کوزوو به سمت استقلال خیز بر می دارد

۲۸ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۰:۲۹ کد : ۱۵۱۹ آمریکا
مردم کوزوو در انتظار اعلام استقلال کوزوو هستند و از هم اکنون این استقلال را جشن گرفته اند. آمریکا و برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از استقلال کوزوو حمایت می کنند. این درحالی است که صربستان و روسیه با این برنامه به شدت مخالفند.
کوزوو به سمت استقلال خیز بر می دارد
مردم کوزوو در انتظار اعلام استقلال کوزوو هستند و از هم اکنون این استقلال را جشن گرفته اند.
 
آمریکا و برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از استقلال کوزوو حمایت می کنند. این درحالی است که صربستان و روسیه با این برنامه به شدت مخالفند. 
 
جورج بوش، رییس جمهور آمریکا روز گذشته در سخنرانی خود در تانزانیا اعلام کرد که از برنامه سازمان ملل برای سرپرستی برنامه استقلال کوزوو حمایت می کند. اما شاهدان عینی می گویند در انتظار بروز درگیریها بین آلبانیایی تبارها و صرب های این منطقه هستند. 
 
شرایط کوزوو
10 درصد از جمعیت دو میلیون نفری کوزوو را صرب ها تشکیل می دهند که اکثرا در مناطق شمالی ساکن هستند. این منطقه از سال 1999 تحت نظارت سازمان ملل بوده است و پس از اعلام استقلال کوزوو، بیش از 2 هزار نیروی جدید از اتحادیه اروپا جایگزین نیروهای سازمان ملل خواهند شد.ماموریت نیروهای اروپایی 6 ماه خواهد بود. نیروهای سازمان ناتو اعلام کرده اند که پس از استقلال نیز برای برقراری امنیت همچنان در این منطقه باقی خواهند ماند. همچنین روز گذشته اتحادیه اروپا با ارسال نیروهای پلیس امنیتی و قضایی به این منطقه موافقت کرد. 
 
مخالفان استقلال کوزوو
صربستان و روسیه از مخالفان اصلی استقلال کوزوو به شمار می روند. صربستان تهدید کرده است که در صورتیکه کوزوو اعلام استقلال کند فعالیت های اقتصادی و دیپلماتیک خود با کوزوو را محدود خواهد کرد. صربستان تصمیم اتحادیه اروپا برای اعزام نیرو به کوزوو را محکوم کرد و اعلام کرد که این تصمیم اتحادیه اروپا به رسمیت شناختن کوزوو به عنوان یک کشور مستقل است. اسلوبودان سمرجیک، وزیر رسیدگی به امور کوزوو در صربستان اعلام کرد که این گونه تصمیم های اتحادیه اروپا در رابطه با کوزوو در رابطه صربستان با اتحادیه اروپا تاثیر منفی خواهد گذاشت. 
 
صربستان که به عنوان اصلی ترین طرف این ماجرا قرار دارد، نمی خواهد بخش دیگری از خاک خود را پس از استقلال مونته نگرو و سایر مناطق یوگوسلاوی سابق از جمله اسلوونی، کرواسی، بوسنی و هرزگوین و کشورهای دیگر از دست دهد. 
 
روسیه نیز اعلام استقلال یکجانبه کوزوو را نگران کننده دانست و از جامعه جهانی خواست تا با ترک نکردن مسیر مذاکره، راه حلی منطقی بیابندو سفیر روسیه در وین اواسط ماه جاری اعلام کرد که درصورتی که جمعیت صرب نشین کوزوو منطق آلبانیایی تبارها را بپذیرند، امکان تجزیه میتروویکاس و خروج آوارگان صرب وجود دارد. 
 
ولادیمیز پوتین، رییس جمهور روسیه اعلام کرد که حمایت از استقلال کوزوو غیر قانونی است. وی همچنین ایالت باسک را با استان جدایی طلب کوزوو در صربستان مقایسه کرده بود. در پی اظهارات ولادیمیر پوتین، سفیر روسیه در مادرید برای ارایه توضیحات به وزارت امور خارجه اسپانیا اظهار شد. 
 
سخنان ولادیمیر پوتین در رسانه های اسپانیا بازتاب گسترده ای داشت. اما سفیر روسیه اعلام کرد که اظهارات آقای پوتین، جنبه دخالت در امور داخلی اسپانیا را ندارد. وی گفت که روسیه از دوستان اسپانیا است و سیستم سیاسی اسپانیا حمایت می کند. این درحالی است که در میان کشورهای اروپایی، اسپانیا از مخالفان استقلال کوزوو است و اعلام کرده است که به هیچوجه از اعلام استقلال یکجانبه کوزوو حمایت نخواهد کرد.
 
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که در صورتی که کوزوو اعلام استقلال کند و استقلال این بخش به رسمیت شناخته شود، روسیه ناچار است سیاست خود را در قبال جدایی طلبان تحت حمایت روسیه در گرجستان تغییر دهد. 
 
روسیه دلیل اصلی مخالفت خود را عکس العمل سایر جدایی طلبان در سراسر دنیا اعلام کرده است. اما تحلیلگران بین المللی معتقدند که موضوع کوزوو با سایر بخش های دنیا با توجه به جنگ های پیش از این و حکومت صرب ها متفاوت است. برخی نیز معتقدند که حمایت روسیه از صربستان یک حمایت سمبلیک است چراکه شرایط صربستان شباهت زیادی به شرایط روسیه دارد و استقلال کوزوو می تواند مقدمه ای برای جدایی چچن از روسیه باشد. 
 
اما روسیه که منطقه بالکان را حوزه نفوذ خود می داند نمی خواهد نفوذ خود در این منطقه را بیش از این از دست دهد. بخصوص که پس از افزایش قیمات نفت این کشور توانست پس از مدت ها نفس راحتی بکشد و به دنبال احیای قدرت از دست رفته اش نیروی بیشتری هزینه کند. بخصوص که برخی از کشورهای اروپای شرقی اکنون به عضویت ناتو در آمده اند و روسیه نیم خواهد در شرایط کنونی کوزوو و صربستان را نیز از دست بدهد. 
 
با اعلام استقلال کوزوو انتظار می رود که 4 کشور بزرگ اتحادیه اروپا یعنی، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا استقلال کوزوو را به رسمیت بشناسند، اما کشورهای اسپانیا، یونان، قبرس، رومانی، اسلواکی و بلغارستان که خود دارای مشکلاتی با جدایی طلبان در داخل خاک های خود هستند با این مسئله به شدت مخالفند.
 
اعلام استقلال یکجانبه کوزوو مسلما مشکلات این منطقه را حل نخواهد کرد و آغازگر بحران جدیدی است، به طوری که روسیه از آن به عنوان پایان اتحادیه اروپا نام می برد و برخی آن را آغاز جنگ سرد جدیدی می دانند.  

نظر شما :