بسترسازى لاريجانى براى از سرگيرى روابط ايران و مصر

۱۳ دی ۱۳۸۶ | ۲۰:۳۵ کد : ۱۲۹۲ آمریکا
بسيارى از ناظران در دو کشور معتقدند سفر على لاريجانى، نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی، اگرچه به طور رسمى به عنوان سفرى خصوصى براى ديدار از اماکن فرهنگى و مذهبى مصر اعلام شده اما تلاش ديگرى براى ازسرگيرى روابط است.
بسترسازى لاريجانى براى از سرگيرى روابط ايران و مصر
«على لاريجانى» نماينده مقام رهبرى در شوراى عالى امنيت ملى روز گذشته با «احمد ابوالغيط» وزير امور خارجه مصر ديدار کرد و درباره گسترش روابط ايران و مصر با وى به گفت و گو پرداخت.
 
وزارت امور خارجه مصر در اين باره اعلام کرد، احمد ابوالغيظ و على لاريجانى روز سه‌شنبه در قاهره با يکديگر ديدار و در خصوص تداوم مشورت‌ها براى تعميق تفاهم دوجانبه در زمينه مسايل دوجانبه و منطقه‌يى و بين المللى توافق کردند.
 
«حسام زکى» سخنگوى وزارت امور خارجه مصر در اين باره گفت: «احمد ابوالغيظ وزير امور خارجه مصر و على لاريجانى مشاور رهبر معظم ايران درخصوص تحولات منطقه‌يى و بين‌المللى با يکديگر به تبادل نظر پرداختند. در اين مذاکرات لاريجانى وزير امور خارجه مصر را از جريان تماس‌هاى ايران با آژانس بين المللى انرژى اتمى مطلع ساخت.»
 
وى درباره محور اختلاف‌هاى دو طرف در اين مذاکرات گفت: «اختلاف‌ها دو طرف بر سر مسائل امنيتى و منطقه‌اى است که بايد پيش از سر گيرى روابط در اين زمينه پيشرفت حاصل شود.»
 
در همين حال لاريجانى پس از گفت‌وگو با ابوالغيظ با شرکت در يک کنفرانس خبرى به خبرنگاران گفت: «روابط ميان دو کشور در حال رشد به سوى تبديل شدن به روابطى سازنده است که به تدريج و به صورت گام به گام رو به جلو حرکت مى‌کند.»
 
لاريجانى در خصوص بازگشايى سفارت تهران در قاهره گفت: «اين کار بايد از طريق گفت‌وگوهاى ديپلماتيک انجام شود. رسانه‌ها عجله مى‌کنند. ظاهرا آنها در خصوص اين موضوع بسيار بيشتر از سياستمداران و ديپلمات‌ها عجله دارند.»
 
اما با اين حال وى خبر از تبادل سفرا ميان دو کشور داد و افزود: «هيچ مانعى براى جلوگيرى از ازسرگيرى روابط دو کشور وجود ندارد.»
 
لاريجانى در اين باره که آيا تضمين‌هايى از مصر مبنى بر عدم همسويى با تلاش‌هاى آمريکايى‌ها جهت تحريم ايران دريافت کرده است يا خير نيز گفت: «صحبت کردن در خصوص توانايى آمريکايى‌ها براى انجام آنچه که مى‌خواهند، مساله‌اى است که به زمان بستگى دارد و در حال حاضر کشورها تصميمات و نظرات خاص خود را دارند.»
 
وى همچنين با اشاره به اينکه مصر و ايران مى‌توانند به ثبات و امنيت درمنطقه بپردازند از آمادگى کشورش براى کمک هسته‌يى به مصر خبر داد.
 
وى در ادامه به تقويت روابط بين تهران و قاهره و همچنين بهبود روابط بين ايران وکشورهاى عربى به ويژه کشورهاى حوزه خليج‌فارس اشاره کرد و خواستار همکارى گسترده و منافع مشترک بين دو طرف شد.
 
«احمد ابوالغيظ» نيز گفت‌وگوهاى انجام شده با لاريجانى را سازنده و مثبت ارزيابى کرد و گفت: «ديدگاه‌ها مشابه است و ما درباره منافع مشترک گفت‌وگو کرديم.»
 
