اوباما هر کار کند یهودی‌ها با او نیستند

۱۳ مهر ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۵ کد : ۱۶۷۵۰ آمریکا
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در جریان سفرش به نیویورک اصرار داشت که رئیس جمهوری امریکا را با پیشوند نام پدرش خطاب کند. او چند بار گفت: باراک "حسین" اوباما تا بدین ترتیب با پررنگ ساختن ریشه اسلامی‌اش امتیاز ویژه‌ای به او نزد مسلمانان و اعراب بدهد.
اوباما هر کار کند یهودی‌ها با او نیستند
دیپلماسی ایرانی: رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در جریان سفرش به نیویورک اصرار داشت که رئیس جمهوری امریکا را با پیشوند نام پدرش خطاب کند. او چند بار گفت: باراک "حسین" اوباما تا بدین ترتیب با پررنگ ساختن ریشه اسلامی‌اش امتیاز ویژه‌ای به او نزد مسلمانان و اعراب بدهد.

اگر مواضع و سیاست‌های او را در سخنرانی‌اش با یکدیگر مقایسه کنیم، این طور به نظر می‌رسید که او گریه خندان است. آقای اردوغان راستی چه ربطی میان هویت‌ و سیاست وجود دارد؟ اگر چنین رابطه‌ای باشد پس آزادیم بگوییم: باراک "بنیامین" اوباما، به ویژه در موقعیت کنونی که با توجه به مواضعی که رئیس جمهوری امریکا اتخاذ کرده تلاش می‌کند خواسته عباس را برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی به شکست بکشاند. پس از فروپاشی کامل وعده‌های زهرآگین سابق او به اعراب، به دلیل شعارهای پرطمطراق او باید به وی نام "حریر حسین" داد تا بازگوکننده هویت مطرب‌گونه وی قبل از ورودش با کاخ سفید باشد که شعار "تغییر" سر داده بود.

باراک "بنیامین" اوباما یا خاخام کاخ سفید اکنون به آب و آتش می‌زند که رای یهودی‌ها را در انتخابات پیش روی امریکا به دست آورد، واقعیتی که باعث شد نتانیاهو به خود جرات دهد که به شورای امنیت و جامعه بین‌المللی نه از طریق تلاش برای شکست خواسته عباس بلکه از طریق اعلام ساخت 1100 واحد مسکونی جدید در بیت المقدس شوکه وارد کند.

اوباما تهدید به استفاده از حق وتو کرد اما دیپلماسی فعال وی در پشت پرده تلاش می‌کند که این درخواست رای 9 عضو شورای امنیت را برای پذیرش عضویت فلسطین نیاورد تا واشنگتن نیز مجبور نشود از حق وتوی خود استفاده کند تا لکه ننگی در تاریخ سیاسی‌اش رقم بخورد.

به هر حال شاهدیم که رئیس حکومتی تلاش می‌کند که برای به رسمیت شناختن ملتش به اشغال تاریخی سرزمین‌اش پایان دهد، تلاشی که حیرت جهانیان را به اندازه‌ای برانگیخت که در جریان سخنرانی‌اش 7 مرتبه برایش دست زدند، در حالی که شاهدیم رئیس قوی‌ترین کشور که شعارهای آزادی‌خواهی و دموکراسی‌طلبی و حقوق بشرش لباس ننگ بر تن کرده و برای پیروزی اشغال تلاش می‌کند تا نفرت از مردم خاورمیانه را از آن در منطقه پراضطرابی که امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، پا بر جا بگذارد.

در ژوئن گذشته گزارشی از وزارت امور خارجه امریکا به بیرون درز کرد که نشان می‌داد کاخ سفید میلیون‌ها دلار در اسرائیل سرمایه‌گذاری می‌کند تا وجهه اوباما در این رژیم بهبود یابد، به خصوص پس از آن که گفت با تشکیل کشور مستقل فلسطینی بر سرزمین‌های 1967 موافق است و زلزله‌ای بر اندام صهیونیست‌ها انداخت. همین حرکت کافی است که اوباما مانند یک اردک یک پای خطاکار در برابر نتانیاهو بایستد. همچنین قابل فهم است دلایل طوفان عمیق نفرتی که در دو جهان عربی و اسلامی نسبت به سیاست‌های امریکا که معمولا خاخام‌های یهودی در تلاویو آن را ترسیم می‌کنند، چیست!

روزنامه "ورلد تریبیون" می‌نویسد که سفیر امریکا در اسرائیل میلیون‌ها دلار هزینه می‌کند تا وجهه اوباما در این رژیم بهبود یابد. این بدان معنا است که او فقط به این فکر می‌کند که مبادا ذهنیت عقلای صهیونیست که بر عموم یهودی‌ها اثر می‌گذارند نسبت به او تغییر نکند. اما باطن امور در نهایت شبیه ظاهرش نخواهد بود، به رغم نظرسنجی که روزنامه جرازلیم پست، روز چهارشنبه گذشته منتشر کرد و بیان داشت که 56 درصد اسرائیلی‌ها اوباما را تایید می‌کنند و پس از سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل معتقدند که سیاست‌های او بیش از همه متمایل به اسرائیل است، ولی او قطعا رای یهودی‌ها را در انتخابات پیش رو به دست نخواهد آورد چرا که این گونه مطلوب است که رئیس جمهوری جدید بیشتر از این گوش به فرمان تلاویو باشد!

منبع: النهار

 

نظر شما :