زمان پایان عملیات ناتو در لیبی

۳۰ مهر ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۷۲۳۹ سرخط اخبار

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از پایان ماموریت نیروهای این سازمان تا پایان ماه جاری میلادی خبر داد.

به گزارش ایسنا، آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در جریان نشست ویژه این سازمان که در بروکسل برگزار شد، گفت که ماموریت نیروهای این سازمان در لیبی پایان ماه میلادی جاری(اکتبر)، نهم آبان به اتمام می‌رسد.

راسموسن گفت که تصمیم ناتو در خصوص پایان حضور نیروهای این سازمان هفته آتی رسما تایید می‌شود.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که برخی از دیپلمات‌های ناتو مخالف پایان این حضور هستند.

دبیرکل ناتو در ادامه با اشاره به مرگ قذافی گفت: این مساله نشان داد که "آزادی" بزرگترین قدرت جهان است و افزود که ناتو قصد ندارد هیچ یک از نیروهای خود را در لیبی باقی بگذارد.

وی گفت: انتظار داریم که ماموریت‌مان را به طور کامل پایان دهیم.

این مقام ناتو افزود: انتظار داریم که دولت جدید لیبی به تمام تعهدات و اصول اساسی خود در زمینه حقوق بشر، قانون و البته با شفافیت کامل عمل کند.

در همین حال جیمز استاوریدیس، فرمانده‌ ارشد نظامی ناتو افزود که وی نیز پایان عملیات ناتو را در لیبی پیشنهاد می‌کند.

وی گفت: روز پایان دیکتاتوری قذافی روز خوبی برای ناتو و روز بزرگی برای مردم لیبی محسوب می‌ شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، به دنبال مرگ دیکتاتور لیبی، مسکو قصد دارد طرح منطقه پرواز ممنوع در این کشور را که پیشتر با صدرور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت مطرح شده بود، لغو کند.

ویتالی چورکین، فرستاده روسیه در سازمان ملل اواخر روز جمعه پیشنهاد قطعنامه جدیدی را به شورای امنیت این سازمان ارائه کرد. ظاهرا روسیه با ارائه پیشنهاد این قطعنامه بر آن است تا بخش‌هایی از قطعنامه‌ 1973 شورای امنیت را لغو کند.

براساس قطعنامه 1973 نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اجازه داشتند نیروهای وابسته به معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی را از طریق هواپیماهای خود بمباران کنند تا از کشتار غیرنظامیان به دست حامیان قذافی جلوگیری شود.

قطعنامه‌ای که پیشتر از سوی شورای امنیت سازمان ملل در خصوص مداخله نظامی در لیبی تصویب شد بدین ترتیب بود که نیروهای ناتو وارد مداخله نظامی زمینی در این کشور نشوند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز پیشتر حمله ناتو به لیبی را مورد انتقاد قرار داده بود.

ماموریت نظامی ناتو با حضور 12 کشور از 28 کشور عضو این سازمان و 4 کشور غیرعضو در لیبی انجام شد.9600 یگان جنگی علیه تاسیسات نظامی قذافی به کار گرفته شدند.

ماموریت ناتو در لیبی از پایان ماه مارس و با بمب باران این کشور آغاز شد.



نظر شما :