بحران در رابطه اقتصادی بیروت - تهران

غرب دست بانک های لبنان را هم بست

۳۰ بهمن ۱۳۹۰ | ۲۲:۳۳ کد : ۱۸۹۸۱۱۸ اخبار اصلی
مسعود ادریسی، سفیر پیشین ایران در لبنان در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی معتقد است که بانک های لبنانی که اکثرا خصوصی هستند، نخواهند توانست در مقابل تحریم های مالی و پولی علیه ایران ایستادگی کنند.
غرب دست بانک های لبنان را هم بست
 دیپلماسی ایرانی: موج تحریم های تحمیلی بر ایران از سوی غرب اندک اندک دوستان تهران در خاورمیانه و مناطق آسیایی را هم خشمگین می کند. به گزارش روزنامه لبنانی المستقبل، منابع آگاه در دولت لبنان اعلام کردند که  به دلیل اعمال تحریم‌های بانکی از سوی اروپا و امریکا علیه ایران، مراودات مالی میان تهران و بیروت با چالش مواجه شده است. بر اساس این گزارش منطقه البترون که برای ساخت سد و مراکز تولید برق کمک‌های مالی از ایران دریافت می‌کرد به دلیل تحریم‌ بانک‌های ایران قادر به ادامه دریافت این کمک ها نیست  و این مساله به چالشی در آن منطقه تبدیل شده است. این در حالی است که گفته می‌شود جبران باسیل، وزیر انرژی و آب لبنان که از افراد نزدیک به میشل عون، رهبر جریان ملی آزاد و از متحدان حزب الله محسوب می‌شود، برای تداوم همکاری‌های مالی و فنی با ایران به فکر یافتن راه‌های جایگزین است. دیپلماسی ایرانی این مسئله را در گفت و گو با مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان بررسی کرده است:
 

 موضع لبنان نسبت به تحریم های ایران چیست؟
 

باید موضع دولت لبنان را از گروه های حاضر در این کشور جدا کرد. دولت لبنان همواره تابع قطعنامه های شورای امنیت است و همیشه اعلام کرده است که قطعنامه های شورای امنیت را رعایت می کند؛ نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر. بنابراین دولت لبنان مواردی را که ایران در شورای امنیت تحریم شده است، مراعات می کند و خود را موظف به اجرا می داند. سیاست دولت این بوده است. اما تحریم های یک جانبه امریکایی ها و یا اروپایی ها بحث جداگانه ای است و دولت لبنان خود را به آن ها متعهد نمی داند و اعلام کرده است که آن ها را رعایت نمی کند.اما حساب گروه های لبنانی جدا است. طبیعی است که گروه هایی که با ایران ارتباط دارند و مواضع نزدیک به ایران دارند، حتی قطعنامه های شورای امنیت را رعایت نمی کنند. اما مواضع دولت بیشتر مواضع سازمان مللی است.

 

تحریم های اخیری که در مورد تبادلات پولی و مالی صورت می گیرد، عملا ماهیت تحمیلی به دولت ها پیدا کرده است. شورای امنیت قطعنامه ای در این رابطه ندارد اما تحریم های یک جانبه ای که اروپا و امریکا اعمال کرده اند، عملا در تمام دنیا اجرا می شود. آیا لبنان درباره این تحریم ها، تحمیل این شرایط را می پذیرد یا در مقابل آن می ایستد؟
 

همان طور که می دانید بانک های لبنانی، یکی از معتبر ترین بانک های منطقه ای و در خاورمیانه هستند. بانک های لبنانی در سطح خاورمیانه، بانک های معتبری هستند. البته نکته ای که در این میان وجود دارد این است که اکثر قریب به اتفاق این بانک ها خصوصی هستند و در کنترل دولت قرار ندارند. این بانک ها سیاست های خاص خود را دارند.با توجه به شناختی که من از لبنان دارم، به نظر می رسد بانک های این کشور بر اثر فشارهایی که از طرف سیستم های مالی جهانی به آن ها وارد می شود، قادر نیستند که در مقابل تحریم های مالی ایران توسط مجامع مالی بین المللی ایستادگی کنند و به ناچار از آن ها تبعیت می کنند. به همین دلیل به نظر می رسد دست بانک های لبنانی در این زمینه بسته است.

 

با توجه به سابقه ای که شما در لبنان دارید، اساسا روابط اقتصادی ایران و لبنان در چه سطحی است؟
 

متاسفانه روابط اقتصادی ایران و لبنان، هیچ گاه همپای روابط سیاسی و فرهنگی رشد نکرده است. البته بخشی از این مسئله به امکانات دو طرف بر می گردد. هم امکانات ایران محدود است و هم امکانات لبنان. لذا هیچ گاه در طول تاریخ روابط ایران و لبنان، روابط اقتصادی نسبت به سایر روابط برتری نداشته و همواره در سطح پایین تری قرار داشته است. البته مبدلات تجاری میان دو کشور جریان داشته است. اما در صنعت و اقدامات زیر بنایی هیچ گاه ایران کار جدی ای در لبنان انجام نداده و فکر می کنم در حال حاضر هم اوضاع به همین منوال باشد. یعنی روابط اقتصادی ایران و لبنان بیشتر به برخی مبادلات تجاری محدود می شود.ایران و لبنان نه مبادلات مالی زیادی دارند و نه مبادلات تجاری. بنابراین تحریم ها نمی تواند تاثیر خاصی روی رابطه ایران و لبنان داشته باشد

 

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 12

( ۱ )

نظر شما :