اوباما برای انتخابات زانوی غم بغل گرفت

اما و اگرهای استعفای دنیس راس

۲۴ آبان ۱۳۹۰ | ۰۳:۲۴ کد : ۱۷۸۶۹ آمریکا
راس ساعاتی پس از برگزاری جلسه‌ای با رهبران یهودیان امریکایی که در آن تلاش می‌کرد چهره اوباما را نزد آنها تلطیف کند، استعفا داد.
اما و اگرهای استعفای دنیس راس
 دیپلماسی ایرانی: استعفای دنیس راس از سمت مشاور ویژه اوباما در امور خاورمیانه میخی دیگر بر تابوت مذاکرات شکست‌خورده صلح فلسطینیان و اسرائیلی‌ها کوبید. او رفت تا این حقیقت را ثابت کند که چه این سمت را فردی معتدل و منعطف به فلسطینی‌ها بر عهده داشته باشد و چه فردی تابع منویات اسرائیل، تفاوتی در اصل ماجرا نمی‌کند، قرار نیست مذاکرات صلح به جایی برسد؛ چرا که دولتمردان تلاویو به دنبال صلح نیستند.

روزنامه الحیات، چاپ لندن در یادداشتی به قلم جویس کرم به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: خروج دنیس راس از کاخ سفید میخ آخر را بر نعش فرایند صلح زد، اتفاقی که علامت‌های استفهام بسیاری درباره آینده روابط باراک اوباما با حکومت اسرائیل نیز ایجاده کرده است. دنیس راس در بهبود چهره اوباما نزد یهودیان فعالیت بسیاری کرد. در حال حاضر نیز تلاش‌های بسیاری صرف کرده است تا آرای یهودی‌های امریکایی را برای انتخابات سال 2012 امریکا به نفع اوباما جمع کند.

اما از ناحیه سیاسی، خروج دنیس راس از کاخ سفید در حالی که سه دوره از اعضای کاخ سفید بوده است (دوران جورج بوش پدر، بیل کلینتون و باراک اوباما) و بازگشتش به مرکز مطالعات خاور نزدیک در واشنگتن نشان از شکستی سخت برای باراک اوباما دارد. تحلیلی که جفر پیر کویتز، یکی از مسئولان سابق در کاخ سفید که مسئول نظارت بر روابط میان اقلیت‌های یهودی امریکایی با کاخ سفید بوده است، در این باره می‌گوید: «راس امیدها را ناامید کرد و بر مشکلات موجود در کاخ سفید افزود. این در حالی است که تنش در روابط اوباما با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بر سر شکست مذاکرات صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان همچنان ادامه دارد. راس از جمله کسانی بود که از ابتدای سال 2007 از ریاست جمهوری باراک اوباما حمایت کرد و تلاش کرد که اوباما را در برابر هیلاری کلینتون تقویت کند. اما اکنون به طور کامل از فرایند صلح ناامید شده و ترجیح داده است که از کاخ سفید خارج شود.»

راس در سال 2009 به عنوان مسئول پرونده ایران در وزارت امور خارجه امریکا منصوب شد، اما جورج میچل  از او نیز برای پیگیری پرونده توقف شهرک‌سازی‌ها کمک می‌گرفت. پس از آن که میچل به دلیل خودداری اسرائیل از توقف شهرک‌سازی‌ها از سمت خود استعفا داد، وی به کاخ سفید نقل مکان کرد تا ضمن استفاده از تجربیاتش در رابطه با اسرائیل از روابط بسیار نزدیکی که با اسرائیلی‌ها داشت نیز در جهت احیای روند صلح و تاثیرگذاری بر اسرائیلی‌ها استفاده شود. او در ابتدا نسبت به استراتژی اوباما در این رابطه مواضع محافظه‌کارانه‌ای داشت. با این حال از همان ابتدا همه تلاش خود را به کار بست تا روابط اوباما را با نتانیاهو بهبود بخشد و در همین راستا با آرامش طرح جدیدی برای صلح ریخت که در آن اثری از شهرک‌سازی‌ها نبود. اما راس نیز نتوانست از پس دهلیزهای پرپیچ و خم عرصه سیاسی جدید اسرائیل بر آید. از یک طرف نتانیاهو که راس را از دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون به خوبی می‌شناخت از توقف شهرک‌سازی‌ها سر باز می‌زد و از طرف دیگر فلسطینی‌ها عزم خود را جزم کردند که به سازمان ملل بروند و برای عضویت خود در این سازمان کاری از پیش ببرند. استعفای میچل در ابتدای تابستان نخستین شکست را در پروسه صلح خاورمیانه رقم زد و اکنون که راس به عنوان مرد عملیات پیشبرد روند مذاکرات صلح از کاخ سفید خارج می‌شود دیگر فردی در درون کاخ سفید برای پیشبرد این پرونده وجود نخواهد داشت.

بر کسی پوشیده نیست که تلاش‌های راس باعث بهبود روابط تلاویو – واشنگتن شد اما هم‌زمان در بعد فلسطینی نتایج عکس داشت چرا که اعتمادهای فلسطینیان و اعراب را از دست داد. روزنامه نیویورک تایمز در یکی از شماره‌های خود به مذاکرات پشت درهای بسته ملک عبدالله اردن با مشاورانش در بهار گذشته اشاره می‌کند و می‌نویسد که در آن جلسه ملک عبدالله انزجار خود را از دنیس راس بیان می‌کند و می‌گوید که او یکی از عوامل اصلی رکود مذاکرات صلح است.

خروج راس از حلقه مشاوران اوباما تبعات سختی برای رئیس جمهوری امریکا نیز از لحاظ داخلی خواهد داشت. چرا که او ساعاتی پس از برگزاری جلسه‌ای با رهبران یهودیان امریکایی که در آن تلاش می‌کرد چهره اوباما را نزد آنها تلطیف کند، استعفا داد. پیرکویتز در این باره می‌گوید: «این بار یهودی‌های امریکایی از حرف‌های راس قانع نشدند. چرا که آنها از خبر منتشر شده درباره گفت‌وگوی هفته گذشته اوباما با سارکوزی در خلال اجلاس جی بیست علیه نتانیاهو بسیار ناخرسندند. این مساله باعث شد تا تلاش‌های راس برای بهبود چهره اوباما بی‌نتیجه بماند.»

در آن جلسه اوباما در پاسخ به سارکوزی که نتانیاهو را دروغگو توصیف کرده بود، گفت: «من هم موافقم ولی مجبورم با او تعامل کنم.»

پس از خروج راس پیش‌بینی می‌شود که اوباما دست به دامن دیوید اکسلرود، رئیس ستاد تبلیغاتی‌اش و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا برای جلب آرای یهودی‌های امریکا شود. در حال حاضر بنا به نظرسنجی موسسه گالوپ، مقبولیت اوباما نزد یهودی‌های امریکا نزدیک به 60 درصد کاهش یافته است. یهودی‌های امریکایی از اوباما گلایه دارند که از شهرک‌سازی‌های نتانیاهو از همان ابتدا انتقاد کرده و از سال 2008 که رئیس جمهوری امریکا شده به اسرائیل سفر نکرده است. آرای یهودی‌ها در ایالت‌های فلوریدا، کالیفرنیا و حتی نیویورک که در انتخابات اخیر دموکرات‌ها یک کرسی را در آن از دست دادند، بسیار تاثیرگذار است.    

نظر شما :