بدهکاری هند به ایران کمتر از این حرف هاست!

۱۹ تیر ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۹ کد : ۱۴۳۷۰ گفتگو
سید عماد حسینی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی به مشکلات اخیر ایران و هند در مورد صادرات نفت ایران به این کشور می پردازد.
بدهکاری هند به ایران کمتر از این حرف هاست!

دیپلماسی ایرانی: توقف صادرات نفت ایران به هند خبری بود که در روز های اخیر واکنش های زیاد و بعضا ضد و نقیضی را از سوی مدیران دولتی و نمایندگان مجلس دریافت کرد. اصل مسئله از مدت ها قبل و اختلاف بر سر نحوه پرداخت مطالبات ایران از هند به وجود آمده بود. در آن مقطع دو طرف سعی کردند با یافتن راه های جایگزین برای معامله، این رابطه اقتصادی را ادامه دهند. اما حالا با مسدود شدن بانک ایران و اروپا در آلمان توسط اتحادیه اروپا، به نظر می رسد راه دیگری برای وصول این مطالبات وجود نداشته باشد. دیپلماسی ایرانی چند و چون این مسئله را در گفت و گو با سید عماد حسینی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بررسی کرده است:

 

مقامات مختلف درباره مسئله توقف صادرت نفت ایران به هند اظهارات ضد و نقیضی داشته اند. با توجه به این که شما در کمیسیون انرژی مجلس عضویت دارید اصل ماجرا چه بوده است؟

در شرایط فعلی نمی توان اظهار نظری نسبت به صحت و سقم و یا رد مسائل پیرامون صادرات نفت ایران به هند داشته باشیم. چرا که با توجه به این که در زمان تعطیلات مجلس به سر می بریم، هنوز در کمیسیون انرژی این مسئله بررسی نشده است. انشاالله بعد از تعطیلات کمیسیون جلسه ای خواهد داشت و در آن جلسه این موضوع بررسی خواهد شد و مسائلی که تا به حال مطرح شده است قاعدتا مورد دقت نظر قرار خواهد گرفت.

اما آن چه ظاهرا مشخص شده و الان توسط منابع رسمی هم اعلام شده است این است که میزان بدهکاری دولت هند به ایران به آن اندازه ای نیست که در رسانه ها عنوان شده و بسیار کمتر از آن است. اما به هر حال سهل انگاری صورت گرفته که باید جبران شود.

مسئله ای که اکنون پیش آمده و باعث مشکل شده است به نحوه قرارداد میان دو کشور در خصوص صادرات نفت بر می گردد که ممکن است در مورد پایبندی طرفین به برخی از مواد این قراردادها ابهام وجود داشته باشد. این موضوع باید به لحاظ حقوقی بررسی شود. صرف اظهار نظر در این موضوع نمی تواند ما را به نتیجه واقعی برساند.

بنابراین باید مسئله هم به لحاظ حقوقی و هم به لحاظ سیاسی بررسی شود و با توجه به نتیجه آن ها می توان اظهار نظر کرد که آیا تخلفی در این زمینه صورت گرفته است یا خیر؟ لذا بدون انجام بررسی های لازم توسط کارشناسان خصوصا کارشناسان حقوقی و به ویژه کارشناسان امور بین الملل شرکت نفت نیم توان اظهار نظر دقیقی در این خصوص داشت. اما آن چه مسلم است این است که ما نباید صادرات نفت خود را به کشورهایی انجام دهیم که ما را در وصول مطالباتمان با مشکل مواجه کنند یا بخواهند با قلدری از زیر پرداخت این وجوه شانه خالی کنند. انشاالله در این زمینه موضوعات مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

برخی گفته اند که ممکن است همان اتفاقی که درباره بدهی های نفتی نیکاراگوئه به ایران افتاد و این کشور بدهی های خود را تاکنون نیز به ایران پرداخت نکرده است، درباره هند هم بیفتد. آیا چنین چیزی ممکن است و در این صورت راهکار ایران برای آن چه خواهد بود؟

بله ممکن است این اتفاق هم بیفتد اما نمی توان از الان آن را پیش بینی کرد. آن چه برای ما مهم است این است که بتوانیم مطالبات خود را وصول کنیم و بر اساس آن رفتار کشور را تنظیم کرده و مصالح و منافع ملی خود را بر اساس آن رفتار ها تنظیم کنیم. کشور ایران منبع غنی نفت و گاز است و با توجه به بازار عرضه و تقاضایی که در جهان وجود دارد و قیمت کنونی نفت می توانیم مشتریان دیگری پیدا کنیم کما این که کشورهای زیادی متقاضی نفت ما هستند.

ما می توانیم با شرایطی که در دنیا داریم و با توجه به این که درجه سبکی نفت ایران در حد قابل قبولی است و مشتریان زیادی در دنیا دارد، کشورهای دیگری را جایگزین هند کنیم. بنابراین ما نگرانی ای از این که هند بخواهد صادرات نفت ما را با نفت کشور دیگری جایگزین کند و ما صادرات به هند را متوقف کنیم وجود ندارد.

دیپلماسی انرژی ما باید چنان فعال باشد که حتی مشتریان بهتر از هند پیدا کنیم و بتوانیم با توجه به نظام مند بودن عرضه و تقاضا در بازار جهانی این میزان نفت را به بهترین وجه صادر کنیم.

 

آقای کاتوزیان در مصاحبه ای ناآشنایی مدیران نفتی با بازار جهانی نفت را علت مشکلات پیش آمده دانسته اند؛ ‌به نظر شما به وجود آمدن این مسئله بیشتر تحت تاثیر این عامل است یا اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران؟

البته مسائل مختلفی در این خصوص تاثیرگذار است. درست نیست که ما بخواهیم موانع را به نحو دیگری پاسخگو باشیم. قطعا محدودیت های بسیار زیادی در کشور وجود دارد که محدودیت های بین المللی هم به آن اضافه شده است. این ها همه دست به دست هم می دهند و شرایطی را به وجود می آورند که باعث می شود چنین مسائلی رخ دهد.

بنابراین نمی توان شرایط را ایده آل دید و بر اساس آن شرایط ایده آل مثلا از مدیران نفتی توقع خاصی داشت. خصوصا در این شرایط که تحریم های بین المللی واقعا به کشورمان و خصوصا صنعت نفت در کشور فشار آورده است، باید بر اساس این شرایط داشته ها و استعدادهای خود را بالفعل در آوریم. اگر هم قصوری در بحث صادرات نفت به هند صورت گرفته است باید این قصور جبران شود.


نظر شما :