پیشنهاد جسورانه ایندیپندنت به واشنگتن

زمان اعمال فشار بر ایران است

۱۶ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۰ کد : ۱۵۱۵۳ آمریکا
پس از سال‌ها گمانه زنی، بدبینی و گزارش‌های تایید نشده، خزانه داری آمریکا در هفته گذشته مدعی شد ایران توافقنامه ای با القاعده داشته که به موجب آن به اعضاء و فعالان این گروه اجازه داده می‌شده در ایران فعالیت کنند.
زمان اعمال فشار بر ایران است
 دیپلماسی ایرانی: در حالی که جهان سرگرم مباحث مالی ایالات متحده است، اخباری مهمی‌که پیامد‌های جدی بر امنیت جهانی و امنیت ملی ایالات متحده دارد، مورد توجه اندکی قرار گرفته است. پس از سال‌ها گمانه زنی، بدبینی و گزارش‌های تایید نشده، خزانه داری آمریکا در هفته گذشته مدعی شد ایران توافقنامه ای با القاعده داشته که به موجب آن به اعضاء و فعالان این گروه اجازه داده می‌شده در ایران فعالیت کنند.

 خزانه داری در گزارش خود مدعی شد، در واقع ایران به انتقال پول مربوط به القاعده کمک کرده و آن را به دست رهبران این گروه در پاکستان رسانده است و به این ترتیب از تروریسم حمایت کرده است. این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی‌این گزارش را بی اساس توصیف کرده و اتهامات را رد کرده اند.

 اما لورد التون از کمیته آزادی ایران در مجلس انگلیس در گزارشی که در روزنامه ایندیپندنت به چاپ رسیده با اشاره به گزارش اخیر خزانه داری آمریکا مدعی شده که اکنون زمان فشار بر ایران است. وی که زاده لیورپول است مدعی شده که آمریکا باید این اتحاد نامیمون که به گفته وی بین ایران و القاعده وجود دارد را از بین برده یا دست کم ان را مختل کند.

التون همچنین این ادعا را مطرح کرده که کاخ سفید باید در جهت تحقق این هدف از گروهک منافقین حمایت کند. این در حالی است که آمریکا نام این گروهک را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است که به گفته التون این اقدام آمریکا روند آزادی در ایران را مختل می‌کند. از سوی دیگر التون مدعی شده که با وجود درخواست دادگاهی در آمریکا برای ارائه شواهدی که ادامه حضور این گروهک در فهرست سازمان‌های تروریستی را تایید کند، وزارت امور خارجه آمریکا با گذشت 400 روز از زمان درخواست، هنوز این شواهد را تکمیل نکرده است. این در شرایطی است که این تاخیر نه تنها برای آمریکا هزینه استراتژیک در پی دارد، موجب می‌شود که ایران و عراق نیز برای انجام اقداماتی علیه این گروهک از برچسب عضویت آنها در فهرست سازمان‌های تروریستی استفاده کنند.

 در سال 2002، دستیار سابق وزارت امور خارجه امریکا در گفت و گو با مجله نیوزویک اظهار داشت در فهرست سیاه قراردادن این گروهک از سوی کاخ سفید به عنوان راهی برای آغاز مذاکره با ایران انجام شد.

 در سال 1997، زمانی که در دولت کلینتون نام گروهک منافقین در این فهرست قرار گرفت یکی از مقامات دولتی آن را رویکردی مثبت به سوی تهران توصیف کرد. اما تهران در ان زمان آن را نشانه ای از ضعف ایالات متحده قلمداد کرد. بنا بر ادعای التون، وزارت امور خارجه آمریکا باید به جای ملاحضات سیاسی مورد تردید، بر مبنای قوانین و مستندات در مورد ایران عمل کند.

 گفتنی است که پس از به پایان رسیدن مراحل دادگاهی مختلف، این گروهک دیگر در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و انگلیس قرار ندارد. همچنین در سال 2004 مقامات امریکایی با اعضای این گروهک گفت و گو کرده و ثابت شده است که آنها علیه منافع آمریکا اقدام نکرده اند. همچنین سابقه اقدامات تحریک کننده این گروه به یک دهه قبل باز می‌گردد و آنها تحت حمایت کنوانسیون چهارم ژنو قرار دارند.

 در ادامه گزارش ایندیپندنت با اشاره به اظهارات تد پو، یکی از اعضای کنگره آمریکا که تاکید کرده بود با توجه به در دست نبودن مدارک مستند گروهک منافقین باید از فهرست سیاه خارج شود، آمده است، شماری از مقامات سابق دولت آمریکا شامل3 فرمانده ستاد مشترک، 2 مقام سیا، یکی از مقامات اف بی آی و همچنین منابع دیپلماتیک و جاسوسی و نظامی‌مخالف ادامه عضویت گروهک منافقین در فهرست سازمان‌های تروریستی هستند. به همین دلیل وزیر امور خارجه آمریکا باید اقدام درست را انجام داده و نام این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند تا به این ترتیب پیام جدی به تهران فرستاده شود. 


نظر شما :