نگاهی به جدال جمهوری خواهان در آمریکا

کدام رئیس جمهور برای ایران بهتر است؟

۱۷ دی ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۸۹۶۸۴۷ آمریکا
برنامه پائول برای سیاست خارجی آمریکا و همچنین رویکرد وی در قبال ایران نه تنها برای ایرانیان بلکه برای جنگ هراسان نیز بسیار نگران کننده است و به نظر نمی‌رسد که امیدی برای انتخاب شدن پائول وجود داشته باشد.
کدام رئیس جمهور برای ایران بهتر است؟
دیپلماسی ایرانی : برای آن دسته از افراد که از سیاست باراک اوباما در قبال ایران خشنود هستند، توجه به اظهارات کاندیدا‌های جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اهمیت زیادی دارد. چرا که در این صورت متوجه خواهند شد که آیا اوباما می‌تواند در نوامبر 2012 بر آنها غلبه کند یا خیر.میت رومنی و ریک سنتروم تا کنون در صدر کاندیدا‌های جمهوریخواه قرار دارند و ران پائول نیز پس از آنها در جایگاه سوم است.
این در حالی است که برنامه پائول برای سیاست خارجی آمریکا و همچنین رویکرد وی در قبال ایران نه تنها برای ایرانیان بلکه برای جنگ هراسان نیز بسیار نگران کننده است و به نظر نمی‌رسد که امیدی برای انتخاب شدن پائول وجود داشته باشد.

در این بین دیگر کاندیدا ها مانند هانسمن که به سیاست خارجی اوباما بسیار نزدیک است و گینگریچ و همچنین پری نیز شانسی نخواهند داشت. اما از نقطه‌نظر ایرانیان آنهایی که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اهمیت دارند میت رومنی و ریک سنتروم هستند و اینکه تا چه حد استراتژی آنها در قبال ایران با اوباما متفاوت خواهد بود.برای غیر آمریکایی‌ها و در حیطه سیاست خارجی، رومنی کاندیدای محبوب‌تری است و این در حالی است که شماری از تحلیلگران آمریکایی نیز پیروزی وی در انتخابات را محتمل می‌دانند اما نباید سنتروم و ارتباط نزدیک وی با مسیحیان را از یاد برد.

گفتنی است که هر دو این کاندیدا‌ها در مقایسه با اوباما، سیاست خارجی سختگیرانه‌تری را در قبال ایران ترسیم کرده‌اند اما رومنی به نظر واقع‌گرا‌تر می‌رسد و زمانی که موضوع سیاست خارجی به میان می‌آید از نظر تحصیلی و اطلاعات در سطح ممتاز‌تری قرار می‌گیرد.
سنتروم در نخستین هفته ژانویه در گفت و گو با شبکه ان‌بی‌سی اعلام کرد که تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران خواهد کرد مگر اینکه ایران این در این تاسیسات را به روی بازرسان هسته‌ای گشوده و روند متوقف ساخت فعالیت آنها را آغاز کند. اما به نظر می‌رسد که وی از این نکته مطلع نبوده که اکنون سال‌هاست که تاسیسات هسته‌ای ایران تحت نظر بازرسان بین‌المللی است و شاید از این نکته نیز آگاه نبوده که هیچ قانونی وجود ندارد که سنتروم بتواند از طریق آن از ایران بخواهد تاسیسات هسته‌ای‌اش را از تجهیزات خالی کند.

برخی از کارشناسان به اشاره به این اظهارات غیر واقع‌بینانه سنتروم این نکته را خاطرنشان می‌کنند که به همین دلیل است که وقتی کاندیدایی در انتخابات پیروز می‌شود به ناچار بسیاری از موضع‌گیری های بسیار تند خود را تعدیل می‌کند.
این در حالی است که رومنی بر خلاف سنتروم، دیدگاه روشن‌تر و آگاهانه تری در قبال برنامه هسته‌ای ایران دارد که تا حدودی مشابه اوباما است. در ماه نوامبر، رومنی در مقاله‌ای که در روزنامه وال‌استریت ژورنال به رشته تحریر درآورد، متعهد شد که اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد( ایده‌ای که اوباما نیز آن را مطرح کرده بود) و از دیپلماسی و تحریم‌های مضاعف و همچنین تهدید نظامی ( باز هم گزینه‌ای که اوباما آن را روی میز نگاه‌داشته) برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

این در حالی است که وی بر خلاف دیگر رقبای انتخاباتی خود بر گزینه نظامی تاکید نمی‌کند اما در عین حال آن را روی میز باقی می‌گذارد. افزایش گشت‌زنی‌های نیروی دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس که رومنی آن را برای به رخ کشیدن قدرت آمریکا پیشنهاد داده مانند پیشنهاد استفاده از نیروی نظامی علیه ایران نیست و به همین دلیل جمهوری اسلامی را خیلی نگران نمی‌کند.
اما جایی که رومنی با اوباما دست کم برای حال حاضر دچار اختلاف نظر است، ماهیت حمایت از گروه‌های مخالف سیستم کنونی جمهوری اسلامی است که می‌تواند به عنوان یک جایگزین و همچنین اهرم فشاری علیه تهران به کار گرفته شود.
باید گفت که این دیدگاه رومنی تنها در حد حرف نیست، بلکه او زمانی که به عنوان فرماندار ماساچوست فعالیت می‌کرد از اینکه گارد پلیس دولتی محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران را در جریان سفر به ایالات متحده اسکورت کند ، جلوگیری کرد و این در حالی بود که جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا این اقدام را انجام داد.

بنابر این باید گفت که رومنی به طور کلی دیدگاهی منفی در مورد رژیم ایران دارد و به نظر می‌رسد که هر اقدامی را برای تضعیف تهران در کنار دیگر پرونده‌ها شامل پرونده هسته ای و حمایت ایران از جزب‌الله، انجام خواهد داد.
به این ترتیب اوضاع برای جمهوری اسلامی دشوار‌تر خواهد شد، چرا که در صورت پیروزی رومنی، گزینه تغییر رژیم در ایران که همواره یک استراتژی ثانویه در سیاست خارجی آمریکا به شمار می‌رفته به یک اولویت تبدیل می‌شود.

 

نظر شما :