ایرانیان آمریکا از کدام نامزد حمايت مى کنند؟

۳۰ فروردین ۱۳۸۷ | ۰۷:۱۴ کد : ۱۷۷۹ آمریکا
نسل جدید ایرانیان آمریکا، دور از وطن شان و رویگردان از دولت کنونی آمریکا که روزگاری به شکل تاریخی طرفدار آن بودند، چشم به باراک اوباما دوخته اند تا تغییراتی به خصوص در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران ایجاد کند.
ایرانیان آمریکا از کدام نامزد حمايت مى کنند؟
بسیاری از ناظران مسائل سیاسی در آمریکا بر این باورند چون هیلاری کلینتون، نامزد دیگر از حزب دموکرات، از اظهار نظر در مورد حمله به ایران امتناع می ورزد، به انضمام آن که به شدت از اسرائیل طرفداری می کند، حمایت از او در جامعه ایرانی به مقدار زیادی از دست رفته است.
 
آن چه ایرانیان را نگران می کند عدم اطمینان در مورد موضع سناتور کلینتون در قبال به کارگیری نیروی نظامی علیه ایران است. حداقل موضع رقیب جمهوری خواه یعنی جان مک کین کاملا واضح است: او بر این باور است که ایران در نابودی اسرائیل مصمم است و به همین دلیل مک کین طرفدار تحریم ها و اقدام نظامی علیه ایران است.
 
مک کین حین سخنرانی برای گروه "مسیحیان متحد شده برای اسرائیل" در ژوئیه گذشته گفت: "همه گزینه ها باید روی میز باقی بماند. اقدام نظامی، ترجیح ما نیست. این گزینه همیشه باید آخرین تصمیم باشد". متاسفانه همخوانی وی با ترانه گروه "بیچ بویز" تحت عنوان "باربارا آن" که در آن می گوید ایران را "بمباران کنید" شاکله فکری اش را به وضوح نشان داد.
 
سایر حریفان این رقابت انتخاباتی نظیر میت رامنی موضع مشابهی دارند، برای مثال رامنی در سخنرانی اش گفته است: "تنها جایی که مایلم احمدی نژاد را با آغوش باز بپذیرم دادگاهی است که وی را به خاطر تحریک به پاکسازی نژادی محاکمه می کند."
 
آمار سال 2000 نشان می دهد که تعداد ایرانیان ایالات متحده به 330 هزار نفر می رسد که نیمی از آنها در کالیفرنیا زندگی می کنند. اين آمارنشان دهنده موج مهاجرت بعد از انقلاب سال 1979 میلادی از ایران است. گروه های سیاسی و جوامع ایرانیان آمریکا بر این باورند که این آمار درست برآورد نشده و در حقیقت احتمال دارد که این رقم بیش از یک میلیون نفر باشد.
 
تریتا پارسی، مدیر شورای ملی ایرانیان آمریکا، مؤسسه ای فراحزبی در سراسر آمریکا که دفتر آن در واشینگتن است می گوید: "ما شاهد تغییر سریع گرایش های جامعه ایرانیان آمریکا هستیم، جمهوری خواهان محبوبیت خود را به شدت در این جامعه از دست داده اند. و دیگر اصلا مهم نیست که مک کین به جمهوری خواهان تعلق دارد یا نه چون شعر "ایران را بمباران کنید" را با گروه بیچ بویز همخوانی کرده است. هر چند که تا به امروز ایرانیان آمریکا به دلایل مالی از حزب جمهوری خواه حمایت می کردند."
 
پارسی می گوید: " به طور کلی سرعت افزایش محبوبیت اوباما در میان جامعه ایرانیان آمریکا به مراتب بیشتر از افزایش محبوبیت وی در کل کشور است. با خیلی از کسان که صحبت کردم باورشان این است که بین کلینتون و بوش تفاوت چشمگیری وجود ندارد. رای کلینتون به لایحه کیل- لیبرمان [که تهدید کرده برای مهار و توقف ایران دست به مبارزه خواهند زد] به محبوبیتش در میان جامعه ایرانیان آمریکا لطمه وارد کرده و در آنان این احساس را به وجود آورده که سیاست های خارجی وی شباهت زیادی به بوش دارد."
 
