ایران دموکرات‌ها را به جان اوباما انداخت

۱۶ آذر ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۱ کد : ۱۸۶۳۵ آمریکا
تحریم بانک مرکزی ایران سرمنشا اختلاف میان دمرکرات‌های سنای امریکا و باراک اوباما چهل و چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده شده است.دکتر فواد ایزدی، کارشناس مسایل امریکا، درباره دلایل این اختلاف‌نظرها با دیپلماسی ایرانی گفتگویی داشته است که در زیر می‌خوانید.
ایران دموکرات‌ها را به جان اوباما انداخت

دیپلماسی ایرانی: تحریم بانک مرکزی ایران سرمنشا اختلاف میان دمرکرات‌های سنای امریکا و باراک  اوباما  چهل و چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده شده است. مخالفت جدی اوباما با این طرح تاثیری برآراء موافق این تحریم نداشت و با درخواست رییس جمهورشان برای مخالفت با آن وقعی نگذاشتند. دکتر فواد ایزدی، کارشناس مسایل امریکا، درباره دلایل این اختلاف‌نظرها با دیپلماسی ایرانی گفتگویی داشته است که در زیر می‌خوانید:

 

مجلس سنای امریکا رای مثبت به تحریم‌ها علیه ایران دادند و این در حالیست که اوباما مخالف این تحریم‌هاست، آیا این مخالفت‌ها ظاهری است و یا هدف خاصی از آن دنبال می‌کنند؟

 

بله، مخالفت جدی است. همانطور که می دانید گارنر وزیر دارایی امریکا چند ساعت قبل از رای‌گیری نامه‌ای را به رییس کمسیون نیروهای مسلح امریکا نوشته بود. چراکه طرح تحریم بانک مرکزی بخشی از طرحی است که در کمسیون نظامی کار شده است و درخواست کرده بود تا با این طرح مخالفت شود. دلیل مخالفت از این منظر است که این تحریم‌ها به اقتصاد ایران کمک می‌کند، به دلیل آنکه تحریم بانک مرکزی به این شکل باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد و رویه‌ای پیش خواهد آمد که ایران نفت را با قیمت بالاتری می‌فروشد، به علت تنشی که از این تحریم‌ها در بازار جهانی ایجاد می‌شود.

بسیار جالب است زمانی که رییس جمهور دموکرات امریکا و وزیر دارایی این کشور از اعضای سنا که اکثریت با دمرکرات‌هاست، درخواست می‌کنند تا به تحریم ایران رای مخالف دهند، حتی یک سناتور دموکرات هم حاضر نشد برعلیه این طرح رای دهد. این ویژگی خاصی است و نشان دهنده وضعیت سیاسی داخل کنگره و سناست که لابی اسراییل به شدت در آن نفوذ دارد که با نفوذ رییس جمهور امریکا قابل مقایسه نیست. بدین معنا که لابی اسراییل از پنجاه و چند رای دموکرات‌ها همه را می‌گیرد، در حالیکه رییس جمهور هیچ رایی نمی‌گیرد. این نکته بسیار مهمی است.

بنابراین بحث جدی است و نکات جالب توجهی در این مخالفت‌ها وجود دارد. موضوع دیگری که برای این مخالفت مطرح شده این است که تحریم بانک مرکزی در نهایت شاید به ضرر امریکا تمام شود، جدای از افزایش قیمت نفت که ممکن است به اقتصادامریکا ضربه زده و به اقتصاد ایران کمک کند، این طرح منجر به ایجاد تنش میان امریکا و کشورهای دیگر خواهد شد. چراکه اگر هر بانکی با بانک مرکزی ایران رابطه مالی ایجاد کند،آن بانک در امریکا تحریم خواهد شد. در نهایت چنین روندی سبب رنجش آن کشوری خواهد شد که با بانک ایران ارتباط مالی داشته است و تنش بیشتر خواهد شد.

در این طرح تا اندازه‌ای موضوعاتی آمده است که به رییس جمهور هم اختیاراتی را داده است تا در صورت لزوم این طرح را دیرتر شروع کند و یا اگر با مشکلات جدی مواجه شد در بخش‌هایی از طرح تخفیف داده و یا آن را اجرا نکند. اما در نهایت طرحی است که تصویب شده و خواست لابی اسراییل بوده است.

 

آیا این طرح حربه‌ای برای فشار به اوباما نبوده است؟

 

برای فشار به اوباما اگر طرحی هم مطرح می‌شود باید از جانب حزب جمهوری‌خواه باشند، درحالیکه موافقان طرح تحریم در سنا از دمرکرات‌ها هستند.امااین امر که هیچ کدام از سناتورها هم‌رای با اوباما نمی‌شوند به دلیل نفوذ لابی صهیونیست‌هاست،که در حوزه سیاسی امریکا قدرت‌نمایی می‌کند.

 

از سوی دیگر آیا مساله ایران موضوعی است که در انتخابات بعدی از اوباما بازخواست شود؟

 

این موضوع که درباره اهمیت ایران گفته شد نیز اگر به بحث‌هایی که میان کاندیداهای جمهوری‌خواه و در انتخابات درون حزبی آنها نگاه کنید شاهد هستید مساله ایران یکی از مهمترین مسایلی است که به آن بسیار توجه می‌شود. آنها به نوعی باهم رقابت می‌کنند تا کدامیک به ایران تندی بیشتری نشان دهند و در نتیجه نظر صهیونیست‌ها و سرمایه‌داران آنها را بیشتر به خود جلب کنند. یکی از مباحثی که در انتخابات اصلی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها مطرح خواهد شد بحث ایران است و جمهوری‌خواهان این بحث را مطرح خواهند کرد که اوباما در مورد ایران کم‌کاری کرده است.همان اتهامی که درباره بحث بیداری اسلامی هم مطرح می‌کنند که اوباما در این تحولات کم‌کاری کرده و نتیجه آن از دست رفتن همپیمانان امریکا در منطقه شده است..

بنابراین ایران یکی از مباحث جدی مطرح در انتخابات 2012 خواهد بود



نظر شما :