پيام هاى اجلاس ناتو در بخارست چه بود؟

۱۸ فروردین ۱۳۸۷ | ۲۰:۲۹ کد : ۱۷۰۷ آمریکا
اجلاس سه روزه ناتو در بخارست روز جمعه در حالی به پایان رسید که بسیاری از کارشناسان این اجلاس را فصل جدیدی در روابط اعضای ناتو با روسیه برشمرده اند. در حالی که برخی معتقدند که اصلی ترین پیروز این اجلاس روسیه بود، برخی دیگر آمریکا را موفق ترین عضو ناتو در بخارست دانسته اند.
پيام هاى اجلاس ناتو در بخارست چه بود؟
 اجلاس بخارست با26 عضو ناتو مباحث مختلفی از جمله سپر دفاع موشکی، پذیرش اعضای جدید، ادامه حضور نظامی ناتو در افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در مورد افغانستان خبر اعزام گردانی متشکل از حدود 800 سرباز فرانسوی در آینده ای نزدیک به این کشور موجب خرسندی آمریکایی ها که در پی کاهش مسئولیت های خود در افغانستان است، شد. این وضعیت باعث خواهد شد که کانادا نیز به تعهد خود مبنی بر تمدید ماموریت نیروهای خود در مناطق ناآرام جنوبی افغانستان تا سال 2011 جامه عمل بپوشاند.

دستور کامل جلسه سران ناتو در بخارست ؛ کليک کنيد

پارلمان کانادا در ماه گذشته به تمدید ماموریت نظامیان این کشور در مناطق ناآرام جنوبی افغانستان تا سال 2011 رای موافق داد مشروطبر این که هم پیمانان کانادا به اعزام نیروهای بیشتر متعهد شوند در غیر این صورتکانادا نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند.

این وضعیت موجب شد تا رهبران ناتو روز پنجشنبه پس از موافقت فرانسه با اعزام نیرو به افغانستان مذاکراتخود را در این خصوص آغاز کردند. بر همین اساس حامد کرزای، رییس جمهورافغانستان و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل به دیگر سران ناتو و مقامات و نمایندگانعالی رتبه‌ی کشور های عضو ایساف پیوسته و مذاکراتی را در سطوح عالی با آنان برگزارکردند.

به عقیده تحلیلگران، آمریکا در تلاش است تا حضور خود در افغانستان را کاهش داده و بدین ترتیب در سایر مناطق امکان مانور بیشتری پیدا کند. واشنگتن اگرچه توانست در تهاجم به افغانستان برخی از کشورهای هم پیمان را با خود همراه کند، اما جنگ عراق موجب شد تا کاهش تمرکز نیروها در افغانستان برای آمریکایی ها به صورت یک ضروت جدی قلمداد و در نهایت استراتژی استفاده از نیروهای ناتو به عنوان ابزاری در دست واشنگتن مطرح شود.

اعضای ناتو همچنین در بیانیه ای پیرامون سپر دفاع موشکی آمریکا، از این طرح حمایت کردند. تصمیم سران کشورهای عضو ناتو به منزله پذیرش طرح استقرار برخی از تجهیزات سپر دفاعی در دو کشور لهستان وجمهوری چک است. این تجهیزات عمدتا شامل سیستم‌های رادار هشداردهنده خواهد بود.

روسیه با چنین اقدامی به شدت مخالفت کرده و آن را مغایر منافع امنیتی خود وعاملی در برهم زدن توازن قوا در اروپا دانسته بود، اما مقامات آمریکایی نگرانیروسیه را بی‌مورد دانسته اند.

بیانیه نهایی اجلاس بخارست از روسیه خواست که تصمیم اجلاس در این زمینه رابپذیرد و در حفاظت از امنیت اروپا با ناتو همکاری کند. پیش از این اعلام شده بود که انجام توافق درباره سپر دفاع موشکی توسط اعضای ناتو در این اجلاس بسیار بعید است. اما این توافق در حالی صورت گرفت که به برخی از خواست های روسیه نیز توجهی ویژه شد. یکی از این خواست ها عدم پذیرش پیوستن کشورهای گرجستان و اوکراین به ناتو بود.

در مورد موضوع پیوستن کشورهای جدید به پیمان ناتو، اعضا در ابتدا با پیوستن کشورهای آلبانی و کرواسی به این پیمان موافقت کردند و سپس بحث بر سر پیوستن گرجستان و اوکراین آغاز شد. پوتین روز پنجشنبه هنگام ورود به بخارست اعلام کرد مساله‌عضویت برای وی به منزله‌ یک خط قرمز مطرح است. این در حالی بود که جورج بوش نیز در کیف، پایتخت اوکراین گفته بود که این کشور می تواند به عنوان عضوی فعال در قالب ناتو باشد.

