مجله هفته/ تحریم بانک مرکزی به سود ایران است

۱۸ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۸۶۴۰ اقتصاد و انرژی
نه اروپا توانست درباره تحریم نفتی ایران تصمیم بگیرد و نه امریکا مایل است بانک مرکزی ایران را تحریم کند. دلیل آن نیز واضح و مبرهن است. تاثیرگذاری ایران در بازار نفت و نیاز مبرم جهان به این منبع انرژی از یکسو و بحران اقتصادی غرب از سوی دیگر، چنین مجالی را از آنها گرفته و به یک عقب نشینی و ضعف ناگزیر مبتلایشان کرده است.
مجله هفته/ تحریم بانک مرکزی به سود ایران است
دیپلماسی ایرانی: معلوم شد سروصدای غربی ها و وعده و وعیدهای تحریم نفت و بانک مرکزی از سوی آنها، به سروصدای یک طبل توخالی شبیه بوده و پیش بینی مقام های نفتی بانکی کشورمان که می گفتند امکان ندارد چنین حرکتی در قبال ایران صورت بگیرد، درست بوده است.

غربی ها جنجال زیادی به راه انداختند و سعی کردند ترس و دلهره به جان ایران بیندازند تا از مواضعش عقب بنشیند و در برابر تهدیدهای توخالی غرب وا بدهد. برای ظاهرسازی و داغ کردن اوضاع هم بریتانیا و فرانسه پیش قراول شدند و اعلام کردند بانک مرکزی را تحریم می کنند؛ حال آنکه در سال های اخیر کمترین مبادله بانکی بین ایران و بریتانیا دایر بوده و بنابراین این تهدید خود به خود منتفی و بی نتیجه است. جمهوری اسلامی می دانست و می گفت که نه تحریم بانک مرکزی عمومیت پیدا می کند و نه منع خرید نفت از ایران. البته ایران بطور حتم پیش بینی چنین روزهایی را هم کرده و روی برخی خریداران و شریکان اقتصادی غیرغربی اش حساب ویژه باز می کند.      

با این حال گفتنی است که همچنان برخی تندروهای ضد ایرانی در کنگره امریکا همچنان بر عقیده و راهبرد خود اصرار دارند و می کوشند دولت اوباما را وادار به اعمال تحریم های گسترده تر علیه ایران کنند. در این میان مخالفان این طرح ها که نگران وخیم تر شدن اقتصاد امریکا و جهان هستند و از تاثیرگذاری ایران بر قیمت نفت به خوبی آگاهند، سعی در به کرسی نشاندن استدلال های خود دارند.

در همین راستا، جام نیوز گزارش داده که مسئول میز خاور نزدیک و ایران در وزارت خارجه امریکا به صراحت گفته است: اگر بانک مرکزی را تحریم کنیم قیمت نفت بالا می رود و این به سود جمهوری اسلامی است چون درآمدش افزایش پیدا می کند.

این رسانه به نقل از امیرعباس فخرآور - یکی از فعالان اپوزیسیون - نوشته است: کنگره و حزب جمهوری خواه فشار زیادی وارد می کنند تا رئیس جمهور امریکا بانک مرکزی ایران را تحریم کند اما اوباما و مشاورانش می گویند حالا کمی صبر کنید ببینیم چه می شود.

این فعال اپوزیسیون افزوده است: در کمیسیون سیاست خارجی سنای امریکا جلسه ای برپا بود که خانم "شرمن" مسئول میز خاور نزدیک و ایران در وزارت خارجه امریکا هم در آن جلسه حضور داشت. وقتی نماینده های دموکرات و جمهوری خواه پرسیدند که "چرا مصوبات کنگره و سنا برای تحریم بانک مرکزی و نفت ایران توسط دولت اوباما اجرا نمی شود؟" خانم شرمن پاسخ داد: اگر بانک مرکزی را تحریم کنیم قیمت نفت بالا می رود و این به سود جمهوری اسلامی است چون درآمدش افزایش پیدا می کند.

البته فخرآور به دلیل تعصب سیاسی و ضدیتی که با جمهوری اسلامی دارد، این پاسخ را نپسندید و کارشناس وزارت خارجه امریکا را به خاطر این اظهارنظر، "احمق" خواند. امیرعباس فخرآور قبلا مدعی شده بود که ایده تحریم نفت و بانک مرکزی ایران متعلق به اوست و پیشنهاد این فشارها را وی شخصا به کنگره داده است.

 

نظر شما :