سایه پرونده هسته ای ایران بر مذاکرات کویت و عربستان

۲۹ آبان ۱۳۹۰ | ۲۲:۴۳ کد : ۱۸۰۶۸ اخبار اصلی
کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پس از آن که ایران پیشنهاد آژانس برای فرستادن هیئتی عالی‌رتبه برای بازدید و یافتن پاسخی برای پرسش‌هایش بر سر ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرد، به شدت نگران شده‌اند و پرسش‌های بسیاری را در این زمینه مطرح کرده‌اند.
سایه پرونده هسته ای ایران بر مذاکرات کویت و عربستان
دیپلماسی ایرانی: وزیر دفاع کویت در حالی به عربستان سفر کرد که به گفته منابع خبری پرونده هسته‌ای ایران بر مذاکرات دو طرف سایه انداخته بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان‌های لیبرال مخالف حکومت عربستان، شیخ جابر مبارک الحمد الصباح، وزیر دفاع کویت در حالی روز شنبه عصر، 20 نوامبر به ریاض رفت که مذاکراتش با امیر سلمان بن عبدالعزیز، همتای عربستانی‌اش چند ساعتی بیشتر به طول نینجامید و وی فورا ریاض را به مقصد کویت ترک کرد.

بنا به این گزارش، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پس از آن که ایران پیشنهاد آژانس برای فرستادن هیئتی عالی‌رتبه برای بازدید و یافتن پاسخی برای پرسش‌هایش بر سر ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرد، به شدت نگران شده‌اند و پرسش‌های بسیاری را در این زمینه مطرح کرده‌اند.

کشورهای غربی از جمله شش کشور عضو شورای امنیت مدعی‌اند که ایران درصدد دستیابی به سلاح هسته‌ای است در حالی که ایران بارها این اتهام‌ها را رد کرده و گفته است که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش فقط جنبه صلح‌آمیز دارد و غرب تنها درصدد جنجال‌سازی بر سر پرونده هسته‌ای‌اش است. اکنون به نظر می‌رسد کشورهای عربی نیز به سمتی می‌روند که در جبهه غرب علیه ایران بایستند.

در نشست شب گذشته وزرای دفاع عربستان و کویت، دو طرف اذعان کردند که دستیابی ایران به تکنولوژی هسته‌ای باعث خواهد شد تا نقشه خاورمیانه به طور کامل تغییر کند و نقشه تازه‌ای ترسیم شود که در آن تهران به واسطه توان بالایی نظامی و هسته‌ای‌اش در صدر قرار آن قرار می‌گیرد و می‌تواند به آسانی نفوذ خود را در کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس گسترش دهد.

وزرای دفاع عربستان و کویت همچنین درباره جدول کاری نشست پیش روی وزرای دفاع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که قرار است در ماه آینده میلادی در امارات متحده عربی برگزار شود، با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس این نشست را نشستی بسیار مهم می‌دانند چرا که در آن درباره تحولات اخیر منطقه از جمله بهار عربی که این روزها تمامی منطقه را درنوردیده است به ویژه کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس بحث و تبادل نظر خواهد شد و درباره بسیاری از مسائل مرتبط از جمله مسائل امنیتی و نظامی تصمیم‌گیری خواهند کرد.

شیخ جابر مبارک الصباح در پایان سفرش به ریاض پس از مذاکره با امیر نایف بن عبدالعزیز در جمع خبرنگاران حاضر شد و در این باره گفت: «خبرگی بسیار و تجربه‌های گرانبهای جناب امیر سلمان باعث خواهد شد تا همکاری‌های دفاعی دو طرف به شکل گسترده‌ای رشد کند که این موضوع اهمیت بسیاری برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دارد. به ویژه برای شورای دفاع مشترک شورای همکاری موسوم به سپر دفاع جزیره که در مراحل حساس و سخت فعلی که منطقه با آن دست به گریبان است، می‌تواند بسیار مفید باشد.»

وی همچنین تاکید کرد، ما در حال حاضر نیازمند مشورت بیشتر با یکدیگر هستیم و باید خود را برای اتخاذ تصمیم‌های سرنوشت‌ساز حکیمانه با هدف تامین اجتماعی کشورهای عضو شورای همکاری آماده کنیم.»

انتظار می‌رود نشست وزیران دفاع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل مذاکرات گسترده‌ای درباره چگونگی توسعه سپر دفاع جزیره باشد و در آن‌جا نیز موضوع پرونده هسته‌ای ایران در دستور کار وزرای حاضر در این نشست باشد. سپر دفاع جزیره 30 هزار نیروی نظامی دارد که از این تعداد 21 هزار نفر نیروی سرباز پیاده‌نظام هستند که در تظاهرات اخیر بحرین دخالت کرده و در سرکوب معترضان آن کشور نقش موثری ایفا کردند.

در دیدار شب گذشته وزیر دفاع کویت همچنین تلاش کرد، نگرانی‌های عربستان را بر سر وقوع تظاهرات اخیر در این کشور رفع کند و به او یادآور شود که دولت کویت تمامی تدابیر لازم برای حفظ امنیت کویت را اتخاذ خواهد کرد و جای هیچ نگرانی در این زمینه نیست.  

 

نظر شما :