نتایج یک تحقیق درباره تاثیر اینترنت بر توسعه کشورها

۱۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۰۱:۳۶ کد : ۱۳۵۱۵ اقتصاد و انرژی
درحالی که گفته می شود دولت ایران قصد دارد با ایجاد اینترنتی داخلی تحت عنوان اینترنت پاک یا حلال، بستری هدایت شده و محدود از اینترنت ارائه دهد، نتایج یک پژوهش در غرب نشان داده است که میزان اشتغال زایی و تجارت از طریق اینترنت به قدری زمینه ساز توسعه برخی کشورها شده است که انقلاب اینترنت را از انقلاب صنعتی اروپا چشمگیرتر و بزرگ تر خوانده اند.
نتایج یک تحقیق درباره تاثیر اینترنت بر توسعه کشورها
دیپلماسی ایرانی: بسیاری از کارشناسان سیاسی و تئوریسین های جهانی شدن، پیدایش و گسترش اینترنت را به دنبال فروریزی دیوار برلین و با هدف قدرتمندسازی شهروندان جهان بی توجه به عوامل ملیت، زبان، فرهنگ و نژاد توصیف می کنند.

امروزه فرقی ندارد که امریکایی باشی یا یک افریقایی روستایی و یا یک خاورمیانه ای در کشوری ایزوله و دربند نظامی توتالیتر. نکته اینجاست که اگر به اینترنت دسترسی داشته باشی می توانی خود را ارتقا دهی و کارت را به خانه منتقل کنی و صاحب صدا و هویت شوی و به شراکت و تجارت و بازاریابی بپردازی و شهروندی جهانی باشی.

البته فضای آزاد و بی انتهای اینترنت این اجازه را می دهد که سوءاستفاده های مختلفی نیز توسط افراد و گروه های متعدد در قالب های سیاسی و اجتماعی و مالی شکل بگیرد و به قدرت گیری یکی و تضعیف و تخریب دیگری منجر شود.

همانطور که اینترنت و شبکه های اجتماعی موجود در آن توانست تاثیری شگرف و ملموس بر انقلاب های اخیر خاورمیانه بگذارد و سرعت تحولات و آگاهی های عمومی را ارتقا دهد و برخی حاکمان چون حسنی مبارک را به قطع موقت اینترنت وادارد و امروز او را به همین علت و سایر علل پای میز محاکمه بنشاند، از دیگر سو گروه های بنیادگرا و استشهادی عرب نیز از طریق وبلاگ ها و سایت های مخصوص خود اقدام به تبلیغ ایدئولوژی های خود می کنند و عضوگیری می کنند و پیام های تهدیدآمیز می فرستند و گاه سایت های رقبا و دشمنانشان را هک می کنند و در این فضا نیز از انتحارگری و خشونت دست نمی کشند.

اما کاملا روشن است که کمک رسانه اینترنت و امکانات نامحدودش به رشد دموکراسی و دموکراسی خواهی و نیز شکل گیری اقتصاد آزاد و تجارت جهانی قابل قیاس با کمک اینترنت به بنیادگرایان و تروریست ها نیست و بیش از همه موجب گشایش درها و پنجره های تازه در کشورهای بسته و برای مردم دور نگه داشته شده و محصور در گلخانه های نظام های سیاسی خودکامه شده است.

اینترنت سهولت تجارت از راه دور، برون سپاری و دورسپاری را به خوبی مهیا کرده و برخی کشورها بیشترین بهره را از این شرایط برده اند. هند، سنگاپور، تایوان و افریقای جنوبی در زمره کشورهایی هستند که زمینه های متعدد تجارت آزاد از جمله سهولت دسترسی به اینترنت و ایجاد شرکت های پیمانکاری را برای در اختیار گرفتن بخشی از تولید و فروش شرکت ها و کارخانجات بزرگ امریکایی و اروپایی ایجاد کرده و وارد رقابتی سودآور برای خود و طرف قراردادشان شده اند.

لازم به گفتن نیست که امروزه بخش عظیمی از تجارت و کسب درآمد افراد و گروه ها و شرکت ها بسته به اینترنت است و اختلالات جزئی در اتصال یا عقب ماندن در ایده پردازی و نوشدگی می تواند موجب جابجایی رقبا و نزول یکی و صعود دیگری شود. امروزه داشتن پهنای باند بیشتر و دسترسی آسان به اینترنت در کشورها از جمله عوامل موثر در جذب سرمایه گذاری خارجی، تجارت پررونق تر و ظهور شرکت های قدرتمند ملی یا چندملیتی به شمار می آید. تاثیر اینترنت در ظهور قدرت های جدید اقتصادی در جهان و توسعه روزافزون کشورهای صنعتی به اندازه ای است که به تازگی یک موسسه تحقیقاتی بین المللی "انقلاب اقتصادی اینترنت" را قوی‏تر از انقلاب صنعتی قرن 19 دانسته است. پژوهش این موسسه براساس محاسبه تولید ناخالص ملی کشورها از طریق اینترنت و درآمدزایی از جانب این پدیده فناوری به دست آمده است.

موسسه جهانی "مک کینسی" در تازه ترین گزارش خود که حاصل تحقیق در 13 کشور است بر رشد اقتصادی کشورها از طریق اینترنت تاکید کرده است. این تحقیق که در 13 کشور شامل کشورهای گروه 8 به اضافه برزیل، چین، هند، کره جنوبی و سوئد انجام شده می گوید، اینترنت در سال 2009 موجب رشد 3.2 درصد تولید ناخالص ملی در هند شده است. این ارزیابی نشان می دهد که در مدت پنج سال منتهی به سال 2009 تولید ناخالص ملی هر یک از این کشورها به طور متوسط 5 درصد رشد داشته است.

نتایج این تحقیق که "مواد اینترنت: تاثیرات جامع نت بر توسعه، ایجاد شغل و رفاه" نام دارد حاکی از آن است که به طور متوسط، اینترنت در تمام این 13 کشور موجب رشد متوسط 3.4 درصدی تولید ناخالص ملی شده است. این گزارش می افزاید: رشد اقتصادی حاصل از مصرف و هزینه های مربوط به اینترنت اکنون بیشتر از بخش های کشاورزی و انرژی است، به طوری که کشاورزی به طور متوسط 2.2 درصد از تولید ناخالص ملی را در این 13 کشور تامین می کند.

همچنین آورده است که، هرچند اینترنت موجب کاهش 500 هزار پست شغلی شده اما همزمان اجازه داده است که 1.2 میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد شود. این مشاغل جدید منجر به جذب توسعه دهندگان نرم افزار، تکنسین های انفورماتیکی، کارشناسان امنیتی و ... می شود. به بیانی ساده تر، به ازای هر شغل از بین رفته، اینترنت حدود 2.6 شغل جدید ارائه کرده است.

موسسه "مک کینسی" در این تحقیق با بررسی 4 هزار و 800 شرکت کوچک و متوسط در 13 کشور نتیجه گرفته است که شرکت هایی که از فناوری های دیجیتال بهره می گیرند نسبت به شرکت هایی که هنوز از این فناوری ها استفاده نمی کنند بیش از دو برابر رشد داشته اند. این تحقیق توضیح می دهد که اینترنت، سطح کیفی بالاتری را در زندگی هر یک از شهروندان کشورهای توسعه یافته تضمین می کند، به طوری که درآمد سرانه هر فرد در 15 سال اخیر، به دلیل توسعه اینترنت 500 دلار افزایش یافته است. این درحالی است که این میزان درآمد سرانه در انقلاب بزرگ صنعتی در مدت 50 سال به دست آمد.

 

( ۷ )

نظر شما :