سامانه موشکی خشم جمهوری خواهان را برانگیخت

به اسم ترکیه به کام ایران؟

۲۲ تیر ۱۳۹۰ | ۲۲:۵۶ کد : ۱۴۶۰۵ آمریکا
باراک اوباما رئیس جمهوری دموکرات ایالات متحده به محض به قدرت رسیدن در کشورش ترجیح داد برای بهبود رابطه با روسیه از خیر استقرار سامانه دفاع موشکی در کشورهای اروپای شرقی مانند جمهوری چک و لهستان هرچند به طور مقطعی بگذرد.
به اسم ترکیه به کام ایران؟

دیپلماسی ایرانی: رابطه تهران با ترکیه هنوز محل ارعاب امریکایی هاست. باراک اوباما رئیس جمهوری دموکرات ایالات متحده به محض به قدرت رسیدن در کشورش ترجیح داد برای بهبود رابطه با روسیه از خیر استقرار سامانه دفاع موشکی در کشورهای اروپای شرقی مانند جمهوری چک و لهستان هرچند به طور مقطعی بگذرد.این ذکاوت اوباما جواب هم داد و رابطه میان ایالات متحده و روسیه به بیشترین حد خود در روزهای پس از جنگ سرد رسید. باراک اوباما در لهستان هم سخنان جذابی را بر زبان راند و تاکید کرد که باید به جهانی عاری از تسلیحات هسته ای فکر کرد. همین سخنان و ژست های عاری از عمل در نهایت جایزه صلح نوبل را در دستان مردی قرار داد که ادعا داشت با دیگران متفاوت است.

حذف استقرار سامانه دفاع موشکی در اروپای شرقی چیزی نبود که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. بر همین اساس امریکایی ها به دنبال کشور جدیدی برای میزبانی این پروژه گشتند و قرعه به نام ترکیه افتاد. ترکیه ای که با روسیه روابط متشنجی ندارد و البته عضو ناتوست و دوست استراتژیک ایالات متحده. با این همه این ترکیه همان ترکیه ای است که با تهران روابط بسیار حسنه دارد و از سال 2003 تا کنون زمام امور سیاسی در آن را مسلمانانی با اسم و رسم عدالت و توسعه در اختیار دارند. این ترکیه همان ترکیه ای است که در مذاکرات هسته ای ایران برگ برنده را به دست گرفت وموفق شد طرح تبادل سوخت را به نام خود سند بزند. تمام این مزیت های منطقه ای در نزد امریکا نقاط ضعف کشوری است که باید میزبان سامانه موشکی باشد.

 بر همین اساس دو سناتور جمهوری خواه درنامه  ای مشترک نسبت به استقرار سامانه موشکی امریکا در ترکیه ابراز نگرانی کردند. رابطه با ایران و تنش در رابطه با اسرائیل دو گزینه ای بود که این دو سناتور از آن با عنوان ضعف های ترکیه نام بردند. مخاطب این نامه هم لئون پانه تا وزیر دفاع امریکا بود که به تازه گی بر مسند قدرت در این کشور نشسته است. این دو سناتور جمهوری خواه که طبیعتا به دلیل دموکرات بودن طبقه حاکم از کوچکترین حرکت امریکایی ها به خشم می آیند در این خصوص از هیلاری کلینتون هم تضمین امنیتی خواستند تا مبادا ترک ها از موقعیت در اختیار خود به نفع خویش استفاده کنند.

این نمایندگان امریکایی بیم این را دارند که ترکیه با تنشی که در یک سال اخیر با اسرائیل تجربه کرده است شاید در مسیر استفاده شخصی از آن در جهت منافع دوستان منطقه ای خود برآید. پیشنهاد این دو سناتور جمهوری خواه برای پایان دادن به این دغدغه در جریان کامل جزئیات قرار دادن اسرائیل بود. بر این اساس تمامی اطلاعات در خصوص نحوه عملکرد این سامانه موشکی باید در اختیار اسرائیل قرار بگیرد. البته این افراد تاکید کرده اند که در جریان قرار دادن شفاهی اسرائیل کفایت نمی کند و این رژیم باید تمام داده ها را به شکل مکتوب در اختیار داشته باشد . علاوه بر این در این نامه به هیلاری و اوباما تذکر داده شده است که دولت ترکیه نباید به گونه ای در این بازی سهیم شود که بتواند ریز اطلاعات را در اختیار تهران قرار دهد. برنامه هسته ای ایران همچنان دغدغه اصلی امریکایی ها و اروپایی هاست و هر حرکتی که امریکایی ها را در مورد نیت ایرانی ها به شک بیشتر بیندازد قابلیت این را دارد که مخالفان اوباما در عرصه سیاسی را به جان وی بیندازد. واشنگتن اکنون نگران برنامه هسته ای کره شمالی و ایران است و البته با نگرانی صرف هم به داستان سوریه نگاه می کند و معادلات جدیدی که در ثانیه در منطقه رخ می دهد.

در این نامه آمده است که تنها امریکایی ها باید در این پایگاه نظامی مستقر در خاک ترکیه حق رفت و آمد داشته باشند. این سناتورها نه تنها خواهان تامین امنیت این سیستم شده اند بلکه ذات استقرار این سامانه در ترکیه را هم زیر سوال برده اند و نوشته اند: آیا دولتمردان ما مطمئن هستند که بهترین راه برای مقابله با ایرانی که هر روز از منظرنظامی مجهز تر از پیش می شود، استقرار این سامانه در خاک ترکیه است .

در بخشی از این نامه هم به اوباما هشدار داده شده که باید برای استقرار این سامانه موشکی کنگره را در جریان کامل قرار دهد. 


نظر شما :