ماموریت جدید بسیج در سازمان انرژی اتمی

۱۲ مهر ۱۳۹۰ | ۲۱:۳۴ کد : ۱۶۷۲۹ آمریکا
فرمانده بسیج سازمان انرژی اتمی ایران، ضمن اعلام خبر واگذاری مسئولیت های جدید به پایگاه های مقاومت بسیج مراکز انرژی اتمی گفت: انرژی هسته ای مفیدترین انرژی دنیا و نیروگاه اتمی بوشهر امن ترین نیروگاه دنیاست.
ماموریت جدید بسیج در سازمان انرژی اتمی
 دیپلماسی ایرانی: یکی از برنامه هایی که سازمان انرژی اتمی چند سالی است در دستور کار دارد، فعالیت های فرهنگی برای معرفی و تبلیغ ابعاد گوناگون این انرژی در سطح جامعه و تاکید بر اهمیت و فایده مندی آن نزد افکار عمومی است. این فعالیت ها از آن رو انجام می شود که انرژی هسته ای در ایران بیش از آنکه به عنوان یک انرژی و نیروی جایگزین ذخایر زیرزمینی شناخته شود، به مثابه یک دستاورد سیاسی یاد می شود.

از حدود سال 2002 که برنامه های هسته ای ایران زیر ذره بین کشورهای غربی و نهادهای بین المللی قرار گرفت، در داخل کشور نیز فضای تبلیغاتی درباره این منبع انرژی بیشتر حال و هوای سیاسی داشته و تحت تاثیر جنجال های رسانه ای غرب به دنبال آن بوده است تا آن را به عنوان یکی از حقوق مسلم مردم ایران مطرح کند. طرح شعار "انرژی هسته ای حق مسلم ماست"، برپایی جشن های هسته ای از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد و نیز تعیین یک روز به عنوان روز ملی انرژی هسته ای، از جمله بزرگ ترین فعالیت ها و اقدام های فرهنگی انجام شده در این باره بوده است.

اما این دست اقدام ها بیش از آنکه ایرانیان را متوجه کارآمدی های پزشکی و زیست محیطی انرژی اتمی کند، آنها را در جریان کشمکش های سیاسی ایران و غرب قرار داده و با تزریق نوعی حساسیت و غرور ملی در آنها سبب شده است تا دستیابی به این انرژی را به مثابه امری حیثیتی و ملی تلقی کنند و اهمیت چندانی به جنبه های اقتصادی و انرژی زایی آن ندهند. در همین حال و هوا، احداث نیروگاه اتمی بوشهر هم به یکی از نمادهای تلاش برای دستیابی به حق هسته ای قلمداد شده که البته موجب بدنامی روسیه در ایران نیز شده است.

با این حال طی چند سال گذشته درباره انرژی هسته ای کتاب ها و برنامه های تلویزیونی خاصی طراحی و تولید شده است. کتاب هایی برای کودکان و نوجوانان، تشریح این انرژی در کتاب های درسی مدارس و ساخت برنامه های مستند و حتی داستانی تلویزیونی درباره کارکردهای انرژی هسته ای از این جمله بوده است. با این وصف حجم مباحثات و مجادلات سیاسی خارجی، شدت گرفتن تحریم ها به دلیل وسعت یافتن فعالیت های اتمی ایران و همچنین ترور دانشمندان و فعالان هسته ای کشورمان، وقایعی بوده اند که سمت و سوی امنیتی و سیاسی این پدیده علمی را بر جنبه های ترویجی و فرهنگی آن غالب کرده است. اگر امروز از هر کودک یا نوجوان ایرانی در خیابان راجع به انرژی هسته ای سوال شود، یا بی درنگ به یاد احمدی نژاد و شعار "حق مسلم" می افتد و یا خبرهای جنگ و تهدید و بمب و موشک در ذهنش تداعی می شود.

اکنون ظاهرا قرار است ابعاد علمی و اقتصادی این دستاورد بزرگ برعهده نیروی بسیج گذاشته شود. محمدسعید محلوجی فرمانده بسیج سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه سومین اجلاس سالانه فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج مراکز سازمان انرژی اتمی در شهرستان بناب گفته است: به دنبال ایجاد تحول ساختار تشکیلاتی سازمان انرژی اتمی ایران و تشکیل چارت جدید سازمانی، از این پس نقش بسیج در فعالیت های این مجموعه بیشتر و پررنگ تر خواهد شد.

وی از توسعه، تجهیز و تقویت مراکز بسیج در مجموعه سازمان انرژی اتمی ایران خبر داده و افزوده است: ماموریت جدید بسیج این مرکز حتی شامل سایت ها و مراکز حساسی چون نطنز و فردو هم می شود.

محلوجی با بیان اینکه کمیته پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در ساختار جدید سازمان انرژی اتمی ایران ایجاد می شود، یکی دیگر از ماموریت های جدید بسیج این سازمان را عضویت رسمی در این کمیته و همکاری با معاونان سازمان در قالب فعالیت های کمیته دانسته است.

او گفته که راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان بزرگترین نیروگاه برق هسته ای خاورمیانه که پس از سال ها انتظار و تلاش راه اندازی شده، تحت تاثیر تبلیغات غلط و ناامیدکننده دشمنان قرار داشته و اکنون بسیج می بایست در معرفی و تبیین این دستاورد پرافتخار بکوشد. او همچنین تاکید کرده است: انرژی هسته ای یکی از امن ترین و مفیدترین انرژی های دنیا و نیروگاه اتمی بوشهر هم ایمن ترین و مطمئن ترین نیروگاه دنیاست.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گزارش داده است که هدف از برگزاری این اجلاس در بناب، تبادل نظر، هماهنگی و برنامه ریزی برای فعالیت های آینده بسیج در مراکز مختلف سازمان انرژی اتمی ایران جهت تحقق ماموریت های محوله جدید اعلام شده است.


( ۲ )

نظر شما :