت و فراورده های نفتی شود."
 
دلیل دیگری برای رشد قیمت نفت هم وجود دارد و آن کاهش تولید برخی از پالایشگاههای آمریکا و تعطیل شدن برخی دیگر از آنها برای تکمیل تجهیزات و بازسازی است.
 
به گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، تولید پالایشگاههای این کشور در هفته پایانی ماه دسامبر سال 2007 میلادی 3/3 میلیون بشکه تنزل یافت در حالیکه پیش از این انتظار می رفت میزان کاهش تولید این پالایشگاهها معادل 3/1 میلیون بشکه باشد.
 
در این هفته تولید نفت مورد نیاز برای تامین گرما و سوختهای دیزلی 8/2 میلیون بشکه کاهش پیدا کرد. پیش از این انتظار می رفت تولید این نوع فراورده های نفتی در آمریکا تنها 800 هزار بشکه کاهش یابد.
 
به هرحال ترور بی نظیر بوتو سبب شد تا جرقه اولیه رشد قیمت نفت زده شود وسیر صعودی قیمت نفت که برای مدتی متوقف شده بود و تحلیل گران را به ثبات نسبی این بازار امیدوار کرده بود دوباره آغاز شود.
 
درهمین زمان قیمت طلا نیز که وابستگی زیادی به قیمت نفت دارد یازده دلار رشد کرد. رشد قیمت طلا که یکی از منابع ثروتی جهان است و در زمره اصلی ترین ذخایر بانکهای مرکزی دنیا است سبب تحولات مالی و اقتصادی زیادی درعرصه بین الملل می شود.
 
برای رشد قیمت طلا در این روزها تنشهای اقتصادی ناشی از ترور بی نظیر بوتو و تبدیل شدن طلا به قابل اعتماد ترین منبع ثروت را می توان نام برد.
اگرچه رشد قیمت نفت که خود به دنبال این ترور ایجاد شده است نیز دلیل دیگری برای افزایش قیمت طلا است. 

نظر شما :