برای افزایش فشارها بر ایران، کلینتون به عمان رفت

۲۷ مهر ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۱ کد : ۱۷۱۶۳ آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا امروز چهارشنبه 19 اکتبر وارد مسقط ‌شده است تا در راستای پروسه ایران هراسی که به تازگی با ارائه اتهام دست داشتن ایران در ترور سفیر عربستان در واشنگتن وارد فاز تازه‌ای شده است، فشارها را بر ایران افزایش دهد.
برای افزایش فشارها بر ایران، کلینتون به عمان رفت
دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا امروز چهارشنبه 19 اکتبر وارد مسقط ‌شده است تا در راستای پروسه ایران هراسی که به تازگی با ارائه اتهام دست داشتن ایران در ترور سفیر عربستان در واشنگتن وارد فاز تازه‌ای شده است، فشارها را بر ایران افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، هیلاری کلینتون در این سفر با سلطان قابوس، پادشاه عمان مذاکره می‌کند و درباره اصلاحاتی که وی سکان رهبری آن را بر عهده گرفته است به بحث و تبادل نظر می‌نشیند. اما در راس مذاکرات خود موضوع ایران و بحث افزایش فشارها به آن را در راس مذاکرات قرار داده است.

عمان از متحدان استراتژیک ایران در خلیج فارس محسوب می‌شود و دو طرف پیمان‌نامه استراتژیک همکاری امضا کرده‌اند. همچنین این کشور را می‌توان نزدیک‌ترین کشور از لحاظ نزدیکی‌های سیاسی در میان کشورهای حال حاضر شورای همکاری خلیج فارس به ایران به حساب آورد. اهمیت همکاری ایران و عمان تا به آن جا است که مسقط در آزادسازی سه کوهنورد امریکایی از ایران که اخیرا آزاد شدند، نقش میانجی را ایفا کرد. به گونه‌ای که ودیعه 400 هزار دلاری این سه کوهنورد را عمان برای امریکا تامین کرد. کلینتون در جریان سفرش به عمان از پادشاه این کشور بابت آزادی این سه کوهنورد تشکر می‌کند.

این پایگاه خبری درباره سفر کلینتون به عمان همچنین به نقل از دیپلمات‌های امریکایی همراه کلینتون گزارش می‌دهد که کلینتون از ایران بسیار نگران است. این نگرانی پس از افشای طرح ترور سفیر عربستان در امریکا ابعاد بسیاری به خود گرفته است. حالا او می‌خواهد با سفر به مسقط، پایتخی که روابط بسیار نزدیکی با تهران دارد، فشارها را به ایران افزایش دهد و از این کشور بخواهد با جامعه جهانی برای برخورد با ایران همراه شود.

منابع خبری گزارش می‌دهند که ایالات متحده امریکا به بهانه تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان در امریکا که هنوز به باور جهانیان نرسیده است، قصد دارد سلسله تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران وضع کند که گفته می‌شود تحریم بانک مرکزی از جمله آنها است. برای این کار نیز درصدد جلب رضایت کشورهای هم‌پیمان است که عمان نیز از جمله آنها محسوب می‌شود. امریکایی‌ها به این دل‌خوش کرده‌اند که عربستان که خود یک طرف این ماجرا است، بتواند به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله عمان فشار وارد بیارود تا با امریکا برای تحریم ایران همراه شوند.

بنا به این گزارش، موضوع سوریه و آغاز دور جدیدی از فشارها به دمشق بر سر تحولات داخلی آن از دیگر موضوعاتی است که کلینتون قصد دارد با مقامات ارشد عمانی در میان بگذارد. با استعفای قطر از ریاست کمیته مذاکره کننده با دمشق می‌توان این گونه نتیجه گرفت که فشارهای غرب و امریکا به سوریه نیز وارد مرحله جدیدی شده است. در کنار آن موضوع یمن نیز مطرح است که رفته رفته به سمتی می‌رود که به دلیل پافشاری علی عبدالله صالح به حفظ قدرت شاهد یک جنگ داخلی تمام عیار باشد.

کلینتون از طرابلس راهی مسقط شده است. اهمیت سفری او به عمان زمانی پررنگ می‌شود که این کشور چهار روز پیش انتخابات مجلس نمایندگانش را بر اساس اصلاحات جدید برگزار کرد. سلطان قابوس در ماه مارس و پس از چند روز ناآرامی و تظاهرات در مسقط دستور به تشکیل کمیته‌ای برای بازنگری قانون اساسی عمان داد تا منطبق با اصول قانونی کشور زمینه‌های رقابت سیاسی و تشکیل مجلسی قدرتمند با صلاحیت‌های جدید تشکیل شود.

 

نظر شما :