انتخابات امریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

نبرد در آیووا

نویسنده خبر: حسین هوشمند
بعد از ماه‌ها رقابت، سرانجام به انتخابات مقدماتی آیووا نزدیک شدیم. یک روز دیگر تکلیف آرای این ایالت و کاندیدای پیروز در آن مشخص می‌شود.در این مقاله به معرفی ایالت آیووا، سیستم انتخاباتی آن و آخرین وضعیت کاندیداها در آن می‌پردازیم.
نبرد در آیووا

دیپلماسی ایرانی: بعد از ماه ها رقابت، سرانجام به انتخابات مقدماتی آیووا نزدیک شدیم. یک روز دیگر تکلیف آرای این ایالت و کاندیدای پیروز در آن مشخص می شود.در این مقاله به معرفی ایالت آیووا، سیستم انتخاباتی آن و آخرین وضعیت کاندیداها در آن می پردازیم.

 ایالت آیووا:

 آیووا در غرب میانه (Midwest) آمریکا واقع شده است و از لحاظ وسعت بیست و ششمین ایالت و از حیث جمعیت سی امین ایالت محسوب می شود.تصویر زیر موقعیت جغرافیایی این ایالت را نشان می دهد.
 

270px-Iowa_in_United_States 2.png

مرکز ایالت، شهر دس موینس می باشد.این ایالت جمعیتی بالغ بر سه میلیون و صد هزار نفر جمعیت دارد که از این میزان 91 درصد سفید پوست، 4 درصد لاتین تبار و 3 درصد سیاه پوست می باشند.52 درصد مردم آیووا پروتستان،23 درصد کاتولیک،13 درصد بدون دین و 6 درصد پیروان دیگر ادیان را تشکیل می دهند.متوسط در آمد سالانه در ایالت 50 هزار دلار می باشد. 11 درصد زیر خط فقر هستند و نرخ بیکاری 6.5 درصد است.

فرماندار آیووا، تری برنستاد جمهوری خواه می باشد و از دو سناتور ایالت، چاک گرسلی جمهوری خواه و تام هارکین دموکرات هستند.این ایالت در مجلس نمایندگان پنج نماینده دارد که سه دموکرات و دو جمهوری خواه می باشند.

 

ساختار انتخاباتی آیووا :

 

انتخابات مقداتی هر دو حزب به طور سنتی از آیووا شروع می شود.سیستم انتخاباتی آیووا به صورت انجمن حزبی (Caucus) می باشد به طور کلی هر ایالت برای انتخاب کاندیداهای حزبی خودش، یا انجمن حزبی یا انتخابات مقدماتی برگزار می کند.انجمن حزبی به صورتی است که انجمن های کوچکی در حوزه های مختلف هر ایالت برگزار می شود و در آن مردم کاندیدای خودشان را انتخاب می کنند. شرایط رأی دادن به این صورت است که باید افراد به عنوان رأی دهنده جمهوری خواه در انتخابات سراسری ثبت نام کرده باشند و بالای 18 سال سن داشته باشند.انجمن حزبی معمولاً در مدارس،کلیسا،کتابخانه های عمومی و حتی منازل افراد برگزار می شود.در آن مردم دور هم جمع می شوند و به کاندیدای خود رأی می دهند.فرق انجمن حزبی و انتخابات مقدماتی در این است که انتخابات مقدماتی فرآیندی شبیه به انتخابات سراسری است به صورتی که مردم در حوزه های مختلف پای صندوق های رأی می روند نه این که در جلسات خودمانی حزبی دور هم جمع شوند و رأی دهند.

