اجلاس داووس به روايت ديپلماسى ايرانى

لحن آشتى جويانه رايس در آستانه سخنرانى خاتمى؟

۱۴ بهمن ۱۳۸۶ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۳۹۲ آمریکا
وزیرخارجه آمریکا در آستانه سخنرانى محمد خاتمى رییس جمهور سابق ایران در اجلاس داووس با تأکید بر اینکه کشورش نمی خواهد ایران دشمن ابدی اش باشد گفته ایرانیها مردمی باغرور و دارای فرهنگی عظیمند که ما به نقشی که در تمدن جهانی آفریدند ارج می گذاریم.
لحن آشتى جويانه رايس در آستانه سخنرانى خاتمى؟
 
کاندولیزا رایس، وزیرخارجه آمریکا در سخنرانی اش در مجمع اقتصاد جهانی در داووس سوئیس که محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران و منوچهر متکی وزیر خارجه فعلی هم در آن حضور دارند گفته های سال های اخیر کشورش را تکرار کرده و گفته که اگر ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، ایالات متحده حاضر است روابطی با این کشور برقرار کند که به جای اینکه مبنی بر ترس و بی اعتمادی باشد، بر پایه گسترش همکاری تجاری و حل مسالمت آمیز همه موارد اختلاف استوار گردد.
خانم رایس در این سخنرانی موضع گروهی که مشهور به  اعتقاد به دیپلماسی در قبال ایران هستند را تکرار کرده و گفته که مناقشه اتمی ایران از راههای دیپلماتیک قابل حل است  اما بر موضع پیشین کشورش مبنی بر توقف غنی سازی اورانیوم در ایران تاکید کرده است.
او ادامه داد که اگر ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، آمریکا حاضر است مذاکراتی با این کشور به منظور عادی سازی روابط طرفین آغاز کند.
وزیرخارجه آمریکا با تأکید بر اینکه کشورش نمی خواهد ایران دشمن ابدی اش باشد گفته ایرانیها مردمی باغرور و دارای فرهنگی عظیمند که ما به نقشی که در تمدن جهانی آفریدند ارج می گذاریم.
استقبال منوچهر متکی از سخنان رایس
سخنرانی کاندولیزا رایس که لحنی آشتی جویانه نسبت به ایران داشت یک روز پس از آن ایراد شد که وی همراه با همتایانش از روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان طی نشستی بر سر پیشنهاد قطعنامه تازه ای علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد به توافق رسید.
در شرایطی که خانم رایس لحنی آشتی جویانه به کار برده و سخن از غرور ایرانیان و تمدن عظیم این کشور و نقش آن در تمدن جهانی ایراد کرده است، منوچهر متکی نیز از این سخنان استقبال کرده و در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط به آن واکنش نشان داده است.
 وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران گفته که به نظر مى‌رسد زنان در آمريکا شجاعتر از مردان هستند. هر چند که مشکل رايس اين است که نمى تواند ديدگاههاى مثبت خود را عملى کند.
وزیر خارجه ایران می گوید مسئولان آمريکايى از چند سال پيش تبليغ مى‌کردند که ايران در پى ساخت سلاح هسته‌اى است اما اکنون همه از جمله دستگاههاى اطلاعاتى آمريکا اعلام کرده‌اند که تهران براى ساخت چنين سلاحى تلاش نمى‌کند. اين وضع فرصتى خوب در اختيار کاخ سفيد قرار مى‌دهد تا در موضعش در قبال ايران تجديد نظر کند.
آقای متکی می گوید کاخ سفيد اکنون به اين شهامت و شجاعت نياز دارد که در برابر ملت آمريکا اعتراف کند در ارزيابى‌اش درباره برنامه هسته‌اى ايران اشتباه کرده است. اين اعتراف موجب تقويت چهره دولتمردان آمريکايى در نزد افکار عمومى مردم اين کشور خواهد شد. وزير امورخارجه ايران در عين حال ابراز عقيده کرده  دولت آمريکا هرگز چنين کارى نخواهد کرد.
 
سید محمد خاتمی چه خواهد کرد؟
در همین حال سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران نیز سفر دو روزه خود به داووس را آغاز کرده و برای سومین بار در مجمع جهانی اقتصاد حاضر شده است.
 
آقای  خاتمى با شرکت در دو پنل جداگانه با موضوعات "بازگشت مذهب"،"چه آموزشى ،براى چه دنيايى"به سخنرانی خواهد پرداخت.همچنين رييس جمهور سابق ایران در حاشيه سفر دو روزه خود به اين اجلاس با برخى از مقامات جهان ديدار و گفتگو خواهد داشت.
مجمع جهانى اقتصاد، از مدت‌ها پيش،سيدمحمد خاتمى را به داووس دعوت کرده بود اما وى سرانجام پس از پيگيرى‌هاى مجمع، دعوت را پذيرفت. اين مجمع هر سال در پايان ماه ژانويه در روستاى کوهستانى داووس سوئيس برگزار مى‌شود و رهبران و نخبگان عرصه‌هاى مختلف اقتصادى، هنرى، صنعتى و سياسى کشورهاى مختلف جهان به آن دعوت مى‌شوند.
امسال، شعار اجلاس داووس «قدرت خلاقيت مشارکتى در جهان» و محور اصلى بحث‌ها «چگونگى کنار گذاشتن اختلافات و همراه شدن با يکديگر براى حل مشکلات جهانى» است.  رياست افتتاحيه اجلاس مجمع جهانى اقتصاد را «تونى بلر»، نخست‌وزير سابق انگليس به عنوان يکى از بنيان گذاران مجمع جهانى اقتصاد بر عهده دارد.
سيدمحمد خاتمى، نخستين رئيس جمهور ايران بود که در دوران رياست‌جمهورى‌اش به صورت رسمى به داووس دعوت شد. وى سال‌هاى پس از ترک رياست‌جمهورى هم به خاطر طرح ايده «گفت‌وگوى تمدن‌ها» به اين اجلاس دعوت شد.
سال گذشته، حضور سيدمحمد خاتمى در اين اجلاس و سخنرانى وى حامل دو پيام مهم يعنى «حرکت ايران در مسير صلح‌آميز هسته‌اى» و «لزوم احترام متقابل ايران و جهان» بود که ارسال اين پيام ها توسط وى به نمايندگى از ملت ايران تاثير مهمى بر سير پرونده هسته اى ايران در آن مقطع زمانى حساس گذاشت.
ديدار خاتمى با «جان کرى»، رقيب انتخاباتى بوش، از جمله حاشيه‌هاى پررنگ حضور سال گذشته خاتمى در داووس بود.
اين سومين بارى است که خاتمى در اجلاس داووس حضور مى يابد و تحليل گران مسائل بين الملل ، حضور وى به عنوان صداى متفاوتى که از ايران در جهان شنيده مى شود را در تعريف مناسبات مجامع بين المللى با ايران خصوصا پس از برگزارى نشست اخير5+1 مهم ارزيابى مى کنند. اکنون سئوال اینجا است که واکنش محمد خاتمی به سخنان وزیر خارجه آمریکا که ایران را کشوری به تمدن عظیم و خدمات فراوان بع جامعه بشری خوانده چه واکنشی نشان خواهد داد؟
 

نظر شما :