روسیه دلایل اخراج مستشار اسرائیلی را اعلام کرد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۲۹۳۵ سرخط اخبار

سرویس‌ فدرال امنیتی روسیه اعلام کرد که مستشار نظامی اسرائیلی اخراج شده از این کشور، اطلاعات محرمانه مربوط به همکاری‌های نظامی روسیه با برخی کشورهای عربی و کشورهای جامعه مشترک المنافع را جمع‌آوری کرده بود.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «آر.ب.کا دیلی»، بر اساس اطلاعات سرویس‌های فدرال امنیتی روسیه، "وادیم لیدرمن " مستشار نظامی اسرائیلی که از خاک روسیه اخراج شده، اطلاعات محرمانه مربوط به همکاری‌های نظامی روسیه با برخی کشورهای عربی و همچنین کشورهای جامعه مشترک المنافع را جمع‌آوری کرده بود. در واقع وی بیشتر به دورنمای همکاری‌ها و کمک‌های روسیه به برخی کشورهای خاص عربی علاقه‌مند بود.

مقامات آگاه در سرویس‌های فدرال امنیتی روسیه روز جمعه اعلام کردند که لیدرمن تلاش داشت تا اطلاعات محرمانه دولتی روسیه در خصوص دورنمای همکاری‌های دوجانبه نظامی-فنی و همچنین کمک‌های نظامی-فنی روسیه به برخی کشورهای عربی و کشورهای جامعه مشترک المنافع را بدست آورد.

بر اساس این اطلاعات، این مستشار نظامی اسرائیلی در تاریخ 12 ماه مه در مسکو و در زمانی که تلاش می‌کرد تا اطلاعات محرمانه دولتی را از یکی از شهروندان روسی دریافت کند، دستگیر شد.

پیش از این گزینه امکان جاسوسی این مقام نظامی اسرائیلی در خصوص اطلاعات صنایع نظامی روسیه مطرح شده و بطور دقیق مشخص نبود که فعالیت‌های جاسوسی وی در چه زمینه ای بوده است. برخی منابع اطلاعاتی گفته بودند که لیدرمن بیش از اندازه به برخی شرکت‌های اسرائیلی برای فعالیت در بازار بزرگ روسیه کمک کرده بود.

وزارت امور خارجه روسیه نیز پیش از این تایید کرد که "وادیم لیدرمن " دیپلمات نظامی اسرائیلی در تاریخ 12 ماه مه در زمان مذاکره برای دریافت اطلاعات محرمانه دولتی دستگیر شد و به دلیل مغایرت فعالیت‌های وی با وضعیت دیپلماتیک مترادف، این فرد عنصر نامطلوب شناخته شده و به وی اعلام شد تا ظرف 48 ساعت خاک روسیه را ترک کند که این مسئله دقیقا اجرا شد.

این در حالی است که مقامات تل آویو اتهامات وارده به مستشار نظامی خود را بی‌پایه و اساس دانسته‌اند. روز پنج شنبه مشخص شد که دولت اسرائیل تلاش‌های فعالی را آغاز کرده تا جنجال جاسوسی بوجود آمده در رابطه با اخراج این دیپلمات نظامی، کمترین ضرر را به روابط با روسیه وارد سازد.

مقامات اسرائیلی تاکید دارند که تاکنون هیچ اطلاعات محرمانه‌ای از طرف لیدرمن دریافت نکرده‌اند و او تنها نقش میانجی را در روابط اسرائیل با نیروهای نظامی و صنایع دفاعی روسیه ایفاء می‌کرد.


نظر شما :