استیضاح دولت فرانسه به علت ارسال نیروی بیشتر به افغانستان

۲۴ فروردین ۱۳۸۷ | ۱۷:۲۱ کد : ۱۷۳۸ اروپا
احزاب چپ مخالف دولت در فرانسه نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور این کشور را متهم کردند که وی استقلال فرانسه را در معرض خطر قرار داده است. این اتهام احزاب چپ در فرانسه به دنبال درخواست نیکولا سارکوزی برای اعزام نیروهای تازه به افغانستان شکل گرفت.
استیضاح دولت فرانسه به علت ارسال نیروی بیشتر به افغانستان
احزاب چپ مخالف دولت در فرانسه نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور این کشور را متهم کردند که وی استقلال فرانسه را در معرض خطر قرار داده است.
 
این اتهام احزاب چپ در فرانسه به دنبال درخواست نیکولا سارکوزی برای افزایش نقش فرانسه در پیمان آتلانتیک شمالی و اعزام نیروهای تازه به افغانستان شکل گرفت.
 
احزاب چپ پارلمان ملی فرانسه درصدد بودند تا از این طریق دولت نیکولا سازکوزی را استیضاح کنند، هر چند از پیش می دانستند شانس کمی برای موافقت با این استیضاح در پارلمان ملی فرانسه وجود دارد.
 
نمایندگان پارلمان ملی فرانسه به طرح احزاب چپگرا رای منفی دادند. نتیجه به دست آمده قابل پیش بینی بود. حزب سوسیالیست، مبتکر این استیضاح اطمینان داشت که رای لازم را به دست نخواهد آورد.
 
در این رای گیری تنها 227 رای موافق برای استیضاح دولت داده شد و این در حالی است که پیشنهاد دهندگان این طرح باید برای تایید استیضاح حداقل 288 رای موافق از کل 577 رای را کسب می کردند.
 
رهبر احزاب چپ در فرانسه اعلام کرد که باید این مسئله مطرح می شد تا توجه همگان به خطراتی که در سیاست خارجی فرانسه در حال وقوع است معطوف شود. نمایندگان چپ امیدوارند که با مطرح شدن این طرح در پارلمان فرانسه سیاست تعهد نظامی روزافزون فرانسه در چارچوب ناتو که استراتژی نیکولا سارکوزی است را افشا سازند و اعزام 700 سرباز دیگر به افغانستان به عنوان تبلور این استراتژی محکوم کنند.
 
سوسیالیست ها با تکیه بر نظر سنجی ها که نشان دهنده آن است اکثریت مردم فرانسه مخالف تقویت نیروهای فرانسوی در افغانستان هستند این اقدام را یک گسست استراتژیک در فرانسه توصیف کرده اند که در آفرینشش نقش داشته اند.
 
فرانسوا اولاند، دبیرکل حزب سوسیالیست فرانسه، گفت:" اگر فرانسه از حق تصمیم گیری های مستقل برای خود صرف نظر کند، به زودی تمام اروپا در موقعیتی هم راستا با آمریکا قرار خواهد گرفت."
 
وی افزود:" چرخش به سوی ناتو نه تنها اقدامی متضاد با خواست های فرانسه است بلکه اقدامی است علیه ثبات در جهان."
 
نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، در سخنرانی خود در نشست ناتو در بخارست اعلام کرده بود که پاریس سال آینده میلادی درباره حضور مجدد نظامی فرانسه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تصمیم گیری می کند.
 
وی گفت:" پس از پایان دوره ریاستم در اتحادیه اروپا در 31 دسامبر، در این باره فکر می کنیم و تصمیم  خواهیم گرفت باید به طور کامل در ناتو حضور داشته باشیم یا خیر."
 
هرچند این تصمیم نیکولا سارکوزی در راستای نزدیکی به سیاست های آمریکا است اما وی در سخنرانی خود همچنین خواهان افزایش نقش کشورش در اتحادیه اروپا شد.
 
در صورت بازگشت نظامی فرانسه به ناتو در سال آینده، این تصمیم با شصتمین سال شکل گیری پیمان آتلانتیک شمالی همزمان خواهد بود.
 
هرچند فرانسه همواره یکی از اعضای پیمان آتلانیتک شمالی محسوب می شود اما شارل دوگل، رئیس جمهور اسبق فرانسه، در سال 1966 به حضور نظامی خود در ناتو پایان داد، اما این کشور به طور کامل از این سازمان کناره گیری نکرد و در دهه 1990 در عملیات ناتو در بالکان و پس از آن در عملیات ناتو در افغانستان شرکت کرد.
 
در حال حاضر فرانسه در نظر دارد تا با اعزام نیروی بیشتر به افغانستان حضورش در ناتو و افغانستان را تقویت کند. فرانسه در حال حاضر هزار و 600 نیرو در افغانستان دارد که اکثرا در کابل مستقر هستند.
 
دومینیک دو ویلپن، نخست وزیر پیشین فرانسه، که جزو اعضای حزب دست راستی فرانسه به حساب می آید نیز با طرح ارسال نیروی بیشتر به افغانستان مخالفت کرده است. وی گفت:" حکومت فرانسه و رئیس جمهور این کشور باید در مورد استراتژی جنگ افغانستان دید روشنی داشته باشد، چرا که فرانسه نمی تواند بدون ماموریتی مشخص و روشن به افغانستان نیرو ارسال کند."
 
فرانسوا فیون، نخست وزیر فرانسه، با اعلام موافقت خود با ارسال نیروهای بیشتر به افغانستان گفت:" حضور ما در افغانستان به این دلیل است که واقعه از 11 سپتامبر سال 2001، تنها ایالات متحده آمریکا را مورد هدف قرار نداد، بلکه تهدیدی برای کل جامعه بین المللی بود. آنچه در نیویورک اتفاق افتاد می تواند در پاریس نیز اتفاق بیافتد."
 
این در حالی است که کانادا پیش از این اعلام کرده بود در صورتی که کشورهای عضو ناتو همکاری بیشتری در افغانستان نداشته باشند، سال آینده نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد.
 
موضوع استیضاح دولت نیکولا سارکوزی در حالی مطرح می شود که به نظر می رسد از محبوبیت احزاب دست راستی در فرانسه کاسته شده است. در انتخابات اخیر شهرداری ها در این کشور احزاب دست چپی توانستند اکثریت آرا را به دست آورند.
 
با وجود اختلاف هایی که در ماه های اخیر در فرانسه به وجود آمده است و برهم خوردن توازن قدرت به نفع جناح مخالف دولت بعد از انتخابات اخیر شهرداری ها، بعید به نظر می رسد که اینک دو طرف در حفظ مواضع خود کوتاه بیایند و صحنه را به حریف واگذار کنند.  

نظر شما :