 
بنا بر اين گزارش، بسيارى از ناظران در هر دو کشور معتقدند سفر لاريجانى اگرچه به طور رسمى به عنوان سفرى خصوصى براى ديدار از اماکن فرهنگى و مذهبى مصر اعلام شده تلاش ديگرى براى ازسرگيرى روابط است.
 
ابوالغيظ پيشتر بر موضع کشورش درباره برنامه هسته‌يى ايران تاکيد کرده وگفته بود که ايران بايد به الزاماتش در خصوص معاهده منع گسترش سلاح‌هاى هسته‌يى عمل کرده و در عين حال از حقوقش مبنى بر استفاده صلح آميز از اين انرژى نيز بهره‌مند شود.
 
احمد ابوالغيظ همچنين گفته بود: «روابط ديپلماتيک کامل فقط در صورتى مى‌تواند احيا شود که ايران نام خيابان خالد اسلامبولى را تغيير دهد.»
 
خالد اسلامبولى در سال 1981 انور سادات، رييس جمهور اسبق مصر که پيمان‌هاى کمپ ديويد با اسرائيل را امضا کرده بود، ترور کرد.
 
لاريجانى در پاسخ به اين مسئله ضمن کم اهميت دانستن آن گفت: «اين يک مساله حاشيه‌اى است ما درباره مسايل بسيار مهم‌تر و اساسى‌ترى صحبت کرده‌ايم.»
 
وى همچنين درخصوص نقش ايران در ايجاد ثبات در عراق و لبنان اظهار داشت: «استراتژى تهران مبنى بر توافق بين طرف‌هاى لبنانى است و کشورش نيز آمادگى‌اش را در اين خصوص اعلام مى‌کند. بايد بگويم توافقات اوليه‌اى انجام شده اما تا به حال اين توافقات به مرحله تکميلى نرسيده است.»
 
وى در خصوص عراق نيز گفت: «تلاش‌هاى ايران در عراق در راستاى سرعت بخشيدن به تقويت و تحکيم توان دولت عراق است.»
 
وى همچنين با اشاره به اينکه دولت عراق دولت متحد ملى است که تمامى جناح‌ها وگروه‌هاى عراقى در آن شرکت دارند، افزود: «آمريکايى‌ها بايد بگذارند که دولت عراق خودش فعاليت کند.»
 
لاريجانى در ادامه آمريکايى‌ها را عامل دخالت در امور عراق دانست و اظهار داشت: «آمريکايى‌ها در راستاى تقويت دولت اين کشور کارى نمى‌کنند.»
 
در همين حال «احمد ابوالغيط» نيز گفت: «با اين ايده که ايران مى‌خواهد برنامه‌هاى خود را بر برخى از کشورهاى منطقه تحميل کند، مخالفم. نيروهايى در منطقه هستند که هر کدام از آنها ديدگاه‌هاى خاص خود را دارند و هر نيرويى در پى کسب منافع خود است.»
 
ابوالغيط همچنين در اين زمينه از مصر، عربستان و ترکيه به عنوان سه کشور مهم تاثيرگذار در منطقه ياد کرد و گفت: «هر يک از اين سه کشور داراى نفوذ و تاثيراتى در منطقه هستند و هر يک از آنها منافع خاص خود را دنبال مى‌کنند.»
 
وزير امور خارجه مصر درباره روابط مصر و ايران گفت: «تماس‌ها و ديدارهاى مشترکى بين دو کشور در جريان است و نمى‌توان هر آنچه که در اين نشست‌ها مطرح‌ مى شود، بيان کرد. تلاش‌هاى فعال و سازنده‌اى براى همکارى و برقرارى روابطى محکم و قوى با ايران جريان دارد.»
 
وزير امور خارجه مصر همچنين در بخش ديگرى از سخنان خود از ايران خواست از هر گونه افراط و تفريط در قبال گزارش اخير نهادهاى اطلاعاتى آمريکا درباره برنامه‌هاى هسته‌اى ايران خوددارى کند. وى در اين باره که ممکن است در وراى اعلام گزارش نهادهاى اطلاعاتى آمريکا برنامه‌اى بر ضد ايران نهفته باشد، هشدار داد و از تهران خواست تا از افتادن در اين دام احتمالى خوددارى کند.

نظر شما :