انتخابات پارلمانی سوریه آغاز شد/ 14 میلیون سوری واجد شرایط هستند

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۶ کد : ۱۹۰۰۹۳۶ سرخط اخبار

فارس: انتخابات پارلمانی سوریه صبح امروز برای انتخاب 250 نماینده درپی اصلاح قانون اساسی این کشور آغاز شد.
به گزارش فارس، حوزه‌های اخذ رای از ساعت ۷ صبح در همه حوزه‌های رای گیری بر روی رای دهندگان سوری بازگشایی شد.
12هزار و 152 مرکز رای گیری در همه استانها برای مردم در نظر گرفته شده است. ۷هزار و ۱۹۵ نامزد برای تصاحب ۲۵۰ کرسی با هم به رقابت می پردازند.
جمعیت سوریه 23 میلیون نفر و سن واجدین شرایط برای رای دادن 18 سال به بالا است و مجموع واجدین شرایط 14 میلیون و 788 هزار و 644 نفر از جمله سوریهای مقیم خارج و نظامیان ارتش و پلیس می باشند که در دوره خدمت نظامی حق رای دادن ندارند .
در انتخابات های پیشین سوریه تنها ده حزب در چارچوب «جبهه پیشرو ملی» و با رهبری حزب بعث رقابت می کردند. این جبهه در انتخابات پیشین اکثریت کرسی ها را به خود اختصاص ‌می‌داد. در انتخابات پیشین،‌ «جبهه پیشرو ملی» فهرست واحدی را ارائه می کرد و رای دهندگان تنها می‌توانستند اسامی دیگر نامزدهای مستقل را در ذیل فهرست نامزدهای معرفی شده از سوی این جبهه نوشته و در صندوق‌های رای بیندازند.
بر اساس قانون جدید انتخابات در سوریه،‌ یازده حزب جدید امکان حضور در رقابت های انتخاباتی را پیدا کرده اند.
اسامی چهره های جوان جدیدی در فهرست های نامزدها مشاهده می شود که برای فعالیت زیر سقف پارلمان به منظور رسیدگی به دغدغه های جوانان تلاش می کنند.

"حسن الجلالی" معاون وزیر کشور سوریه گفت: سوریهای مقیم خارج از کشور که تمایل به شرکت در انتخابات دارند یا شهروندانی که قصد ورود یا عزیمت به خارج از کشور دارند می توانند در مراکز رای گیری مستقر در گذرگاههای مرزی زمینی، هوایی و دریایی رای دهند به شرط اینکه نامزدهای همان حوزه انتخابیه محل رای دادن را انتخاب کنند.
انتخابات فقط براساس کارتهای شناسایی برگزار می شود و هریک از شهروندان می تواند در حوزه انتخابیه محل خود رای دهد به شرط اینکه مدارک مربوط به اقامت خود در محل آن حوزه انتخابیه را ارایه کند.
معاون وزیر کشور سوریه گفت: هماهنگی کامل بین وزارت کشور و کمیته عالی انتخابات درباره روند انتخابات وجود دارد زیرا این کمیته کار نظارت قضایی بر انتخابات را برعهده دارد.
معاون وزیر کشور سوریه گفت: سه مرکز رای‌گیری جدید به حوزه‌های رای‌گیری در پایتخت افزوده‌ شده است که این امر برای جلوگیری از ازدحام بیش از اندازه مردم و برگزاری انتخابات در آرامش و با کیفیتی مناسب است.
 

نظر شما :