حقيقت تلخ است

۲۰ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۹:۳۲ کد : ۱۳۳۵ گفتگو
گفت و گوى هفته نامه نیوزویک با ديويد پترايس فرمانده ارتش آمريکا در عراق
حقيقت تلخ است
هنوز براى معرفى ژنرال ديويد پتراس، فرمانده ارتش آمریکا در عراق، به عنوان ژنرالى که بغداد را آرام کرد خيلى زود است. کاهش چشم گير خشونت در پايتخت عراق تازه و جديد است.
 
ژنرال پتراس اولين فردی بود که پذيرفت اين امر مرهون تصميمات شورشيان سنى و جنگ جويان شيعه مقتدى صدر در جهت تعليق حملات در آنجا است.
 
مجله نیوزویک به دلیل آشنایی ژنرال پترایس با عراق و مسائل امنیتی این کشور گفت و گویی با او ترتیب داده است.
 
جنبش بیداری انور ( مربوط به شیوخ سنی متحد با سربازان امریکایی ) چگونه شروع شد؟ چه مقدار از آن برنامه ریزی شده و چه مقدار اتفاقی بود؟
فکر می کنم ما خواهان پذيرفتن خطرها و استفاده از فرصت هاى موجود بوده ایم. به دلیل تجربیات زياد رهبرانمان و به دلیل تغيير در روش آماده سازى واحدهاى ارتش و نيروی دريايی موقعيت رهبرانمان تغيير کرد و مجددا قادر به شناسايى فرصت هاى جديد هستيم.
 
چه مقدار با ایده صحبت با مردمی که به آمریکایی ها حمله کردند و حتی آنها را به قتل رساندند درگیر شدید؟
ما با آن درگیر بودیم... مذاکرات بسیاری صورت گرفت تا بر آن تسلط یافتیم. فکر می کنم بسیاری از سنی ها بیدار شده اند و می گویند:" چرا باید با شیوخی که آخر هفته به عمان می رفتند، افرادی که شبه طالبان بودند، شیوخ و دخترانمان را مى بردند و می کشتند متحد شويم؟"
 
هیچ يک از اینها را خوشبینی یا بدبینی تلقی نکنید. باید واقع بین باشیم. درک حقیقت عراق بسیار سخت است.
 
پس نمی گویید که القاعده به اتمام رسیده است؟
خیر، ابدا. القاعده مانند جنگجويى است که چندين گلوله خطرناک در اختیار داشته، اما همه آنها را دور ريخته و حالا با سلاح دیگری بازگشته است.
 
گمان می کنید حکومت عراق برای از بین بردن جنگجویان سنی، کند عمل کرده است؟
 کند عمل کردن دولت عراق برایم قابل فهم است... چرا که برخی از این افراد بدون شک در حال مقاومتند.
 
آيا گفت و گوی مستقيم با طرفداران صدر هم داشته ايد؟
با اعضاى افراد گرايش صدر گفت و گو کرده ايم. مذاکراتى در سطوح محلى با رهبران جيش المهدى داشته ايم. اين امر فراز و فرود دارد. گمان مى کنم مى توانيد آن را به عنوان یک عقب نشینی خفيف طبقه بندى کنيد.
 
آيا از اعلام آتش بس از سوى صدر تعجب کرديد؟
البته. اگر مى توانستيم با جنگجويانى که ما را مورد هدف قرار دادند پشت يک ميز بنشستيم،همانطور که ما اين کار را در بهار وتابستان گذشته با شورشيان سنى وعرب انجام داديم، متوجه مى شديم که مى توانستيم فرصتى به جيش المهدى بدهيم.
 
در زمان انتخابات آمريکا در ماه نوامبر سطوح سربازان را در چه حدى مى بينيد؟
اکنون در حال آناليز کردن هستیم که اساس توصيه هاى رایان کروکر، سفير ایالات متحده در عراق، و من را در اواخر مارس يا اوايل آوريل فراهم مى کند.
 
به تازگى اين آناليز را شروع کرده ايم و سه سناريو متفاوت را بررسى مى کنیم. يک، اوضاع بهتر مى شود. دو، اوضاع همانطور که هست باقى بماند و ديگر اينکه اوضاع بدتر شود. 

نظر شما :