حمله به ایران آهنگ تبیلغاتی جمهوریخواهان

۲۴ آبان ۱۳۹۰ | ۰۳:۲۱ کد : ۱۷۸۶۸ آمریکا
نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری امریکا از حزب جمهوریخواه در مناظره تلویزیونی اخیرشان گفتند که همه تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا نگذارند تهران به سلاح هسته‌ای برسد، حتی اگر لازم باشد در این راه از گزینه نظامی استفاده کنند.
حمله به ایران آهنگ تبیلغاتی جمهوریخواهان
 دیپلماسی ایرانی: جنجال حمله به ایران، بهانه‌ای برای جمهوریخواهان رقیب انتخاباتی باراک اوباما شده است تا با استفاده از این جنجال تبلیغاتی عرصه رقابت را برای رئیس جمهوری فعلی دموکرات امریکا تنگ کنند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری امریکا از حزب جمهوریخواه در مناظره تلویزیونی اخیرشان که روز شنبه برگزار شد، گفتند که در صورتی که به منصب ریاست جمهوری امریکا برسند همه تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا نگذارند تهران به سلاح هسته‌ای برسد، حتی اگر لازم باشد در این راه از گزینه نظامی استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است، دستیابی به سلاح هسته‌ای را حرام می‌داند و به هیچ وجه به دنبال دستیابی به آن نیست و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش از ابتدا تا کنون فقط اهداف صلح‌آمیز داشته است. اما مساله‌ای که باعث شده است این روزها پرونده هسته‌ای ایران مجددا در راس اخبار رسانه‌های جهان قرار بگیرد گزارش اخیر یوکیو آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که در آن مدعی شده آژانس اسنادی به دست آورده که نشان می‌دهد ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است. ادعایی که با واکنش صریح ایران مواجه شد و مقامات ارشد ایرانی همگی صحت و سقم آن را زیر سوال بردند و گفتند که به هیچ وجه تهران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده است.

میت رامنی، فرماندار سابق ایالت ماساچوست و یکی از مطرح‌ترین چهره‌های جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 امریکا در این مناظره تلویزیونی گفت: «اوباما تا کنون موضعی سخت در قبال ایران اتخاذ نکرده است.»

وی سپس مدعی شد، اگر باراک اوباما مجددا انتخاب شود، ایران به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت اما اگر مردم مرا به عنوان جانشین او انتخاب کنند ایرانی‌ها هیچ وقت به سلاح هسته‌ای نخواهند رسید.

آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که رامنی و هرمان کین در راس نامزدهای جمهوریخواهان برای رقابت با باراک اوباما قرار دارند.

رامنی همچنین اظهار داشت، با اعمال تحریم‌های بیشتر و پیگیری برخی راه‌های دیگر برای توقف برنامه هسته‌ای ایران موافق است ولی اگر این راه‌ها به موفقیت نرسند طبیعتا تصمیم به استفاده از گزینه نظامی خواهد گرفت.

دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه حاضر در این مناظره اظهارات رامنی را تایید کردند. رون پائول، نماینده ایالت تگزاس در کنگره امریکا ضمن تایید اظهارات رامنی گفت: «حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.»

رون پائول، از چهره‌های تندرو جمهوریخواهان است که همواره از گزینه‌های نظامی برای حل پرونده‌های مورد مناقشه امریکا در سیاست خارجی حمایت کرده است.

کاهش تعداد نیروهای نظامی امریکا در افغانستان که اوباما وعده آن را داده است، از دیگر موضوعات مورد انتقاد افراد حاضر در این مناظره بود. تمامی آنها رئیس جمهوری دموکرات امریکا را به دلیل اتخاذ چنین تصمیمی مورد انتقاد شدید قرار دادند. اما درباره چگونگی تعامل با پاکستان و شورشیان موجود در مرزهای افغانستان با برخی از مواضع اوباما موافق بودند. ریک پری، فرماندار ایالت تگزاس در این رابطه خواستار تعلیق کمک‌های مالی امریکا به اسلام‌آباد شد.

پری در این باره گفت: «آنها لایق کمک‌های خارجی که ما به آنها می‌دهیم نیستند. آنها با ما صادق نیستند و اکنون وقت آن رسیده که در مقام کشور امریکا به آنها نه بگوییم.»

خانم میشل بچمن، یکی از اعضای کنگره امریکا با نظر پری مخالفت کرد و گفت: «از آنجا که پاکستان یک قدرت هسته‌ای است و تهدید تروریستی آن جدی است لازم است که به ارائه کمک‌های مالی به آن ادامه دهیم.»  


نظر شما :