نتیجه انتخابات خارج از کشور یا همان مشت نمونه خروار

مصری‌ها به آرمان‌های خود می‌رسند

۲۶ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۴ کد : ۱۹۰۲۶۲۴ گفتگو
گفتگوی دیپلماسی ایرانی با صباح زنگه، رئیس انجمن دوستی ایران و مصر درباره انتخابات مصر
مصری‌ها به آرمان‌های خود می‌رسند

دیپلماسی ایرانی:انتخابات که نماد دموکراسی در هر کشور دموکراتیک است، برای کشورهایی که به تازگی  علیه دیکتاتورهای خود قیام کرده‌اند،‌ طعم دیگری دارد. مردم مصر از جمله آنهایی هستند که با چنگ و دندان برای رسیدن به این دموکراسی تلاش زیادی کرده‌اند و حق دارند که امروز شاهد درو کردن زحمات خود باشند. اما امروز مشکلی که مصری‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند این است که احساس می‌کنند دموکراسی‌شان در معرض تهدید است. از یک سو جریان اسلامی اخوان المسلمین حضور دارد و در مقابلش جریانی که بازمانده‌های نظام مبارک محسوب می‌شود، ایستاده است. برای همین این انتخابات برای مصری‌ها حکم مرگ و زندگی را می‌دهد. اگر انتخابات دور اول مصر و انتخابات دور دوم خارج از کشور را ملاک قرار دهیم تا کنون نامزد اخوان المسلمین پیشتاز است و احتمال این که در دور دوم پیروز رقابت‌ها شود نیز وجود دارد. در آن صورت بخش قابل توجهی از نگرانی‌ها در ارتباط با بر باد رفتن دستاوردهای انقلاب از بین خواهد رفت. دیپلماسی ایرانی با صباح زنگه، رئیس انجمن دوستی ایران و مصر درباره انتخابات مصر گفت‌وگویی داشته است که در زیر می‌خوانید:

آراء مصری های خارج از مصر اعلام شده است،  تا چه اندازه نتایج این انتخابات را می توان به دورن مصر هم تسری داد؟

تعداد مصری های خارج از کشور مصر بسیار زیاد است که حتی به چند میلیون نفر می‌رسد. بیشترین تعداد از این مصری‌ها در عربستان، کویت و امارات ساکن هستند، اما تفاوت آنها با رای دهندگان درون مصر این است که نظامیان در هنگام رای دادن آنها حضور ندارند، بنابراین راحت‌تر خواهند بود، همچنین اکثر آنها تحصیل‌کرده هستند و بنابراین واقفند که باید چه کسی را انتخاب کنند، برخلاف تعداد زیاد افراد بی‌سوادی که در داخل مصر وجود دارد. نکته مهم دیگر نیز حضور جمعیت‌ سازمان‌های امنیتی و نظامی مصر در داخل این کشور است که به چند میلیون نفر می‌رسد که همین امر نیز تفاوت عمده‌ای در رای‌گیری داخل و خارج مصر ایجاد می‌کند. در نتیجه انتخابات مصری های خارج از کشور نشان دهنده گرایش واقعی مردم مصر است، اما این گرایش واقعی در درون کشور مصر به دلیل حضور نیروهای امنیتی و نظامی هم به لحاظ تعداد و هم به نظر نزدیک بودن به صندوق‌های رای‌گیری تبعا تاثیرات فیزیکی خود را بر آراء خواهد گذاشت.

با حضور نظامیان در این کشور، تا چه اندازه می‌توان برگزاری این انتخابات را با همان سبک سیاقی دانست که مردم انقلابی مصر خواهان آن هستند؟

آنچه اتفاق افتاد، دقیقا آن روندی نیست که مردم مصر خواهان آن بودند. اما حرکت رو به جلو تلقی می‌شود، چراکه مردم می‌توانند در انتخابات شرکت کرده و به صراحت انتقاد و بحث کنند. اما به دلیل حفظ و یا باقی ماندن بافت حکومت پیشین آمال و آروزهای مردم مصر با دست‌اندازهای زیادی روبه‌رو شده و ممکن است مردم به آنچه که همیشه آرزو داشتند به صورت صدرصد نرسند، اما شاید بتوان گفت که مردم مصر به 60 تا 70 درصد آمال خود دست پیدا خواهند کرد.

با پیروزی محمد مرسی نماینده طیف اسلام‌گرایان تا چه اندازه مردم به آنچه که آرزوی آن را داشتند، خواهند رسید؟

در صورت پیروزی مرسی بخش عمده‌ای از خواسته‌های مردم مصر تحقق پیدا می‌کند. البته بخشی از جامعه مصر همچنان معترض خواهند بود، مهم این است که اگر محمد مرسی پیروز شود بتواند به همان اندازه که برای اکثریت مردم پاسخگو خواهد بود، برای اقلیت سیاسی که مخالفش هستند نیز رفتار منطقی و مبتنی بر عدالت و اصول دموکراسی از خود نشان دهد تا الگو و نمونه صحیحی در جامعه مصر فراهم کند و پیروزی در ریاست جمهوری را به عنوان آخر خط و مسلط شدن بر تمامی ابعاد زندگی تلقی نکند، بلکه آن را آغاز و شروعی بداند که پس از آن باید گام‌های زیادی بردارد.

در سیاست خارجی مصر چه تحول خاصی رخ خواهد داد؟

در سیاست خارجی قطعا سیاستی که در زمان حسنی مبارک، رئیس جمهور و دیکتاتور سابق مصر، ‌حاکم بوده، نخواهد بود. این مساله بدین معنا نیست که تمامی روابط رژیم گذشته را کان کم یکن تلقی کنند، بلکه جهت‌گیری کلی به جای اینکه مصر پیرو و تابعی از سیاست امریکا تلقی شود، به سمت و سوی سیاست مستقل و متکی به خود در درجه اول تعریف خواهد شد. همچنین در روابط مصر با کشورهای گوناگون جهان شاهد تعادل و توازنی خواهیم بود و آنچه که در تعیین این  سیاست ملاک قرار خواهد گرفت، منافع ملی مصر است و نه منافع ملی امریکا و اسرائیل.

پس از تحولات اخیر و به ویژه انتخابات، اوضاع مصر پس از انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مصر پس از این انقلاب، مصری متفاوت خواهد بود و از اینکه ملت توانستند وارد صحنه سیاسی شده و تصمیم‌گیر باشند، احساس خشنودی خواهند داشت. نسبت به مشکلات امنیتی، اقتصادی و مالی که با آن مواجه شدند، عزم جدی‌تری برای جبران هم 30 سال سیاست‌های پر از انحراف و فسادهای مالی رژیم سابق و از سوی دیگر دو سال پس از سقوط مبارک دارند. بنابراین در برابر چالش جدی پیش رو تنظیم اوضاع اقتصادی با چشم‌انداز جدید، استراتژی جدید و تنظیم مسائل امنیت داخلی و برقراری امنیت و ایجاد اشتغال هدف اصلی حاکمان جدید خواهد بود.

تهیه‌کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/14

 

نظر شما :