محورهای گفتگوی سران گروه 8 در کمپ دیوید چیست؟

از اقتصاد یونان تا بحران سوریه و پرونده ایران

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۹:۱۰ کد : ۱۹۰۱۴۹۷ اقتصاد و انرژی
گفتگوی دیپلماسی ایرانی با دکتر فرهاد خرمی، تحلیلگر مسائل اقتصاد بین‌الملل، در خصوص موضوعات مطرح شده در اجلاس جی 8.
از اقتصاد یونان تا بحران سوریه و پرونده ایران

دیپلماسی ایرانی: رهبران کشورهای مهم اقتصادی دنیا یعنی بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا و روسیه در کمپ دیوید دور هم جمع شده اند.اجلاس گروه هشت که شهرتی اقتصادی دارد باز هم رهبران غول های اقتصادی را به خاک آمریکا کشانده است تا در میان اعتراض های مردمی و البته بحران اقتصادی که نه اروپا را بی نصیب گذاشته و نه دست از سر آمریکایی ها برمی دارد،با هم به گفتگو بنشینند و البته چون سالهای گذشته به تعبیر تحلیل گران دست از پا درازتر به کشورهای خود بازگردند. بحران مالی در یونان و بی ثباتی سیاسی در این کشور توجه بسیاری از حاظران در این نشست از ساکنان قاره سبز تا ابرقدرت های شرق را به خود جمع کرده است. در این میان نام ایران نیز بسیار از زبان رهبران اروپا شنیده خواهد شد. برنامه هسته ای این کشور و موجی از تحریم های غربی و امریکایی که بر تهران تحمیل شده است محور اصلی در بسیاری از دیدارهای دوجانبه و چندجانبه در حاشیه نشست گروه هشت خواهد بود.
دیپلماسی ایرانی با دکتر فرهاد خرمی، تحلیلگر مسائل اقتصاد بین‌الملل، در خصوص محورهای  مطرح شده در اجلاس جی 8، گفتگویی داشت  که در زیر می‌خوانید:  
 

محورهای اصلی در نشست گروه هشت در کمپ دیوید چیست؟


رهبران هشت کشور بزرگ اقتصادی دنیا بامداد امروز در کمپ‌دیوید در امریکا به میزبانی باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا، برای برگزاری اجلاس جی 8 گرد هم آمدند که علاوه بر این هشت کشور پنج کشور افریقایی هم در این اجلاس شرکت دارند.

موضوع اصلی مذاکرات در این اجلاس در مورد کشورهای افریقایی است به دلیل آنکه گرسنگی و کمبود غذا در کشورهای افریقایی انگیزه‌ای شده تا امروزه بحث کشورهای اقتصادی قدرتمند دنیا را به آن سمت هدایت کند. در نتیجه در حال مذاکره هستند تا با جمع‌آوری کمک‌های کشورهای ثروتمند به کشاورزی این کشورها کمک کنند.

موضوعات دیگری نیز در این اجلاس مورد توجه است که از جمله آنها مساله ایران، سوریه و کره است. در کنار این اجلاس فرانسوا اولاند، رئیس جمهور جدید فرانسه، با باراک اوباما درباره سیاست‌های اقتصادی که در اروپا باید به اجرا گذاشته شود، مذاکراتی خواهند داشت. پس از آن در هفته آینده سران ناتو هم اجلاسی در شیکاگو خواهند داشت. همانطور که می‌دانید در اجلاس جی 8 پوتین، رئیس جمهور روسیه شرکت نکرده و به جای خود مدودف، نخست وزیر این کشور را برای شرکت در این اجلاس فرستاده است.
 

یکی دیگر از موضوعات مهم این اجلاس مساله خروج یونان از حوزه یوروست که برخی از کشورها درباره همه‌پرسی خروج یونان صحبت کرده بودند. آیا این موضوع نیز مطرح شده است؟

در کشور یونان گروه‌های چپ موضوع خروج یونان از حوزه یورو را به همه‌پرسی گذاشتند که رای بسیار کمی آوردند و موفق به تشکیل دولت ائتلافی هم نشدند.

مساله دیگری که یونان مطرح کرده این بوده است که آنگلامرکل، صدراعظم آلمان، به یونان پیشنهاد کرده است که خروج یونان از حوزه یورو را به همه‌پرسی بگذارند که آنگلا مرکل هم چنین موضوعی را رد کرده است. به دلیل آنکه آلمان به هیچ وجه علاقه به خروج یونان از اتحادیه اروپا ندارد، چرا که با خروج یونان از حوزه یورو نه تنها بدهی‌های این کشور از بین نخواهد رفت، بلکه دیگر هیچ منبعی برای کمک به این کشور وجود نخواهد داشت. بنابراین با خروج یونان اوضاع اقتصادی آنها بدتر و بحرانی‌تر خواهد شد.

باید اضافه کرد که تا به امروز 130 هزار میلیارد دلار به یونان کمک شده و باید کشور یونان راهی برای پرداخت بدهی خود پیدا کند که این مشکل نیز تنها با کمک کشورهای قدرتمند اقتصادی همچون آلمان و فرانسه حل خواهد شد.
 

ایران نیز ظاهرا یکی از مباحث مطرح در  اجلاس جی 8 است ،‌آیا  این گفتگوها زمینه مساعدتری برای مذاکرات بغداد فراهم خواهد کرد  و یا باید شاهد تاثیرگذاری منفی آن بر نشست آتی ایران با گروه 1+5 باشیم؟


باراک اوباما به دنبال این است که در این اجلاس همبستگی که در گذشته در مورد ایران وجود داشته را محکم‌تر کند.این همبستگی میان کشورهای اروپایی در مورد تحریم و فشار آوردن به ایران وجود داشته است و به ویژه پس از پیروزی فرانسوا اولاند نگرانی‌هایی وجود دارد که رئیس جمهور جدید فرانسه درمورد ایران همانند رئیس جمهور گذشته این کشور عمل نکند و نرمش بیشتری نشان دهد. بنابراین باراک اوبا ما سعی بر این دارد اولاند را متقاعد کرده تا همانند سارکوزی رفتار کند.کشورهای غربی به دنبال این هستند که همبستگی خود را در مقابل ایران حفظ کنند تا حفره‌ای در آن ایجاد نشود  و کشورهایی همچون چین، هند و تا حدی ژاپن و کره بر آن تاثیرگذار نباشند.

آنچه که در اجلاس بغداد تاثیرگذار خواهد بود سفر آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران است. این مساله که آیا ایران به آمانو اجازه بازدید ازپارچین را خواهد داد یا خیر مساله مهمی است که نتیجه اجلاس بعدی را مشخص خواهد کرد. اگر مساله این بازدید به شکل مثبتی حل شود،نشانه بسیار مثبتی از سوی ایران برای گروه 1+5 خواهد بود.
 

تهیه‌کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/14   


نظر شما :