با پرداخت یک پنجم بدهی‌های هند

صادرات نفت به این کشور ادامه می‌یابد

۱۸ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۰ کد : ۱۵۲۶۴ اقتصاد و انرژی
تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی است که پالایشگاه‌های هندی تا کنون از این طریق یک پنجم بدهی‌های خود به ایران که مبلغی در حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار تخمین زده می‌شود را پرداخت کرده‌اند.
صادرات نفت به این کشور ادامه می‌یابد
دیپلماسی ایرانی: با معرفی بانکی در ترکیه به عنوان گزینه‌ای برای انتقال پول نفت به ایران سرانجام مجادله نفتی ایران و هند بر سر بدهی‌های بالغ بر 5 میلیارد دلار دست کم برای مدتی فروکش کرد. تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی است که پالایشگاه‌های هندی تا کنون از این طریق یک پنجم بدهی‌های خود به ایران که مبلغی در حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار تخمین زده می‌شود را پرداخت کرده‌اند.

به این ترتیب مقامات ایرانی اطمینان داده‌اند که صادرات به هند در ماه آگوست ادامه خواهد داشت. این در حالی است که پیش تر برخی مقامات نفتی ایران تهدید کرده بودند که در صورتی که هند بدهی‌‌اش را نپردازد در ماه جاری بشکه‌های نفت ایران را دریافت نخواهد کرد. اما در همان زمان هم شماری از مقامات از ادامه صادرات نفت ایران به هند تحت هر شرایطی سخن گفته بودند.

به گفته آنها با توجه به رقابت و سوء استفاده‌گری عربستان سعودی در بازار نباید صادرات به هند متوقف شود. اما خبر ادامه صادرات نفت به هند در حالی منتشر می‌شود که مقامات نفتی هند بی‌پروا مذاکرات خود را با عربستان، امارات ، کویت و حتی عراق برای عقد قرار داد‌های نفتی و تضمین دریافت نفت بیشتر برای پوشش دادن توقف احتمالی صادرات ایران، ادامه می دهند.

این در حالی است که وزیر نفت هند نیز در گفت و گو با خبرنگاران این نکته را خاطرنشان کرد که تهران برای ادامه صادرات متعهد شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز جیپال ردی گفت: مذاکرات ما با ایران به خوبی پیش می‌رود و تهران برای ادامه صادرات به ما اطمینان داده است. با این وجود وی از ارائه جزئیات این مذاکرات خودداری کرد و تاکید داشت که امکان شرح علنی آن وجود ندارد.

اما شماری از تحلیلگران این نکته را یادآور می‌شوند که توافق نفتی ایران و هند بر سر بدهی‌ها زمانی حاصل شد که هیلاری کلینتون به دهلی نو سفر کرد. سفری که چند روز قبل از انجامش هدف از آن را مذاکره با هند بر سر بدهی نفتی به تهران عنوان کرده بودند. به هر ترتیب گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد پیشنهاد ترکیه برای استفاده از بانک‌های این کشور به منظور انتقال پول نفت به ایران مطرح است.

از جمله این گمانه‌زنی‌ها می توان به اعتماد آمریکا به ترکیه اشاره کرد چرا که وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا این کشور را متحد خود خوانده بود. از سوی دیگر تحلیلگران بر این باورند که عمر گزینه ترکیه برای انتقال پول نفت به ایران کوتاه خواهد بود و البته همین عمر کوتاه نیز به حمایت ایالات متحده بستگی دارد که رهبری تحریم‌ها علیه ایران را بر عهده دارد.

 

نظر شما :