آیووا دارای 99 ناحیه است هر کدام از این نواحی به چند حوزه تقسیم می شوند کل حوزه های ایالت به 1774 می رسد که در هر کدام از حوزه ها انجمن حزبی برگزار می شود. تعداد شرکت کنندگان انجمن حزبی از تعداد انگشتان دست در حوزه های روستایی، تا هزاران نفر در حوزه های شهری متغیر است.هر انجمن حزبی نتایج آرا را به کنوانسیون حزبی هر ناحیه ارسال می کند و نتایج همه ی نواحی در کنوانسیون حزبی ایالت اعلام می شود. آیووا دارای 28 نماینده حزبی می باشد به این معنا که کاندیداها به ازای آرایی که اخذ می کنند تعدادی نماینده به دست می آورند.در هر ایالت با توجه به میزان جمعیت تعداد این نمایندگان متفاوت است.هر کاندیدای جمهوری خواه برای به دست آوردن کاندیداتوری حزبش باید 1144 نماینده کسب کند.

از لحاظ ایدئولوژی، اعضای انجمن حزبی جمهوری خواهان آیووا را 88 درصد محافظه کار، 11 درصد میانه رو و 1 درصد لیبرال تشکیل می دهند. همچنین 60 درصد این اعضا اوانجلیست و 40 درصد غیر اوانجلیست هستند.مهمترین مسائل مورد نظر انجمن حزبی امسال، این موارد است، 38 درصد اقتصاد و شغل، 28 درصد کسری بودجه فدرال، 15 درصد مسائل اجتماعی و 18 درصد بقیه موارد را مورد نظر قرار دادند.

با نتایج انجمن حزبی آیووا امکان دارد یک کاندیدا موقعیت خوب خود را از دست دهد یا کاندیدای دیگری رشد داشته باشد.جدول زیر نتایج انجمن حزبی جمهوری خواهان آیووا را از سال 1976 نشان می دهد.

fivethirtyeight-0815-iowairrelevant3-blog480 2.jpg

منبع : نیویورک تایمز

همان طور که مشاهده می شود در سال 2008 قبل از آیووا، کاندیدای پیشتاز رودی جولیانی بود اما در انجمن حزبی آیووا مایک هاکابی پیروز شد (جان مک کین چهارم شد) و در انتخابات مقدماتی نیو همشایر هم که بعد از آیووا برگزار می شود، مک کین پیروز شد و کاندیدای نهایی حزب، مک کین انتخاب شد.همچنین در 1980 رونالد ریگان کاندیدای پیشتاز قبل ازآیووا بود اما جورج بوش پدر آیووا را برد ولی کاندیدای نهایی ریگان شد.پس امسال هم اگرکسی آیووا را برد الزاماً کاندیدای نهایی نخواهد بود. 

انجمن حزبی 2012 :

کاندیداها امسال فعالیت های متعددی در آیووا داشتند و سعی کردند از نزدیک با مردم دیدار کنند و به شهر های مختلف ایالت سفر کنند به طور مثال ریک سانتوروم از ژوئن تاکنون، 256 بار به آیووا سفر کرده و 73 روز در این ایالت بوده است وی بیشترین سفر را به آیووا داشته است. بعد از وی میشل باکمن با 200 سفر و 68 روز قرار دارد.همچنین تبلیغات تلویزیونی در این هفته های پایانی در آیووا بسیار بیشتر شده اند.به گزارش دس موینس رجیستر، ریک پری بیشترین میزان تبلیغات تلویزیونی را در آیووا داشته است وی 3 میلیون دلار خرج تبلیغات تلویزیونی کرده است.بعد از وی رامنی، پل و گینگریچ بیشترین تبلیغات را داشته اند.گینگریچ فقط 480 هزار دلار خرج کرده است.این در حالی است که کمپین پل برای روزها ی آخر در آیووا و نیو همشایر قصد دارد 10 میلیون دلار خرج تبلیغات تلویزیونی کند.از میان تبلیغاتی که در آیووا انجام شده است هدف 45 درصد آنها تخریب گینگریچ بوده است و تنها 20 درصد آنها علیه رامنی بوده است به همین دلیل در دو هفته ی اخیر گینگریچ مکان اول آیووا را از دست داد.شاخص دیگر برای تبلیغات و اطلاع رسانی کاندیداها استفاده از توئیتر است.نمودار زیر میزان استفاده ی کاندیداها از آن را بین روزهای 24 تا 29 دسامبر نشان می دهد.

oimg 2.png

منبع : واشینگتن پست

رامنی با 33 هزار پیغام در صدر قرار دارد بعد از وی سانتوروم با 31 هزار، پل با 27 هزار و گینگریچ تنها با 19 هزار قرار دارند.

