افغانستان در آستانه بحران

رایس با نقشه افغانستان در لندن

۱۳ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۰:۵۵ کد : ۱۴۳۸ آمریکا
پیش بینی می شود که در صورت عدم تقویت نیروهای ناتو در افغانستان،‌این کشور با بحرانی جدی رو به رو شود. در همین راستا وزیرامور خارجه آمریکا برای رایزنی در خصوص افزایش نیروهای ناتو در افغانستان هفته آینده به بریتانیا سفر خواهد کرد.
رایس با نقشه افغانستان در لندن
کاندلیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا هفته آینده به لندن سفر خواهد کرد تا بتواند برای تقویت نیروهای ناتو در افغانستان از بریتانیا، هم پیمان قدیمی خود کمک بگیرد.
 
شان مک کورماک، سخنگوی دولت آمریکا با اعلام این خبر گفت که کاندلیزا رایس روز چهارشنبه با همتای بریتانیایی خود ملاقات خواهد. انتظار می رود که طی این سفر مسائلی همچون ایران، عراق و افغانستان در دستور کاری دو وزیر امور خارجه قرار بگیرد.
 
خانم رایس ضمن دیدار با گوردن براوون، نخست وزیر بریتانیا با دیوید میلی بند، وزیر امور خارجه بریتانیا در خصوص انتخاب کاندیدای جدیدی برای فرستاده ویژه سازمان ملل در افغانستان گفت و گو خواهند کرد. پیش از این لرد آشدون کاندیدای اخذ این جایگاه بود که با مخالفت حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان رو به رو شد.
 
در هفته های اخیر،کاندلیزا رایس دیپلماسی خود در حوزه افغانستان را افزایش داده است و از هم پیمانان خود درخواست کمک کرده است. وی به طور شخصی از همتای لهستانی خود در خواست کرد تا برای افزایش نیروهای ناتو در افغانستان کمک کند. پیش از این دولت لهستان اعلام کرده بود که آمادگی افزایش نقش خود در افغانستان را دارد. کاندلیزا رایس در یک کنفرانس خبری با رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان گفت که لهستان همواره نقش فعالی در افغانستان ایفا کرده است و ما چشم انتظار ادامه فعالیت های لهستان به عنوان یکی از اعضای ناتو در این منطقه هستیم.
 
دو مرکز تحقیقاتی غیر دولتی در آمریکا هفته گذشته اعلام کردند که عدم حضور نیروهای بین المللی بیشتر در افغانستان می تواند این کشور را وارد بحران تازه ای کند و افغانستان را در جهنم تروریست ها بسوزاند.
 
در حال حاضر آمریکا، 29 هزار نیرو در افغانستان مستقر دارد و اعلام کرده است که در ماه فوریه 3 هزار و 200 نیروی دریایی جدید نیز به منطقه اعزام خواهد کرد. سخنگوی دولت آمریکا نیز گفت که این یک واقعیت است که ما از تمامی اعضای ناتو می خواهیم که هر آنچه می توانند برای تقویت نیروهای ناتو در افغانستان انجام دهند. ما در میان جنگی در افغانستان هستیم. جنگ علیه خشونت افراطی، چه القاعده و چه طالبان و یا هر گروه دیگری که که موجب بروز خشونت در افغانستان شود.
 
مخالفت آلمان با حضور نیروهای بیشتر در افغانستان
ایالات متحده در نامه ای از آلمان و دیگر کشورهای عضو ناتو خواسته است به مناطق جنوبی افغانستان که در آن درگیریهای شدیدی در جریان است، در راستای مبارزه با ترور سرباز بفرستند. وزیر دفاع آمریکا درنامه خود به همتای آلمانی اش ضمن تعریف و تمجید از قابلیت های ارتش آلمان رد شمال افغانستان، از تقسیم ناتو به کشورهایی مه در ماموریت جنگی شرکت دارند و کشورهایی مثل آلمان که در جنگ علیه طالبان و القاعده شرکت نمی کنند، گلایه کرده است.
 
مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در نامه ای به همتای آلمانی خود چنین درخواستی را مطرح کرده است. درخواست آمریکا در خصوص افزایش سربازان ناتو در افغانستان در پی هشدار کانادا در خصوص عقب نشینی 2 هزار و 500 سرباز خود از افغانستان است. کانادا اعلام کرده است که در صورتی که ناتو نتواند نیروهای خود در جنوب افغانستان را تقویت کند، دست به چنین اقدامی خواهد زد.
 
این در حالی است که وزیر دفاع آلمان ضمن رد درخواست آمریکا اعلام کرد که ارتش آلمان همچنان در شمال افغانستان به فعالیت های خود ادامه خواهد داد.
 
ماموریت کنونی ارتش آلمان در افغانستان که به تایید پارلمان آن رسیده است، تنها حضور حدود 3 هزار و 500 سرباز آن کشور در مناطق نسبتا امن شمال افغانستان را مجاز می داند و تنها در موارد استثنایی سربازان می توانند در مناطق دیگر انجام وظیفه کنند. ماموریت اصلی سربازان آلمانی کمک به بازسازی افغانستان است و سربازان آلمانی مجاز به شرکت در عملیات ضد ترور در افغانستان که بخش عمده ای از فعالیت های نظامی اعضای ناتو را در افغانستان تشکیل می دهد نیستند.
 
با مخالفت دولت آلمان با گسترش ماموریت ارتش آن کشور در افغانستان احتمال تقویت نیروهای ناتو در جنوب افغانستان وجود ندارد و بدین ترتیب کانادا نیز 2 هزار و 500 نیروی خود را از این منطقه خارج خواهد کرد. استفان هارپر، نخست وزیر کانادا در گفت و گو با گوردن براوون اظهار داشت که طبق برنامه قرار بود که نیروهای کانادایی تا پایان ماه فوریه 2009 درصورتیکه سایر اعضای ناتو نیروهای بیشتری را به قندهار اعزام کنند، بمانند.
 
اکنون آمریکا برای تقویت نیروهای ناتو در افغانستان از تمامی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی می خواهد تا به تقویت نیروهای ناتو در افغانستان کمک کنند. وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه با هرو مورین، همتای فرانسوی خوددر واشنگتن دیدار کرد تا بتواند فرانسه را برای تقویت نیروهای ناتو قانع کند اما فضای موجود در پاریس و برلین تنها موجب ناامیدی آمریکا است.
 
این در حالی است که وزیر دفاع ناتو نیز هفته آینده به ویلنیوس، پایتخت لتوآنی سفر خواهد کرد تا بلکه بتواند برای تقویت نیروهای ناتو در افغانستان 7 هزارو 500 نیروی جدید پیدا کند. در حال حاضر 42 هزار نیروی ناتو در افغانستان حضور دارند، اما با توجه به اینکه سال گذشته افزایش درگیریها در افغانستان موجب شد تا سال 2007 به خونین ترین سال در افغانستان پس از حضور نیروهای آمریکایی در این کشور تبدیل شود، افزایش نیروهای ناتو برای کنترل افغانستان در شرایط کنونی از اهمیت بالایی برخوردار است.
 

نظر شما :