قاره سیاه میزبان رییس جمهور آمریکا

۲۷ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۰:۳۱ کد : ۱۵۰۸ آمریکا
جورج بوش،‌رییس جمهور آمریکا در سفر ۶ روزه خود از آفریقا از کشورهای بنین،‌لیبریا،‌غنا، تانزانیا و روندا دیدن خواهد کرد. سفر وی را می توان نوعی سفر تبلیغاتی برای پررنگ نشان دادن فعالیت های وی برای کمک به آفریقا در دوره ریاست جمهوری دانست.
قاره سیاه میزبان رییس جمهور آمریکا
جورج بوش، رییس جمهور آمریکا در راستای سفر آفریقایی خود امروز، 16 فوریه وارد بنین شد. توماس یایی بنی، رییس جمهور بنین در دیدار با همتای آمریکایی خود از کمک های میلیون دلاری آمریکا برای مبارزه با مالاریا و ایدز در این کشور تشکر کرد و خواهان کمک های بیشتر آمریکا برای تلاش بیشتر در جهات صادرات پنیه این کشور شد.
 
جورج بوش در سفر 6 روزه خود از کشورهای تانزانیا، رواندا، غنا و لیبریا دیدن خواهد کرد. رییس جمهور آمریکا انتخاب بنین به عنوان اولین توقف خود در تور آفریقا را نظارت بر استفاده بهینه و به جای کمک های آمریکایی دانست و گفت که این درس بسیار خوبی است، یکی از دلایلی که من اکنون اینجا هستم این است که رهبران سراسر دنیا باید بدانند که آمریکا می خواهد با رهبران و مردم بنین هم پیمان شود. باید بگویم که ما نمی خواهیم با مردمی که پول ها را می دزدند دوست و هم پیمان باشیم.
 
جورج بوش خطاب به رییس جمهور بنین گفت که من اینجا به عنوان یکی از دوستانتان ایستاده ام. دیدگاه شما را باور دارم و شما را برای رسیدن به خواسته هایتان در مبازره با بیماری ها همراهی می کنم. در صورتی که شما دولتی مردمی نداشتید امروز اینجا نبودم.
 
در کنفرانس خبری رییس جمهور بنین اعلام کرد که صنعت پنبه بنین توانایی رقابت با تولید کنندگان آسیایی را به دلیل قدرت زیر بنایی این صنعت در آسیا و آمریکا به دلیل یارانه های دولتی ندارد.
 
جورج بوش اعلام کرد که آمریکا درکنفرانس سازمان تجارت جهانی در دوحه برای کمک به بنین مذاکره خواهد کرد اما بهنرین راه برای کمک به صنعت پنبه در بنین این است که این کشور بتواند، به جای افزایش تولید پنبه خود، این ماده خام را به مواد مصرفی تبدیل کند.
 
آقای بونی گفت که تا زمانی که بنین از کمک های بین المللی برای تولید برق، آب و سیستم های ارتباطی و حمل و نقل استفاده می کند در توسعه محصولات با مشکل رو به رو خواهد بود. آقای بوش پیشنهاد داد که بنین باید با عضویت در مجامع بین المللی درب های سرمایه گذاری بین المللی را باز کند.
 
آمریکا 307 میلیون دلار به بنین کمک کرده است. این مبلغ که از حساب چالش های هزاره آقای بوش به این کشور ارسال شد. سفر جورج بوش به آفریقا در راستای برنامه آمریکا در مبارزه با ایدز، مالاریا و فقر است، صورت گرفته است.
 
جورج بوش روز یکشنبه به تانزانیا سفر خواهد کرد تا قراردادی با دولت تانزانیا در جهت کمک 698 میلیون دلاری آمریکا به این کشور امضا کند.جورج بوش روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که خواستار 30 میلیارد دلار برای ادامه برنامه خود در پنج سال آینده است.
 
پس از تانزانیا، جورج بوش در سفر به رواندا با پول کاگاما دیدار، رییس جمهور این کشور دیدار خواهد کرد.
 
به گفته یکی از مقامات امنیتی آمریکا، آمریکا نزدیک به 7 هزار نیروی رواندایی را آموزش داد و بیش از 17 میلیون دلار هزینه کرد تا بتواند نیروهای رواندایی را عازم سودان کند.
 
درگیریهای منطقه دارفور در سودان تا کنون جان بیش از 200 هزار نفر را در این منطقه گرفته است و موجب آوارگی بیش از 2 میلیون انسان شده است.
 
جورج بوش از رواندا عازم غنا و لیبریا خواهد شد. این درحالی است که کاندلیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا روز در راستای سفر آفریقایی خود روز دوشنبه به کنیا سفر خواهد کرد تا از توافق های انجام شده برای پایان دادن به درگیریهای سیاسی در این منطقه حمایت کند.
 
کنیا پس از انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 27 دسامبر سال گذشته شاهد درگیریهای گروه های سیاسی پیروز در انتخابات و مغلوب در انتخابات بود. حضور گروه های مختلف بین المللی برای میانجی گری در کنیا سرانجام به نتیجه رسید و دو گروه درگیر در این درگیریها به توافق رسیدند که آرای انتخابات را بازشماری کنند. کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل به عنوان اصلی ترین میانجی در این درگیریها توانست دو گروه را برای رسیدن به یک راه حل منطقی متقاعد کند.
 
تحلیلگران معتقدند که سفر جورج بوش به آفریقا در واقع نوعی تلاش برای نشان دادن موفقیت های وی است. تصویری که آمریکایی ها از آفریقا دارند تصویر منطقه ای تاریک و محکوم به شکست است این درحالی است که جورج بوش در این سفر خود با ارائه تصویری پررنگ تر می خواهد نشان دهد که قاره سیاه نیز به سمت پیشرفت گام بر می دارد.
 
سوالی که در اینجا مطرح است این است که چرا رییس جمهور آمریکا به سایر کشورهای آفریقایی از جمله کنیا و نیجریه سفر نمی کند؟ مطمئنا اگر کنیا می توانست انتخاباتی بدون درگیری را پشت سر بگذاردريال این کشور نیز در لیست سایر کشورهای آفریقایی قرار می گرفت. ناظران بین المللی معتقدند که سفر به نیجریه به دولت عمرو یار ادوآ مشروعیت می بخشد.
 
انتخابات ریاست جمهوری نیجریه که بهار سال گذشته برگذار شد با تردید ناظران بین المللی رو به است و همچنان با گذشت یک سال احزاب مخالف دولت انتخابات ریاست جمهوری را به چالش می کشند.
 

نظر شما :