مقایسه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و عراق در حوزه انرژی

۱۶ آبان ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۵ کد : ۱۷۶۵۹ اقتصاد و انرژی
کارشناسان بین المللی درحالی به افزایش یک میلیون بشکه ای تولید نفت ایران تا سه سال آینده با نگاهی تردیدآمیز نگاه می کنند که عراق با صف سرمایه گذاران بین‌المللی برای مشارکت در طرح توسعه میادین نفت و گاز خود روبروست.
مقایسه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و عراق در حوزه انرژی
دیپلماسی ایرانی: همزمان با ورود رستم قاسمی به ساختمان وزارت نفت، سیاست افزایش تولید نفت و گاز با اولویت توسعه میادین مشترک و مرزی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت.

قاسمی در این مدت کوتاه نشان داده که همان مرد اجرایی و عمرانی است که در زمانه رکود و تحریم و چالش های عمیق اقتصادی و انرژی کشور باید انتخاب می شد تا به موازات سیاست های تحدید و تحریم از سوی قدرت های غربی، روندی رو به توسعه را در پیش بگیرد و مانع خشکیدن منابع و ذخایر نفت و گاز کشور شود.

وزیر جدید نفت در نخستین اقدام خود با ناکافی دانستن سهم افزایش تولید نفت از میادین مشترک با عراق خواستار افزایش بودجه و منابع مالی به منظور افزایش ظرفیت تولید نفت بیش از برنامه‌های مصوب برنامه پنجم توسعه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حال حاضر ایران و عراق در خط مرزی و مشترک خود دارای هشت میدان نفتی مشترک هستند که ذخایر قابل برداشت این میادین حدود 14 میلیارد بشکه برآورد می شود به طوری ‌که 9 درصد از ذخایر نفت خام ایران در مخازن مشترک با عراق قرار گرفته است.

اگرچه عراق و ایران هیچ‌ یک تمایل به اعلام آمار دقیقی از ذخایر و تولید خود از میدان‌های مشترک ندارند ولی بر اساس آمارهای سازمان‌های بی‌طرف بین‌المللی، ذخیره میدان نفت‌خانه 305 میلیون بشکه نفت برآورد می شود که برنامه تولید روزانه 10 هزار بشکه نفت از این میدان پیش‌بینی شده است.

وزیر نفت در آخرین اظهارنظر رسمی خود از تعیین تکلیف قراردادی و آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه میادین مشترک نفتی با عراق حداکثر تا اواسط آذرماه امسال خبر داد.

 

در مجموع اخبار حاکی از آن است که در شرایط فعلی عملیات اجرایی توسعه میادین کوچکی مشترک با عراق همچون آذر، دهلران، پایدار غرب و نفت شهر به کنسرسیومی متشکل از پیمانکاران داخلی امضا شده است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این میادین با وجود مشترک بودن، از ذخایر قابل توجه و عظیم نفت خام برخوردار نیستند و حتی در صورت عقب ماندگی ایران در توسعه این میادین روزانه بین 30 تا 50 هزار بشکه عدم النفع برای اقتصاد ملی به همراه دارد.

در این میان خبر رسید که توسعه بزرگترین میادین مشترک نفتی ایران با مشارکت چین پیش خواهد رفت؛ به بیان دیگر در برنامه چهارم توسعه، قرارداد طرح توسعه میادین مشترک نفتی آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی و یادآوران از سوی شرکت ملی نفت ایران به شرکت های چینی واگذار شده است. بر این اساس ایران قصد دارد با توسعه این سه میدان مرزی به ترتیب روزانه 600 هزار بشکه، 75هزار بشکه و 185هزار بشکه تا سال 1394 به ظرفیت تولید نفت خام خود اضافه کند.

به گزارش مهر، در میدان آزادگان شمالی و جنوبی دو پیمانکار چینی عملیات اجرایی را آغاز کرده اند و در شرایط فعلی فقط 50 هزار بشکه نفت از نیمه جنوبی میدان نفتی آزادگان برداشت می شود. عراق هم با مشارکت شرکت های بین المللی برنامه گسترده ای برای توسعه سه میدان مشترک و عظیم نفتی خود با ایران تدوین کرده است به طوری که هم اکنون قرارداد طرح توسعه میدان مجنون (آزادگان جنوبی) به شرکت های شل و پتروناس مالزی امضا شده و برخی شرکت های اروپایی و امریکایی همچون هالیبرتون به عنوان شرکت های فرعی در این پروژه مشارکت دارند.

از میدان مجنون خبر می رسد، این میدان که با 65 میلیارد بشکه نفت درجا با میدان آزادگان ایران مشترک است، 12.6 میلیارد بشکه قابل برداشت دارد و هم‌اکنون عراق حدود 50 هزار بشکه نفت در روز از آن تولید دارد.

عراق برای توسعه نیمه میدان عظیم نفتی آزادگان سه فاز در نظر گرفته است که در فاز اول تولید 175 هزار بشکه در روز، فاز دوم 360 هزار بشکه در روز و فاز سوم افزایش آن به 1.8 میلیون بشکه در روز تا سال 2017 میلادی را هدف گذاری کرده است؛ این درحالی است که هدف گذاری ایران برای تولید نهایی از این میدان 600 هزار بشکه در روز است.

میدان نهر عمر نیز با 29 میلیارد بشکه نفت درجا، قابلیت برداشت 6 میلیارد بشکه نفت را دارد. به منظور توسعه این میدان، عراق مذاکراتش را با شرکت توتال فرانسه آغاز کرده و هدف از تولید نهایی آن، برداشت 450 هزار بشکه نفت‌خام در روز است.

میدان مشترک نفتی ابوغریب (مشترک با دهلران) هم یکی از میادین مشترک نفتی عراق با ایران بوده که قرارداد این میدان به کنسرسیومی متشکل از شرکت های ساینوپک و سینوکم چین واگذار شده و عراق قصد تولید روزانه 400 تا 450 هزار بشکه نفت از این میدان مرزی را دارد.

گزارش موسسه های بین المللی بی طرف نشان می دهد تا پایان سال گذشته میلادی ایران با توسعه پنج میدان به طور متوسط روزانه 115 هزار بشکه و عراق حدود 173 هزار بشکه نفت از میادین مشترک برداشت کرده اند. با توسعه هشت میدان نفتی در طرف ایران پیش بینی می شود تا سال 1394 ظرفیت تولید از این میادین به 526 هزار بشکه در روز افزایش یابد. عراق با مشارکت شرکت های خارجی قصد تولید حدود 2.2 میلیون بشکه نفت خام از میادین مشترک با ایران را دارد که در صورت تحقق این هدف برداشت نفت عراق از میادین مشترک بیش از چهار برابر ایران خواهد بود.

در حال حاضر برای توسعه کامل دو میدان مشترک آزادگان جنوبی و یادآوران در طرف ایران ظرفیت تولید روزانه کمتر از 900 هزار بشکه نفت تا 10 سال آینده تدوین شده است اما عراق از این دو میدان تا سال 2017 میلادی حدود دو میلیون بشکه در روز برداشت خواهد کرد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به توان محدود منابع مالی و پیمانکاری ایران به دلیل تحریم های غیر قانونی برخی کشورها شرکت ملی نفت ایران باید تمام ظرفیت خود را برای توسعه میادین آزادگان جنوبی و یادآوران متمرکز کند.

 

نظر شما :