استراتژی جدید امریکا: تمرکز بیشتر بر ایران و سوریه

۱۱ تیر ۱۳۹۰ | ۲۲:۵۰ کد : ۱۴۲۸۰ آمریکا
در استراتژی جدید امریکا به روشنی صحبت از مبارزه با ایران و سوریه با ادعای حمایت آنها از تروریسم شده است.
استراتژی جدید امریکا: تمرکز بیشتر بر ایران و سوریه
 دیپلماسی ایرانی: پس از نزدیک به دو ماه از قتل اسامه بن لادن، رهبر القاعده، ایالات متحده امریکا استراتژی جدیدش در مبارزه با تروریسم را اعلام کرد. این پروژه در حقیقت با انتصاب ژنرال دیوید پترایوس به سمت ریاست سازمان امنیت ایالات متحده امریکا، سی‌آی‌ای و آغاز به کار لیون پانه‌تا، به عنوان وزیر دفاع ایالات متحده رسما کلید خورده است.

ولی این برنامه استراتژیک امریکا برای مبارزه با تروریسم چیست؟ به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، در استراتژی جدید امریکا به روشنی صحبت از مبارزه با ایران و سوریه به بهانه حمایت آنها از تروریسم شده و به عبارت دیگر اکنون با از بین رفتن رهبر القاعده و تضعیف این شبکه حداقل در کوتاه مدت، ایران و سوریه به هدف‌های تازه امریکا تبدیل شده‌اند.

اظهارات مقامات امریکایی به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. جان برینان، مشاور ارشد باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در بخش مبارزه با تروریسم در نمایشگاهی مرتبط با ابزارهای جدید مبارزه با تروریسم در امریکا در این باره مدعی می‌شود: ایران و سوریه همچنان دو کشور حامی تروریسم از نظر امریکا محسوب می‌شوند و ما از تمامی ابزارهایمان در سیاست خارجی استفاده می‌کنیم تا اجازه ندهیم این دو کشور و دیگر سازمان‌های تروریستی امنیت ملی ما را مورد تهدید قرار دهند.

وی به طور خاص به ایران اشاره کرد و در ادامه ادعاهای خود گفت که ایالات متحده به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. ما همچنین در سازمان امنیت برای مبارزه اطلاعاتی با ایران تقسیم کار گسترده‌ای انجام داده‌ایم.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده که تنها هدفش از رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای استفاده صلح‌آمیز از آن است و به هیچ وجه دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست. غربی‌ها نیز به اعتراف خودشان تا کنون نتوانسته‌اند سندی که ثابت کند ایران سلاح هسته‌ای دارد یا قصد رسیدن به تسلیحات هسته‌ای دارد، ارائه دهند ولی همچنان از اتهام‌زنی در این زمینه کوتاهی نمی‌کنند.

برینان در ادامه ادعاهایش حرکت مقاومت اسلامی، حماس در فلسطین و حزب الله لبنان را که هر دو مورد حمایت ایران و سوریه هستند، بزرگترین تهدیدکنندگان امنیت اسرائیل و مصالح امریکا در خاورمیانه دانست.

وی درباره شبکه القاعده نیز گفت: «ما به چیزی جز نابودی این قدرت شر، معروف به القاعده، راضی نیستیم و به جنگ تمام عیاری که علیه این شبکه تروریستی که اکنون توسط ایمن الظواهی، پزشک مصری‌ رهبری می‌شود، به راه افتاده ادامه می‌دهیم.»

برینان با این حال تاکید کرد، جنگ ما با تروریسم شبیه آنچه زمان جورج بوش به راه افتاد، نخواهد بود و ما به هیچ وجه به آن سمت حرکت نخواهیم کرد. ما تنها از طریق تعقیب و به تله انداختن رهبران القاعده در مناطق قبیله‌ای شمال غرب پاکستان و تلاش برای دور نگه داشتن آنها از سلاح‌های کشتار جمعی در پاکستان و افغانستان به مبارزه‌مان با رهبران القاعده و اعضای آن ادامه خواهیم داد. همچنین رد القاعده را در تمامی مناطق یمن، سومالی، عراق تا مغرب که در حال حاضر بیشترین خطر را برای امنیت ملی ما و منطقه دارند، تعقیب خواهیم کرد.

وی هدف اوباما برای تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای نظامی امریکا از عراق و افغانستان را ناکام ساختن برنامه‌های القاعده عنوان کرد و گفت: «القاعده تلاش می‌کند که خون ما را با تحمیل هزینه‌های بسیار بر خود ما برای رسیدن به اهدافش هدر دهد و ما را به جنگ‌های طولانی و هم‌زمان تحریک مردم امریکا علیه‌مان بکشاند. برای همین است که باراک اوباما طرح خروج نیروهای امریکایی را از عراق و افغانستان کشید تا طرح القاعده را ناکام بگذارد. و گرنه ما به چیزی جز نابودی کامل القاعده در سراسر دنیا راضی نیستیم.»

به اعتقاد برخی کارشناسان استراتژی جدید امریکا در مبارزه با تروریسم برگرفته از طرح "گرگ‌های متحد" است که تلاش می‌کنند با استفاده از اینترنت و دیگر شبکه‌های اجتماعی افکار عمومی را علیه امریکا تحریک کنند. جان برینان در این باره می‌گوید: «اولین استراتژی مبارزه با تروریسم تمرکز بر روی اینترنت و توانایی‌های الکترونیکی القاعده در فضای سایبری است تا استراتژی آنها را در حمله به امریکا از درون  ناکام بگذاریم.»

این همه در حالی است که به اعتقاد کاخ سفید و دیگر کارشناسان نزدیک به آن استراتژی جدید امریکا در مبارزه با تروریسم زمانی پیش خواهد رفت که امریکا از پس بحران‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی خود بر آید. به گفته آنها این مسئله تبدیل به پاشنه آشیل ایالات متحده شده چرا که با بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی است که امریکا می‌تواند وضعیت سیاسی خود را بهبود بخشد و هم‌زمان می‌تواند چهره خود را در جهان ترمیم کند. در این چارچوب، انقلاب‌های عربی می‌تواند ایدئولوژی قرون وسطایی مبارزه با امریکا را که شبکه القاعده از آن تبعیب می‌کرد، ناکام بگذارد.


نظر شما :