غربی‌ها تحریم بانک مرکزی و صنعت نفت را لغو کنند

۳۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۱ کد : ۱۹۰۳۰۲۲ سرخط اخبار
یک عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شوای اسلامی، با مثبت ارزیابی کردن دور سوم مذاکرات، مهم‌ترین موضوع مطرح شده در نشست پیش‌رو کارشناسان ایران و گروه 1+5 را بحث غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم دانست و تاکید کرد: کارشناسان ‌در این نشست باید با تفاهم و درک متقابل به مبنای مشترکی برسند.

به گزارش ایسنا، احمد بخشایش با اشاره به به دور سوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مسکو، با بیان اینکه این مذاکرات مثبت بود، گفت: پرونده هسته‌یی ایران حدود 10 سال است که به گروگان گرفته شده، از این رو با برگزاری چندین نشستی قابل حل نیست، باید نشست‌های متعددی برگزار شود تا حاصل جمع آن برای طرفین برد ـ برد باشد.

وی افزود: اینکه برخی ادعا می‌کنند که نتیجه دور سوم مذاکرات به شکست منجر شده، ظاهر قضیه است و واقعیت آن است که ادامه روند مذاکرات موضوع پرونده هسته‌یی ایران را به نقطه مثبتی خواهد رساند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شوای اسلامی، با اشاره به درخواست غربی‌ها از ایران برای توقف غنی‌سازی 20 درصد، تعطیلی سایت فردو و تحویل اورانیوم غنی‌سازی بالاتر از پنج درصد،‌ گفت: معنای این درخواست آن است که طرف‌های غربی پذیرفته‌اند که ایران غنی سازی کمتر از پنج درصد را انجام دهد که این به دلیل به رسمیت شناختن حق ایران در غنی‌سازی یک پیروزی قلمداد می‌شود.

بخشایش ادامه داد: در چنین شرایطی آمریکایی‌ها نیز ادعا می‌کنند که توقف غنی‌سازی 20 درصد از سوی ایران یک پیروزی برای آنها است، موضوعی که در مقابل آن واکنش ایران آن است که برای توقف غنی‌سازی 20 درصد امتیازاتی باید دریافت کند که مهم‌‌ترین آن، لغو گام به گام تحریم‌ها به خصوص تحریم‌های بانک مرکزی و صنعت نفت است یعنی غربی‌ها برای جلب اعتماد ایران، خوب است که ابتدا تحریم بانک مرکزی و صنعت نفت را لغو کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با اشاره به ادعای آمریکایی‌ها برای دادن سوخت و قطعات هواپیما در مقابل توقف غنی‌سازی 20 درصد در ایران، گفت: در اینجا این سوال پیش می‌آید که چرا آمریکایی‌ها قبل از دستیابی ایران به چنین دانشی،‌ میله‌های سوخت برای راکتور تهران را به ما نفروختند! پاسخ این پرسش این موضوع را روشن می‌کند که ایران می‌خواهد مقاومت همراه با تعامل را دنبال کند.

وی در توضیح گفت: روش ایران آن است در صورتی غنی‌سازی 20 درصد را متوقف می‌کند که در مقابل آن امتیازاتی همچون لغو تحریم‌ها و قطعنامه‌های صادر شده بگیرد و بعد از آن موضوع خاورمیانه‌‌ای عاری از سلاح هسته‌یی را دنبال کند و در نهایت با ورود در مسائل کشورهای بحرین و یمن، ایفاگر نقش بیشتری در خاورمیانه باشد.

نماینده مردم اردستان ادامه داد: مطمئنا با تعیین تکلیف پرونده هسته‌یی ایران و به دنبال آن موضوع غنی‌سازی 20 درصد در کنار اشاعه بیشتر بیداری اسلامی در کل منطقه بعد از کشورهای مصر و یمن، خود به خود ایران پیروز میدان خواهد شد.

بخشایش با بیان اینکه اکنون زمان به نفع ایران است، یادآور شد: در سال 82 و همزمان با مذاکرات ایران با کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان قرار شد غنی‌سازی 3 درصد شش ماه متوقف شود که این مدت به دو سال تبدیل شد، آن موقع زمان به نفع کشورهای غربی بود اما اکنون زمان به نفع ایران است و باید در این راه هزینه‌هایی همچون تورم و بیکاری را بپردازد.

وی با اشاره به تعیین زمان برگزاری نشست کارشناسان ایران و گروه 1+5 در 13 تیر گفت: ‌این زمان یعنی دو روز بعد از ادعای غربی‌ها برای شروع تحریم‌های ایران بدان معناست که آنها می‌خواهند مشکل پرونده هسته‌یی ایران حل شود.

بخشایش همچنین تاکید کرد که لغو تحریم‌های نفتی ایران برای 10 کشور اروپایی و هفت کشور آسیایی از سوی آمریکا مقدمه لغو تحریم‌ها است.

وی ادامه داد: در صورت اعمال تحریم‌ها، قیمت نفت بالا می‌رود و غربی‌ها مجبورند نفت خود را از عربستان سعودی تامین کنند که این خود مشکلی برای آنها خواهد بود.

بخشایش افزود: عربستان سعودی نیز برای انتقال نفت به کشورهای اروپایی باید از تنگه هرمز رد شود و تنگه هرمز نیز در کنترل ایران است، در مقابل نیز ظاهرا سعودی‌ها رادار جدیدی برای رصد کشتی های ایرانی خریداری کردند که این نشان دهنده تقابل دو جبهه مقاومت و سازش است.

وی همچنین تاکید کرد که آمریکا باید به حق ایران برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی اعتراف کند.

نماینده مردم اردستان، با بیان اینکه در پرونده هسته‌یی ایران دو بازیگر پنهان و آشکار دخیل هستند، گفت: عربستان سعودی و اسرائیل بازیگران پنهان و آمریکا بازیگر آشکار این پرونده است و با این تصور که ابرقدرت جهانی هستند، می‌خواهند در پرونده هسته‌یی ایران را تحت فشار قرار دهند، این در حالی است که ایران خود را رهبر جبهه مقاومت و عربستان نیز خود را رهبر جبهه سازش در خاورمیانه می‌داند و با این تصور می‌خواهد تعادلی بین این دو قدرت حفظ شود.

بخشایش افزود: عربستان برای حفظ خود در منطقه به آمریکا فشار می‌آورد تا ایران را ضعیف نگه دارد این در حالی است که آنها هیچگاه موفق نمی‌شوند چون ایران همواره در طول سالیان گذشته موضوع مقاومت را در پیش گرفته و در این راه موفق بوده است.

نظر شما :