سفیر ایران در دهلی نو

قرار بود صادرات نفتی از ماه مارس متوقف شود

۱۹ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۱ کد : ۱۵۳۰۹ اقتصاد و انرژی
روابط دوجانبه ما تنها بر اساس موضوعات منطقه‌ای نیست. انرژی ابزاری قوی برای توسعه است و هر دو کشور باید با هم همکاری کنند، چرا که این راهی یک طرفه نیست. این بخشی از اظهارات سید مهدی نبی‌زاده، سفیر ایران در دهلی نو است که در روزنامه Hindu Business به چاپ رسیده است.
قرار بود صادرات نفتی از ماه مارس متوقف شود
دیپلماسی ایرانی: روابط دوجانبه ما تنها بر اساس موضوعات منطقه‌ای نیست. انرژی ابزاری قوی برای توسعه است و هر دو کشور باید با هم همکاری کنند، چرا که این راهی یک طرفه نیست. این بخشی از اظهارات سید مهدی نبی‌زاده، سفیر ایران در دهلی نو است که در روزنامه Hindu Business به چاپ رسیده است. اظهارات وی در حالی مطرح می‌شود که دهلی نو و تهران اخیرا راهی هرچند موقتی برای پرداخت بدهی‌های نفتی هند به جمهوری اسلامی یافته اند.

روابط تجاری ایران و هند همواره تحت نفوذ غرب قرار داشته است. این روند واردات نفت از ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده است. برای مثال واردات نفت از ایران در سال مالی گذشته به حدود 19 میلیون تن سقوط کرد و این در حالی بود که سال قبل از آن هند از ایران 21 میلیون تن نفت وارد کرده بود. نبی‌زاده در یادداشتی برای این روزنامه هندی تاکید کرده است که نفت و گاز ابزار مهمی است و هند باید قبل از اینکه خیلی دیر شود، تصمیم قاطع خود را بگیرد.

 

روابط دوجانبه ما

 

روابط دوجانبه ما تنها برمبنای موضوعات منطقه‌ای نیست. در این بین عوامل بین المللی نیز وجود دارند و این در حالی است که به طور حتم دو کشور در برخی موضوعات بین المللی دچار تردید هستند. در بحث روابط اقتصادی ، شاهد رشد خوبی هستیم به طریقی که در 4 سال گذشته ارزش این روابط از 9 میلیارد دلار به حدود 15 میلیارد دلار رسیده است.

 

اشتباه کجاست

 

سیستم بانکداری و مالی نقش بزرگی در روابط اقتصادی بین دو کشور ایفا می‌کند. ما از طریق روابط سیاسی و فرهنگی خود کوشیده ایم که سطح روابط اقتصادی را ارتقاء دهیم. متاسفانه در یک سال گذشته شاهد مشکلاتی در بخش بانکداری در هند بوده‌ایم. گفته می‌شود که این مشکل به دلیل تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است اما در قطعنامه ‌های مشابه، نفت از تحریم‌ها مستثنی شده است. ما بر این باوریم که می‌توانیم با هند در این زمینه همکاری کنیم.

 

روی ماشه

 

برخی کشور‌های اروپایی با توجه به نفوذ آمریکا بر سیستم بانکداری خود مشکلاتی را ایجاد کرده اند و این مشکلات به بانک‌های آسیایی نیز تسری یافته است. تا سال گذشته ما از طریق ACU مکانیسم پرداختی خوبی با هند داشتیم اما متاسفانه ACU نقل و انتقال های مالی را متوقف کرد. این نه تنها روابط ایران و هند را تحت تاثیر قرار داد، بلکه روابط با همه کشور‌های عضو این اتحادیه متاثر شد. ما تا کنون به سختی برای یافتن راهی برای انتقال پول و پرداخت بدهی‌های نفتی هند تلاش کرده‌ایم. 4 ماه قبل آخرین پرداخت از سوی بانکی در آلمان انجام شد اما با توجه به فشار غرب این بانک ادامه خدمات را متوقف کرد و اکنون ما از طریق کشور‌های دیگری آن را انجام می‌دهیم.

 

روی مکانیسم

 

یک ماه پیش، ملاقاتی بن مقامات ریزرو بانک هند و بانک مرکزی ایران انجام شد. بنا شد تا نمایندگان دو طرف برای طراحی مکانیسم پرداخت به کشور‌هایی مانند ترکیه سفر کنند. این در حالی است که هم اکنون بخشی از این پول توسط ترکیه به ایران منتقل شده است و بانک مرکزی ایران نیز این مسیر پرداخت را پذیرفته است. امیدواریم که این مسیر کارآمد باشد و این د رحالی است که مذاکرات با دیگر کشور‌ها نیز ادامه دارد. به این ترتیب ما مشکلی برای صادرات نفتی به هند نخواهیم داشت چرا که به این ترتیب بدهی 5 میلیارد دلاری هند به ایران پرداخت خواهد شد.

گفتنی است ما و وزارت امور خارجه هند بیشترین تلاش خود را برای اطمینان از ادامه صادرات نفت ایران انجام دادیم. اما در صورتی که بدهی ها پرداخت نشود این بسیار دشوار خواهد بود. در واقع بنا بر این بود در صورتی که بدهی هند پرداخت نشود، صادرات نفت ایران به هند از ماه مارس متوقف شود. اما پس از مذاکرات و بررسی‌های رسمی، صادرات ادامه یافت. در آخرین نشست که ماه گذشته انجام شد ، بنا بر این گذاشته شد که صادرات تا ماه جولای ادامه پیدا کند. اما با توجه به مطرح شدن گزینه ترکیه اکنون این ضرب‌الاجل حذف شده است.

 

انتقال ارز

 

یورو، به عنوان ارز برای انتقال پول از ترکیه توسط سیستم بانکداری دو کشور پذیرفته شده است. اما زمانی نام دیگر کشور‌هایی که مذاکرات برای انتقال پول نفت از طریق آنها ادامه دارد، اعلام خواهد شد که تصمیم قطعی در مورد آنها اتخاذ شده باشد. ما با کشور ها یی مانند ژاپن، چین و کره در حال مذاکره هستیم.

 

نظر شما :