کره هم در پرداخت پول نفت ایران مشکل دارد

۱۳ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۹ کد : ۱۵۱۱۹ اقتصاد و انرژی
پس از ماجرای بدهی نفتی هند که به تازگی اندکی فروکش کرده و همچنین بدهی نفتی چین به ایران که البته مورد تکذیب مقامات دو طرف قرار گرفت، اکنون موضوع به تله افتادن پول نفت ایران در کره مطرح شده است
کره هم در پرداخت پول نفت ایران مشکل دارد
دیپلماسی ایرانی: پس از ماجرای بدهی نفتی هند که به تازگی اندکی فروکش کرده و همچنین بدهی نفتی چین به ایران که البته مورد تکذیب مقامات دو طرف قرار گرفت، اکنون موضوع به تله افتادن پول نفت ایران در کره مطرح شده است. 
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران حدود 5 میلیارد دلار نفتی در کره جنوبی دارد که با توجه به تحریم های اعمالی امکان انتقال آنها به جمهوری اسلامی وجود ندارد. این خبرگزاری انگلیسی به نقل از مقامات دولت کره جنوبی که اطلاع کامل از موضوع دارند، گزارش داد: تحریم ها موجب نمی شود که پالایشگاه های غیر آمریکایی از خرید نفت ایران خودداری کنند اما در عین حال در زمینه انتقال پول نفت خریداری شده از ایران توسط بانک ها مشکلات زیادی را پدید می آورند.

این در حالی است که فروش نفت بیش از نیمی از درآمد دولت ایران را تشکیل می دهد. از سوی دیگر پالایشگاه های هندی به تازگی پرداخت بدهی دست کم 5 میلیارد دلاری خود به ایران از طریق بانکی در ترکیه را آغاز کرده اند. بنا بر گزارش رویترز، کره جنوبی یکی از خریداران بزرگ نفت ایران است که روزانه حدود 230 هزار بشکه از نفت ایران را خریداری می کند و پالایشگاه های این کشور از طریق حساب هایی در بانک های کره جنوبی پول نفت ایران را پرداخت می کنند. اما در حال حاضر 3 میلیارد و  820 میلیون دلار از پول نفت ایران توسط این پالایشگاه ها پرداخت نشده و تا پایان سال این رقم به 5 میلیارد دلار می رسد.

این در حالی است که سئول در سال گذشته به بانک مرکزی ایران اجازه داد حساب هایی با ون کره ای افتتاح کند زیرا در آن زمان سئول فعالیت بانک ملت ایران و 101 شرکت ایرانی را بر اساس تحریم های بین المللی متوقف کرده بود. مقامات کره ای این نکته را خاطرنشان می کنند که ایران می تواند از ون کره برای خرید کالاهای کره جنوبی استفاده کند. مازاد درآمد تجاری کره جنوبی به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا به400 میلیون دلار رسیده است. از سوی دیگر کره جنوبی تقریبا هیچ منبع نفتی ندارد و به این ترتیب به شدت به واردات نفت وابسته است. موضوع معامله پایاپای در حالی از سوی مقامات کره مطرح می شود که اخیرا گزارش هایی در مورد پیشنهاد مشابه چین به ایران منتشر شده بود تا از این طریق پکن بتواند پول نفت ایران را از طریق فروش محصولات خود به جمهوری اسلامی پرداخت کند.

گفتنی است که مقامات کره جنوبی به صراحت اعلام کرده اند که ایران نمی تواند به دلاهای نفتی خود که در بانک های این کشور هستند، دسترسی پیدا کند زیرا تحریم ها مانع این اقدام می شوند. به گفته منبعی در بانک کره، بانک مرکزی ایران به امید اینکه زمانی تحریم ها لغو شوند این دلارهای نفتی را در کره ذخیره کرده است.  این مقام آگاه افزود: بانک مرکزی ایران حتی در صورتی که این پول را به وجه های رایج دیگر تبدیل کند باز هم نمی تواند آن را انتقال دهد زیرا بانک های بین المللی با توجه به تحریم ها از ارائه این خدمات خودداری می کنند.

بانک مرکزی ایران در بانک صنعتی کره و همچنین ووری بانک حساب دارد که هر دو توسط دولت کنترل می شوند، مقامات این بانک ها از ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه خودداری می کنند. کره جنوبی پنجمین وارد کننده بزرگ نفت در جهان به شمار می رود که 9 درصد از منابع نفتی خود در 6 ماهه نخست سال جاری را از ایران تامین کرده است. 

نظر شما :