بدین ترتیب صف آرایی مخالفان و موافقان پیوستن گرجستان و اوکراین به ناتو در بخارست آغاز شد و در نهایت با رایزنی های آلمان و فرانسه که تلاش دارند مناسبات خود با روسیه را به عنوان شریک اقتصادی خود حفظ کنند، این مهم به زمانی دیگر موکول شد. در حال حاضر با توجه به بروز برخی نشانه ها از تلاش روسیه برای نزدیکی به اروپا که به افزایش امنیت در این قاره منجر خواهد شد، کشورهای کلیدی نظیر فرانسه و آلمان ترجیح دادند که از فرصت اجلاس ناتو برای نشان دادن چراغ سبز به روسیه بهره گرفته و از این طریق به یکجانبه گرایی آمریکا نیز چراغ قرمز نشان دهند.

جیمز آپاتورای، سخنگوی ناتو در باره پیوست دو کشور گرجستان و اوکراین به ناتو گفت که درمقطع کنونی انتظار نمی‌رود که این دو کشور در بخارست مشمول برنامه‌اقدام برای عضویت در ناتو شوند. میگوئل آنخل موراتینوس، وزیر امور خارجه‌ اسپانیانیزاظهار داشت که کشورش به همراه نروژ و چند کشور معدود دیگر در تلاش هستند تا در این بارهبه اجماع نظر دست یابند، اما پرسش‌ها و ابهامات پیرامون زمان و چگونگی پذیرش این دوکشور در ناتو هم‌چنان باقی است.

اما به هر حال به واسطه مخالفت واشنگتن با این اقدام سایر اعضای ناتو، نخستین روز از آغاز بهکار اجلاس ناتو با درگیری لفظی مشهود جورج بوش رییس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بر سر سرنوشت اوکراین و گرجستان در مسیر پیوستن به ناتو همراه بود و موجب شد تا مخالفت ها در میان اعضای این پیمان بیش از پیش جلوه گر شود.

همچنین، دولت یونان، از کشورهای عضو ناتو، گفته بود که به دلیل ایراد نسبت به نامجمهوری مقدونیه با قبول این کشور به عضویت ناتو موافقت نخواهد کرد.

مقدونیه تا اعلام استقلال در سال ‪ ۱۹۹۱از جمله جمهوری‌های تشکیل‌دهنده جمهوریفدرال یوگسلاوی بود و پس از کسب استقلال نام جمهوری مقدونیه را برای خود برگزید.با این همه، یونان به دلیل تشابه اسمی این جمهوری با استان مقدونیه در شمال یوناناز پذیرش عنوان کشور جدید خودداری ورزیده و مانع از کاربرد رسمی آن در مجامعبین‌المللی شده است.

اختلاف یونان و مقدونیه بر سر نام این جمهوری جدید هنوز حل و فصل نشده و به همیندلیل، در مجامع بین‌المللی از این کشور با عنوان جمهوری مقدونیه یوگسلاوی سابق نامبرده می‌شود.

اجلاس اخیر ناتو در بخارست نتایج جالبی را به همراه داشت. یکی از این نتایج افزایش توان چانه زنی روسیه در ناتو است. با وجودی که این کشور عضو ناتو نیست، اما توانست در انتقال نگرانی های خود به اعضای برجسته این پیمان توفیق حاصل کرده و در نهایت مانع از پیوستن گرجستان و اوکراین به ناتو شود.

 به گفته برخی از تحلیل گران، برای فرانسه و آلمان روسیه دیگر به عنوان یک تهدید نظامی محسوب نمی شود. این کشور در واقع شریکی سخت مزاج است که باید آن را با درایت کنترل کرد.

اگرچه در ابتدا این طور تصور می شد که ناکامی گرجستان و اوکراین برای پیوستن به ناتو در اجلاس بخارست را باید یک پیروزی برای روسیه محسوب کرد، اما این گفته باب هوپ شفر، دبیر کل ناتو که اعضا موافقت کردند که این دو کشور در آینده وارد این پیمان شوند، حکایت از این داشت که اعضا بر اهمیت حفظ موازنه قدرت میان دو قطب آمریکا و روسیه تا حدی زیادی واقف شده اند.

شاید توجه به همین واقعیت بود که موجب شد تا اعضای ناتو در عین حال به طرح سپر دفاع موشکی آمریکا رای مثبت دهند.

نظر شما :