جدول زیر نقاظ قوت و ضعف سه کاندیدای اصلی را از دید اعضای انجمن حزبی آیووا نشان می دهد.به طور مثال 70 درصد آنها تجربه سیاسی گینگریچ را نقطه قوت وی و 11 درصد نقطه ضعف وی می دانند، 15 درصد هم این موضوع را کم اهمیت دانسته اند.

کاندیدا

موضوع

نقطه قوت

نقطه ضعف

موضوع کم اهمیت

نیوت گینگریچ

تجربه سیاسی

70

11

15

نظر وی درباره مهاجرت غیر قانونی

38

15

36

ازدواج های متعدد وی

2

16

79

میت رامنی

تجربه تجاری

61

7

27

قانون خدمات درمانی وی

14

45

34

اعتقادات مذهبی (مورمون)

4

15

78

ران پل

عقاید وی در مورد دولت محدود

66

14

17

مخالفت وی با مداخلات خارجی ارتش آمریکا

22

46

28

منبع : واشینگتن پست و ای بی سی نیوز

 

نظرسنجی :

 

بعد از تبلیغات شدید رقبای گینگریچ علیه وی، جایگاه اش در آیوا به شدت متزلزل شد جدول زیر آخرین وضعیت کاندیداها را در آیووا نشان می دهد.

 

کاندیدا

مؤسسه نظر سنجی (ارقام به درصد می باشد)

آر سی پی

ان بی سی نیوز

دس موینس رجیستر

سی ان ان

راسموسن

میت رامنی

22

23

24

25

23

ران پل

21

21

22

22

22

ریک سانتوروم

14

15

15

16

16

نیوت گینگریچ

13

13

12

14

13

ریک پری

12

14

11

11

13

میشل باکمن

8

6

7

9

5

جان هانتسمن

3

2

2

1

3

منبع : وال استریت ژورنال

 

سانتوروم جهش قابل ملاحظه ای داشته است که بیشتر به دلیل فعالیت های زیادش و حمایت چند مقام سیاسی آیووا از وی است.ران پل هم خرج زیادی در تبلیغات تلویزیونی داشته است.گینگریچ به دلیل تبلیغات شدیدی که علیه وی انجام می شود به رتبه ی چهارم در آیووا سقوط کرده است البته وضع وی در کل کشور بهتر است نمودار زیر وضعیت کاندیداهای پیشتاز را در کل کشور نشان می دهد.

 

02vbzw0vkeoqja59kjg_pw 2.gif

منبع : گالوپ

 

رامنی با پشت سر گذاشتن گینگریچ دوباره در صدر قرار گرفته است.

 روزشمار :

 مناظره بعدی جمهوری خواهان، 7 ژانویه در منچستر، نیوهمشایر برگزار می شود.

8 روز مانده تا انتخابات مقدماتی نیوهمشایر (10 ژانویه 2012)

19 روز مانده تا انتخابات مقدماتی کارولاینای جنوبی (21 ژانویه 2012)

309 روز مانده تا انتخابات سراسری (6 نوامبر 2012)

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی


حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: آیووا حزبی ایالت انجمن حزبی کاندیدای تبلیغات در آیووا گینگریچ انتخابات مقدماتی کاندیداها تبلیغات تلویزیونی آیووا را تلویزیونی جمهوری خواه سی از وی نتایج خرج دلار


نظر شما :