رئيس جديد در بانک جهانى

۱۶ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۹:۳۷ کد : ۱۸۳ آمریکا
روبرت زويليک،‌ ديپلمات ارشد و نماينده تجارى آمريکا،‌به عنوان رئيس بانک جهانى از سوى آمريکا معرفى شده و به زودى وى جانشين پل ولفوويتز رييس پيشين و از نو محافظه کاران مشهور آمريکايى مى شود که مجبور به استعفا شده است.

روبرت زويليک،‌ ديپلمات ارشد و نماينده تجارى آمريکا،‌به عنوان رئيس بانک جهانى از سوى آمريکا معرفى شد. بنا به اظهارات يکى از مقامات ارشد دولت آمريکا،‌جورج بوش،‌رئيس جمهور اين کشور روز چهارشنبه 30 مى اين خبر را اعلام خواهد کرد. اين انتخاب آقاى بوش بايد توسط 24 عضو بانک مرکزى تاييد شود.

 

به طور معمول رياست بانک جهانى به عهده يک آمريکايى است و اين در حالى است که سازمان خواهر خوانده اين بانک،‌صندوق بين المللى پول توسط يک اروپايى اداره مى شود. آمريکا،‌بزرگترين عضو که داراى بيشترين سهم در اين بانک است به تداوم اين سنت در بانک جهانى مصر است. اين در حالى است که بعضى از مقامات بانک اعلام کرده اند که نمايندگان کشورهاى چين و هند با اين انتخاب مخالفند و کانديداى خود را اعلام خواهند کرد.

 

روبرت زويليک جايگزين پول ولفوويتر خواهد شد که به دليل برخى جنجالهاى مالى از سمت خود کناره گيرى کرده است. جنجال بر سر پرداخت مقدار زيادى پول به " شاها رضا"‌ که در همين بانک مشغول به کاربوده است،‌سبب شد که وى از سمت رياست بانک جهانى استعفا دهد. آقاى ولفوويتر که از نو محافظه کاران با سابقه آمريکايى است از سال 2005با شعر مبارزه با فساد مالى و ادارى عهده دار اين سمت در بانک جهانى شد.

 

روبرت زوئليک متولد 25 جولاى 1953،‌ پيش از اين در پستهاى سياست خارجى و اقتصادى با سه رئيس جمهور جمهورى خواه از جمله رونالد ريگان همکارى داشته است. مقامات دولتى آمريکا اعلام کردند که وى به زودى با همکاران خود در بانک جهانى ملاقات خواهد کرد.

 

بسيارى از محافظه کاران که از استعفاى ولفوويتر ناخرسند هستند بر تداوم سياستهاى ولفوويتر در بانک جهانى، ‌از جمله مبارزه با فساد مالى و برنامه هاى کمک رسانى،‌اصرار دارند.

 

 

بانک جهانى سالانه مبلغى حدود 23 ميليار دلار به کشورهاى کم در آمد کمک مى کند. اما بانک با چالشهايى براى افزايش 30 ميليارد دلارى بودجه خود در سه سال آينده براى کمک به کشورهاى فقير رو به رو است.

 

مقامات بانک اعلام کردند که اولين ماموريت آقاى زوئليک بالابردن سرمايه بانک براى کشورهاى فقير و تشکيل يک صندوق براى کمک به کشورهايى با درآمد متوسط مثل چين و هند است.  

 

وى همچنين اعلام کرد که تصميم در خصوص  باقى ماندن تعدادى از روساى ارشد بانک که به دستور آقاى ولفوويتر ابقا شده بودند در دستور کار وى قرار دارد.

 

آقاى زويليک طرفدار فلسفه تجارت آزاد است و هرچند که يک محافظه کار نيست اما رابطه خوبى با محافظه کاران دارد.

 

گروه بانک جهانى متشکل از 5 گروه بين المللى است که مسوول تهيه سرمايه و راه کارهايى براى کشورها با هدف توسعه اقتصادى است. اين بانک که در 27 دسامبر 1945 فعاليت رسمى خود را آغاز کرد و اولين وام خود را در 9 مى 1947 به مبلغ 250 ميليون دلار به فرانسه داد که در تاريخ اين بانک بيشترين ميزان وام پرداختى است.

 

 فعاليت اصلى اين بانک بر روى توسعه کشورها از جمله توسعه انسانى(‌مثل توسعه تحصيلى و سلامت انسانها)،‌توسعه کشاورزى( مثل آبيارى و و توسعه کشاورزى)‌ حفاظت از محيط زيست ( مانند کاهش آلودگيهاى زيست محيطى)‌و ‌توسعه زير بنايى( توسعه جاده ها و برق رسانى) متمرکز شده است. مرکز اصلى اين بانک در واشنگتن مستقر است.


نظر شما :