به طور سنتی ایرانیانی که وطنشان را ترک گفته اند به جمهوری خواهان رای داده اند. اما اکنون 30 سال بعد از گذشت انقلاب به سمت نامزدی گرایش پیدا کرده اند که گرایش جنگ طلبانه کمتری نسبت به ایران از خود نشان می دهد.نظرسنجی از آنان نشان می دهد که به شدت با اقدام نظامی علیه ایران مخالفند.
 
به نظر دکتر عباس میلانی مدیر برنامه مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد و یکی از دو گرداننده اصلی "پروژه دموکراسی" مؤسسه هوور پائلوآلتو و همچنین یکی از چهره های صاحب نفوذ ایرانیان آمریکا به ویژه در ناحیه "بِی اریا" سانفرانسیسکو یعنی جایی که اوباما از حمایت ایرانیان آمریکایی برخوردار شد، تفاوت در محبوبیت اوباما و کلینتون بسیار ناچیز است. او می گوید: "هر دو می گویند مشتاق گفت و گو هستند. اوباما با جدیت بیشتر و بدون قید و شرط این موضوع را مطرح کرده است. بر اساس شواهد تجربی اکثر قریب به اتفاق مهاجران ایرانی به آمریکا خواستار گفت و گو هستند، هر دو کاندید دموکرات ریاست جمهوری بر این اشتیاق صحه گذاشته اند."
 
هرچند در دوران ریاست جمهوری شوهر سناتو کلینتون، مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه آمریکا از ایرانیان به خاطر دخالت آمریکا در براندازی دولت محمد مصدق یکی از مردمی ترین و دموکراتیک ترین حکومت ها در ایران عذرخواهی کرده بود، لفاظی های خشن سناتور کلینتون موجب وحشت ایرانیان آمریکا شده چون هنوز اقوام و ریشه های عمیق فرهنگی در وطنشان دارند.
 
ماه فوریه کلینتون در سخنرانی شام منهتن "کمیته مسائل عمومی اسرائیل آمریکایی" که از لابی های طرفدار اسرائیل در ایالات متحده است، ایران را خطری برای ایالات متحده و یکی از بزرگترین تهدیدها علیه اسرائیل خواند. او به تقلید از بوش در جمع هواداران اسرائیل گفت "سیاست ایالات متحده باید روشن و خالی از ابهام باشد: ما نمی توانیم و نباید اجازه دهیم ایران به فناوری ساخت سلاح های هسته ای دست پیدا کند. برای مقابله با این تهدید... هیچ گزینه ای کنار گذاشته نشده است."
 
حتی اگر سناتور کلینتون هیچ قصد جدی برای حمله به ایران نداشته باشد، لفاظی های او در طی سال گذشته موجب کاهش محبوبیتش در میان نسل جدید ایرانیان آمریکایی شده است.
 
به علاوه، برعکس اوباما، کلینتون به نفع قانونی ضد ایرانی موسوم به قانون ضد تکثیر [سلاح] یا Counter Proliferation Act رأی داد که در آن "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" را در فهرست سازمانهای تروریستی قرار داده بود.
 
 بعد برای دفاع از موضعش گفته بود که "این قطعنامه به هیچ وجه مجوز تحریم یا اقدام نظامی علیه ایران به حساب نمی آید بلکه برعکس به دنبال پایان انفعال دیپلماتیک دولت بوش در منطقه است."
 
سردبیر یکی از معروفترین وب سایتهای جامعه ایرانیان آمریکا می گوید: "از میان کسانی که در وبلاگ ایرانیان دات کام Iranian.com مطلب درج کرده اند، اکثرشان از نامزد دموکرات حمایت کرده اند به خصوص به خاطر مواضع سیاست خارجی شان که در ظاهر جنبه نظامی کمتری دارد."
 
اما احساس او این است که بادهای تغییر به سمت اوباما در حال وزیدن است، "چون به وضوح گفته است که طرفدار گفت و گو با ایران است."
 

نظر شما :