مرد ساکت آمریکایی‌ها در سوریه چه می‌کند؟

۱۸ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۶ کد : ۱۶۹۰۳ آمریکا
فورد مثالی از دیپلماسی خود جوشی است که ایالات متحده زمانی که نیروهای خود را از عراق و افغانستان خارج می‌کند به آن نیاز دارد. او به جای تلاش برای قرار دادن مخالفان زیر پرچم آمریکا، از طریق ارتباط گیری و مشاوره معترضان به آرامی ‌طوری قدرت آمریکا را برنامه ریزی می‌کند که منجر به سوءتفاهم نشود.
مرد ساکت آمریکایی‌ها در سوریه چه می‌کند؟
دیپلماسی ایرانی: اگر با خود فکر کرده اید که یک دیپلمات در روزهای بحران امنیتی و ارتباطات فوری در یک کشور بحران زده چه کاری می‌تواند انجام دهد، رابرت فورد، سفیر ایالات متحده در سوریه را در نظر بگیرید. او جان خود را به خطر انداخت و با اپوزیسیون سوریه در سراسر کشور ملاقات داشت و در این روند باعث خشم رژیم بشار اسد شده است.

فورد مثالی از دیپلماسی خود جوشی است که ایالات متحده زمانی که نیروهای خود را از عراق و افغانستان خارج می‌کند به آن نیاز دارد. او به جای تلاش برای قرار دادن مخالفان زیر پرچم آمریکا، از طریق ارتباط گیری و مشاوره معترضان به آرامی ‌طوری قدرت آمریکا را برنامه ریزی می‌کند که منجر به سوءتفاهم نشود.

من هفته گذشته با فورد از طریق تلفن صحبت کردم. متاسفانه در حال حاضر این تنها راهیست که اکثر روزنامه نگاران می‌توانند با او صحبت کنند. او توصیه‌های اساسی صلح جویی و مقاومت در برابر هرگونه لغزش به سوی خشونت‌های فرقه ای  را در ملاقات با رهبران اوپوزیسیون بر شمرد.

فورد پیام خود را اینطور خلاصه می‌کند "این بسیار مهم است که خشن نباشید. اگر خلاف این عمل کنید، شما بازیچه دست دولت خواهید بود." و در عین حال متذکر می‌شود که: کشتار فرقه ای در سوریه رو به افزایش است. این چرخه وحشتناک حمله و مقابل به مثل، یاد آور ضرب و شتم سنی و شیعه است که در سال 2006 عراق درگیر آن بود. دشمنی دیرینه در این جا میان اکثریت سنی سوریه و اقلیت علوی از زمان قدرت گرفتن پدر اسد در سال 1970 وجود دارد.

گزارش‌ها از دو طرف تکان دهنده است، نیروهای امنیتی سوریه مخالفان را جمع آوری کرده و برخی از آنان را شکنجه می‌دهد. نیروهای اپوزیسیون نیز به کشتار تلافی جویانه مشغول‌اند. منابع دولت‌های غربی و سوریه هر دو ادعا کرده‌اند که سربازان اسیر، گاهی سرشان از بدنشان جدا می‌شود و حتی بدنشان قطعه قطعه می‌شود. چند تن از اسیران علوی نیز چشمانشان از حدقه بیرون آورده شده است. اکثریت خاموش سوریه، متشکل از رهبران تجاری سنی، مسیحی و برخی از علویان، ترسان از خشونت فزاینده مردد مانده اند.

تظاهر کنندگان شعار "صلح آمیز، صلح آمیز" سر دادند. اما مقامات ایالات متحده و سوریه هر دو در تایید گزارش‌های اخیر نیویورک تایمز اعلام کردند که حمص- شهری در مرکز سوریه و سرچشمه اعتراضات- با ایست بازرسی و مرزبندی مناطق درگیری، رو به جنگ داخلی می‌رود.

شبه نظامیان سوریه مدعی شدند که در حال ایجاد یک شاخه نظامی، مانند انقلاب لیبی و حتی برخی خواستار اعلام منطقه پرواز ممنوع ناتو هستند. گمانه زنی‌های غربی نیز وجود دارد که ارتش ترکیه می‌تواند پناهگاهی مانند بنغازی در امتداد مرز شمالی ایجاد کند. اما در حال حاضر بحث مبارزه مسلحانه تصوری بیش نیست. اسد اگر بخواهد، هنوز هم می‌تواند هر منطقه ای که بخواهد را اشغال کند.

ماموریت فورد، تشویق مخالفان به سازماندهی سیاسی است. دوتا از قوی ترین گروه معترضان خیابانی- که به عنوان "کمیته هماهنگی محلی" شناخته شده اند- به رهبری "رزن زیتونه" وکیل فعال حقوق بشر، و سازمان‌های عمومی ‌انقلاب سوریه، به رهبری سهیر الأتاسی، دختر یک خانواده برجسته سیاسی می‌باشند. نقش قابل توجه این زنان، کمک به کاهش نگرانی‌های غرب در رابطه با وابسته بودن این جنبش به اخوان المسلمین است.

آنچه اپوزیسیون سوریه نیاز دارد فضای سیاسی است که در آن به بلوغ و توسعه یک مقاومت یکپارچه و صلح آمیز در مقابل اسد برسد.

 فورد، برای ملاقات با معترضین خطرات شخصی قابل توجهی را به جان خود خریده است. هنگامی‌ که در ماه جولای از دولت سرپیچی کرد و به شهر آماده نبرد حما سفر کرد، خودروی او زیر باران گل معترضان قدرشناس قرار گرفت. اما ماه گذشته، هنگامی‌ که برای ملاقات رهبر اپوزیسیون به دمشق سفر کرد، توسط طرفداران دولت، با پرتاب تخم مرغ و گوجه فرنگی مواجه شد. سفارت ایالات متحده نیز توسط در ماه ژوئیه مورد حمله قرار گرفت.

فورد هرکجا که می‌رود سوالات عملی می‌پرسد، با فشار بر فعالان درباره مشوق‌ها برای تجارت سوریه یا در مورد اصلاح بودجه دولت. او با معترضان آماده نبرد علیه اقدام نظامی- که منجر به جنگ داخلی می‌شود- مشاوره می‌کند. او معتقد است تنها زمان در برابر اسد نتیجه می‌دهد اگر معترضان از در دام افتادن درگیری‌های فرقه ای اجتناب کنند.

این راهی‌ست پرمخاطره که فورد در آن قدم نهاده است. ما در سوریه دیپلماتی آمریکایی را می‌بینیم که به جای ارتش آمریکا برای تغییر پیشگام شده است.

 

نظر شما :