امریکا انقلابیون لیبی را به رسمیت نشناخت

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۹ کد : ۱۲۷۴۰ سرخط اخبار
پرس تی وی نوشت: دولت امریکا از به رسمیت شناختن شورای ملی انتقالی لیبی متشکل از مخالفان معمر قذافی به عنوان دولت قانونی و مشروع این کشور خودداری کرده است.

این در حالی است که محمود جبریل، مسئول امور خارجی شورای ملی انتقالی لیبی با سفر به امریکا و دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور این کشور، از امریکا خواسته بود تا این شورا را به عنوان دولت قانونی و مشروع لیبی به رسمیت بشناسد.

جبریل، در این سفر با تام دونیلون مشاور رئیس جمهوری امریکا در امور امنیت ملی دیدار کرد.

مشاور امور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا در این دیدار اعلام کرده است که شورای ملی انتقالی لیبی، متشکل از مخالفان سرهنگ قذافی را در شرایط فعلی فقط "طرف صحبت" مردم این کشور می‌داند.

این اقدام در حالی از سوی دولت امریکا اتخاذ شده است که تاکنون چند کشور از جمله فرانسه و قطر، شورای ملی انتقالی لیبی را به عنوان دولت مشروع این کشور به رسمیت شناخته‌اند.

دولت امریکا همچنین اعلام کرده است که کمک‌های این کشور به انقلابیون لیبی، شامل تسلیحات و تجهیزات نظامی نمی‌شود.

در همین حال، تلویزیون دولتی لیبی گزارش داده است که در حمله هوایی ناتو به شهر برقه در شرق این کشور، دست‌کم 11 روحانی لیبیایی کشته و بیش از 45 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

گزارش نیروهای ائتلافی ناتو نیز حاکی از آن است که این حمله به یک مرکز نظامی در شهر برقه صورت گرفته است، اما همچنان جزئیات بیشتر این حمله از سوی ناتو در حال بررسی است.

از سوی دیگر، سرهنگ قذافی در پیام صوتی که در تلویزیون لیبی پخش شده، اعلام کرده که وی به مکانی امن رفته است تا از خطر حملات هوایی نیروهای ناتو در امان بماند.

قذافی در این پیام همچنین، حملات هوایی روز پنج‌شنبه (22 اردیبهشت) به مقر وی در شهر طرابلس پایتخت این کشور را محکوم کرده است.

از سوی دیگر فرانکو فراتینی وزیر خارجه ایتالیا می‌گوید، قذافی احتمالا طرابلس را ترک کرده است.

وزیر خارجه ایتالیا جمعه (23 اردیبهشت) گفته است، حاکم لیبی به احتمال بسیار زیاد در حالی که بر اثر حملات هوایی نیروهای ناتو زخمی شده، پایتخت این کشور را ترک کرده است.

این در حالی است که موسی ابراهیم سخنگوی دولت لیبی ضمن مردود دانستن خبر زخمی شدن قذافی، اعلام کرده است که سرهنگ قذافی از وضعیت روحی و جسمی خوبی برخوردار است.

نظر شما :